مدیران خودروعصر اعتبار

جوشش چشمه علی در شهرداری، خشکیدن چشمه علی در شورای شهر!

عصر ساختمان- حکایت چشمه علی، حکایت جالبی دارد. نزدیک به یک سال است که مسئولان جدید شهری درباره خشکیده بودن یا نبودن آن با یکدیگر اختلاف نظر دارند و تناقضات باعث شده تا مشخص نشود حق با چه کسی است.

جوشش چشمه علی در شهرداری، خشکیدن چشمه علی در شورای شهر!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، عبور خط 6 متروی تهران و حومه از کنار چشمه علی در منطقه 20 پایتخت یا همان شهر ری باعث شده تا برخی از مسئولان شهری، میراث فرهنگی و محیط زیستی اعلام کنند که خشک شدن این چشمه به تونل مترو مرتبط است. هرچند با وجود بررسی های انجام شده تاکنون تحقیق مستقل و دقیقی درباره دلایل خشک شدن چشمه علی صورت نگرفته است.

    با این وجود در مهرماه سال قبل حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر پنجم به طور کلی خشک شدن چشمه علی به خاطر خط 6 مترو را کاملا کتمان کرد و خشکی چشمه علی را به خاطر اپیدمی خشکسالی و کم آبی کلی کشور اعلام کرده بود:« در تهران و کل کشور شاهد پدیده کاهش آب‌های زیرزمینی هستیم. منطقه چشمه علی نیز از این قاعده مستثنی نیست و آب‌های زیرزمینی این منطقه نیز کاهش یافته است. خصوص نقش مترو نیز بررسی‌هایی انجام شده اما این موضوع صحت ندارد و مترو نقشی در کاهش سطح آب منطقه تاریخی چشمه علی ندارد.»

    با این حال پس از چند ماه این عضو شورای شهر کاملا حرف خود را برعکس کرد و اعلام کرد که مترو عامل خشک شدن چشمه علی بوده است. از سوی دیگر در دو ماه اخیر برخی از  مسئولان مترو و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده اند که چشمه علی پس از اقدامات صورت گرفته مجددا احیا شده و آب به سرچشمه بازگشت!

    علی امام؛ مدیرعامل متروی تهران در 26 تیرماه در گفتگویی اعلام کرد: « خوشبختانه از 9  تیرماه آب به مظهر چشمه بازگشت ولی به منظور افزایش بیشترحجم آب و جاری شدن آن فارغ از مباحث پایین‌رفتن سطح آب زیرزمینی در نقاط مختلف کشور در فصل تابستان، به دلیل پیچیدگی‌های فنی حادث شده در آب‌بندی تونل، اقدامات لازم از طرف پیمانکار ذیربط تحت نظر مشاور و شرکت مترو در حال انجام است. امیدواریم که با توجه به عبور دستگاه تی بی ام از محدوده چشمه علی در روزهای گذشته و تکمیل آب‌بندی‌ها، «دبی آب» در این چشمه افزایش یابد و به حد نرمال تابستانی آن برسد.هرچند که روز گذشته عکسی از منطقه چشمه علی منتشر شد که نشان می داد آب هرچند کم اما به چشمه علی بازگشته است و به نظر می رسد با عبور تی بی ام از این منطقه آب بیشتری به چشمه برگردد.«

    تنها یک روز پس از این اظهارنظر، خلیل آبادی بار دیگر وارد میدان شد و به تکذیب اظهارات مدیرعامل مترو پرداخت. وی در خصوص بازگشت آب به چشمه علی و ادعای آن از سوی امام در 27 تیرماه گفت :‌ »متأسفانه این چشمه همچنان خشک است و من نمی‌دانم چرا آقای امام مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه اعلام می‌کند که آب به چشمه‌علی بازگشته است. تغییری در چشمه‌علی صورت نگرفته است قبلا یک مقدار کمی آب وجود داشت الان هم همان شرایط است و هنوز آبی جاری نشده است. روزی دو بار به چشمه‌علی سر می‌زنم و اعلام می‌‌کنم آب به چشمه‌علی بازنگشته و همچنان خشک است.»

    پیش از این نیز تناقض در گفتار مسئولان شهری درباره بازگشت آب به چشمه علی وجود داشت. در ماه های گذشته مسئولان متروی تهران به شورای شهر وعده داده بودند تا 15 تیرماه آب به چشمه علی بازخواهد گشت و نوید آن را نیز داده بودند. علی امام در 9 تیرماه با اعلام این خبر که آب به سرچشمه بازگشته است گفته بود:«  یک ماه پیش به رییس شورای شهر تهران وعده دادیم که حداکثر تا 15تیرماه مجددا آب در چشمه علی جاری خواهد شد. امروزخوشبختانه در مظهر چشمه آب جاری شده و قطعا در روز‌های آینده آب بالاتر هم می‌آید و به شرایط نرمال خود می‌رسد.»

    تقریبا نزدیک به دو هفته از 15 تیرماه گذشته با این وجود بنا بر گفته خلیل آبادی خبری از آب در چشمه علی نیست و شهروندان منطقه 20 تهران در تابستان داغ پایتخت نمی توانند به وعده های مدیریت جدید شهری چندان هم امیدوار باشند و در داغی هوا تنی به آب بزنند.

    چشمه علی یکی از نقاط گردشگری و تفریحی پایتخت محسوب می شود ولی به نظر نمی رسد این چشمه در تابستان کم آب ایران چندان امیدی برای پر آبی داشته باشد. با این وجود مشخص نیست چرا مسئولان شهری نمی توانند در یک موضوع کاملا مشخص و عیان برای شهروندان که هر روز از کنار آن عبور می کنند، یک وحدت رویه در اظهارات و سیاست گذاری ها داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار