مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان رضوی خبر داد؛

بازگشت رونق به بازار مسکن از اوایل تابستان

عصر ساختمان:رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان رضوی با تاکید بر اینکه بازار مسکن در سال گذشته رکود سنگینی را تجربه کرد، گفت: پیش‌بینی می‌شود در چند ماه آینده رونق به بازار مسکن باز گردد.

بازگشت رونق به بازار مسکن از اوایل تابستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، صادق عابدزاده، با اشاره به اینکه از سال 92 رکود بر بازار مسکن حاکم شد، اظهار کرد: این رکود در سال گذشته شدت گرفت و مشکلات زیادی در اشتغال‌زایی و بخش تولید وابسته به صنعت ساختمان ایجاد کرد.

    وی با بیان اینکه در این مدت رکود حاکم بر بازار مسکن بیشتر در زمینه خرید و فروش قابل مشاهده بود، افزود: علی‌رغم اینکه این رکود بیشتر بر بازار خرید و فروش حاکم بود اثری معکوس بر بازار رهن و اجاره داشت. یعنی در حالی که قیمت مسکن افزایش نداشت، اما قیمت رهن و اجاره بالا رفت. عدم خرید مسکن سبب شد تا تقاضا بیشتر به سمت بازار رهن و اجاره سوق پیدا کند و قیمت‌های رهن و اجاره مسکن را بالا ببرد. قیمت رهن و اجاره مسکن نسبت به سال‌های گذشته افزایش کمتری داشت.

    عابدزاده در خصوص زمان مشاهده اثرات اجرای برجام بر بازار مسکن تصریح کرد: مذاکرات نمی‌تواند تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن داشته باشد. تاثیر مذاکرات در بلند مدت مشاهده خواهد شد. بازار مسکن مانند سایر بازارها در زمان کوتاه تاثیر نتیجه این مذاکرات را مشاهده نخواهد کرد زیرا عمده نهادهای وابسته و چیزهایی که در مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد داخلی بوده و به کشورهای خارجی وابسته نیستند.

    وی شکافی که بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن ایجاد شده است را عاملی مؤثر در بازگشت رونق به این بازار دانست و گفت: این رکود چند ساله موجب کمتر شدن ساخت و ساز شده و در نتیجه میزان عرضه را کاهش داده است؛ اضافه شدن به تقاضای انباشته شده هر سال، نیازهای جدید بازار و وام‌های بانکی که دولت در جهت خروج از رکود بازار مسکن می‌دهد کمک خواهند کرد تا این بازار طی چند ماه آینده از رکود خارج شده، حجم معاملات در آن افزایش پیدا کند و دوباره رونق به آن بازگردد.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت مسکن به حداقل میزان خود رسیده است، عنوان کرد: به کسانی که قصد خرید مسکن دارند توصیه می‌شود که نسبت به خرید اقدام کنند زیرا قیمت‌ها به کمترین مقدار خود رسیده و کمتر از حال حاضر نخواهد شد. همزمان با افزایش تقاضا طبق روال و عرف بازار قیمت مسکن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

    عابدزاده با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود از تابستان سال جاری حجم معاملات مسکن با شیب ملایمی افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: از اواخر سال جاری یا سال آینده قیمت مسکن به تناسب تورم تغییر خواهد کرد زیرا مسکن نیز تابعی از بازار است. بنابراین اگر قیمت تمام شده افزایش پیدا کند طبیعی است که قیمت مسکن نیز بیشتر شود، همچنین کمتر شدن شکاف بین عرضه و تقاضا می‌تواند بر قیمت مسکن تاثیرگذار باشد.

    وی در خصوص راهکارهایی که برای رونق بخشیدن به بازار مسکن توصیه می‌شود، بیان کرد: وام‌های پیش‌بینی شده توسط دولت می‌تواند در رونق بخشیدن به بازار مسکن بسیار مؤثر باشد، اما تاثیر وام‌ها منوط به این است که بازپرداخت آنها به گونه‌ای باشد که افراد نیازمند بتوانند از آن استفاده کنند. در حال حاضر شرایط فعلی برای یک کارمند مناسب نیست.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان رضوی ادامه داد: نهادهای تاثیرگذار مانند شهرداری در جهت صدور پروانه‌ها، ایجاد شرایط بهینه و امتیاز دادن به سرمایه‌گذاران می‌توانند به رونق بخشیدن به این بازار کمک کند. ایجاد این شرایط در جذب سرمایه‌گذاران داخلی یا خارجی مؤثر است. اگر این اقدامات صورت نگیرد نه تنها بازار مسکن از رکود خارج نمی‌شود بلکه رکود سنگین‌تری بر بازار حاکم خواهد شد.

    عابدزاده یادآور شد: در چند سال اخیر در مشهد علی‌رغم شرایط خوبی که برای سرمایه‌گذاری وجود داشت به دلیل سخت‌گیری‌های بیشتر از اندازه سرمایه‌های بسیاری جذب شهرهایی مانند تهران، شیراز، یزد و اصفهان شد و حتی بسیاری از سرمایه‌گذاران در مشهد سرمایه خود را خارج کرده و در شهرهایی با شرایط بهتر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

    وی جذب سرمایه خارجی را در زمینه مسکن امکان‌پذیر دانست و افزود: با برنامه‌ریزی و مدیریت می‌توان سرمایه‌های خارجی و داخلی را جذب این بازار کرد. باید برای سرمایه‌گذار امتیاز قائل شده و شرایط سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو