مدیران خودروعصر اعتبار

یکی از زیباترین مساجد جهان در روسیه

عصر ساختمان: قل شریف یکی از زیباترین مساجد جهان در روسیه است که شاهکار معماری این کشور محسوب می شود.

یکی از زیباترین مساجد جهان در روسیه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵:۰۰
  • یکی از زیباترین مساجد جهان در روسیه
  • یکی از زیباترین مساجد جهان در روسیه
  • یکی از زیباترین مساجد جهان در روسیه

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری شبستان، مسجد «قل شریف»، یکی از زیباترین مساجد جهان است و در روسیه واقع شده است و از معماری و طراحی زیبایی برخوردار است.

نام این مسجد از آخرین امام جماعت خود «سید قل‌شریف» گرفته است. او یکی از رجال سرشناس مذهبی، عالم، شاعر و سیاست‌ مدار و از فرماندهان دفاعی شهر قازان بوده که در این مسجد خدمت می‌ کرده است و در طول اشغال این شهر کشته شده است.

وی سید بوده و جد او به پیامبر اکرم(صل الله و علیه و آله وسلم) می رسد و در دفاع از قازان علیه نیروهای روسی سال 1552 میلادی کشته شده است.

این مسجد در حملات قازان از سوی «ایفان رهیب» که فرمانده نیروهای روسیه بوده سال 1552 میلادی تخریب شده و در سال 1996 میلادی بازسازی شده و 24 ژوئن 2005 میلادی افتتاح شده است و کشورهای عربی و اسلامی در صندوقی که برای ساخت مسجد قل شریف تاسیس شده بود، کمک کردند که از جمله آن امارات و عربستان بوده است.

این مسجد در دو طبقه ساخته شده است و یک طبقه آن مصلی و طبقه دیگر آن موزه اسلامی است. گنبد مرکزی این مسجد 39 متر است و 4 مناره اصلی آن 57 متر ارتفاع دارند. مسلمانان تاتار بخش عمده‌ای از هزینه ساخت مسجد را داده اند.

عده‌ای اعتقاد دارند سبک معماری این مسجد وامدار سبک‌ های بلغاری است، اما مؤلفه‌ های آن به سبک عثمانی و دوره رنسانس شباهت دارد. مسجد قدیمی دارای مناره‌های 8 متری بوده که در ساخت آن سنگ‌های سفید نقش اصلی را برعهده داشت. در این مسجد یک مدرسه اسلامی و یک کتابخانه نیز قرار داشت.

 

جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

 

برچسب ها
پورسعیدخلیلی