مدیران خودروعصر اعتبار

خانه مینیمال بهاره افشاری را ببینید

عصر ساختمان- حوالی خیابان ظفر در یک کوچه بن‌بست پر از ‌دار و درخت که نزدیکی‌اش یک مسجد است و در یکی از واحدهای آپارتمانی تقریبا قدیمی‌ساخت خانه‌ای است که طراحی داخلی‌اش حتما شگفت‌زده‌تان می‌کند. خودش می‌گوید عاشق فضاهای مینیمال است و این خانه را هم برای همین به سبک مینیمال طراحی کرده‌اند.

خانه مینیمال بهاره افشاری را ببینید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از صبحانه،  بهاره افشاری تازه وارد خانه جدیدش شده و به گفته خودش منهای وسایل برقی همه‌چیز آن ساخته شده و ابتکار خودش و برادرش است. خانه او سیاه و سفید است اما به خاطر گرمی برخوردش، سردی فضا به چشم نمی‌آید. با چیدانه در این مطلب همراه باشید تا در این گزارش از ایده تا اجرا با بهاره افشاری درباره دکوراسیون داخلی خانه‌اش صحبت کنیم.

    همیشه وقتی از خانه بیرون می‌آیم حتما قسمتی از قرآن را می‌خوانم؛ حتی شده یک سوره کوچک. موقعی که این خانه را به من نشان دادند مدام از آن بد می‌گفتند و ایرادهای آن را یادآوری می‌کردند. وقتی برای دیدن خانه آمدم همان لحظه صدای اذان را شنیدم. حقیقت این است که حس آرامشی که از شنیدن اذان می‌گیرم واقعا با هیچ حسی برایم قابل قیاس نیست و برایم جالب بود که روبه‌روی این خانه مسجد است. برای همین بدون اینکه به چیزی توجه کنم به برادرم گفتم من باید همین جا را بگیرم. وقتی خانه درست شد با خودم فکر کردم دیدم من که اهل تابلو و عکس روی دیوار برای خانه جدیدم نیستم پس چه بهتر است هر روز با آیه قرآن مواجه شوم .

    انتخاب پارچه رو مبلی روزنامه ای برای دکوراسیون داخلی

    سبک مینیمال همه جای دنیا را گرفته است؛ البته در ایران متاسفانه هنوز اتفاق خاصی برایش نیفتاده و زیاد مورد توجه نیست اما در دنیا این نوع طراحی و دیزاین حرف اول را می‌زند؛ فضاهای مینیمال به فضای ذهنی من هم نزدیک است و برای همین ایده‌آلم در دیزاین خانه است. من فضای شلوغ و شلخته را اصلا دوست ندارم و باید همه‌چیز کادربندی و منظم باشد تا بتوانم درست عمل کنم. در فضای مینیمال رنگ غالب، رنگ سفید است و ما تصمیم گرفتیم یکنواختی فضا را با یک‌سری خطوط در انتخاب طرح پارچه روزنامه ای برای مبلمان یا صندلی‌های پلاستیکی به رنگ مشکی بشکنیم.

    استفاده از دوچرخه در طراحی دکوراسیون داخلی

    این نکته را باید حتما بگویم که چیزهایی که در خانه جدید وجود دارد و تمام طراحی که صورت گرفته است کاملا ابتکار خودمان بود و از هیچ جایی کپی نکردیم. قرار بود به جای این مبلی که در خانه وجود دارد یک ماشین مینی‌ماینر بگیریم و آن را نصف و تبدیل به مبل کنیم. بعد دیدیم که یک هزینه هنگفت مالی روی دست‌مان می‌گذارد. در نتیجه تصمیم گرفتیم فکر دیگری کنیم که در عین حال حرکت در آن نیز وجود داشته باشد. من و بابک (طراح دکوراسیون پروژه و برادر بهاره افشاری) به این نتیجه رسیدیم که یک سمبل حرکت مثل ماشین، دوچرخه و موتور حتما در طراحی دکوراسیون داخلی خانه وجود داشته باشد که با کمترین هزینه بتوانیم به آن برسیم. چون بازسازی یک خانه اینقدر هزینه‌های عجیب و غریب روی دست‌مان گذاشت که حتی دیگر یک هزارتومانی هم برای‌مان ارزش صدهزارتومان را پیدا کرد.

    طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه به سبک مینیمال

    آشپزخانه خانه برایم خیلی مهم است. من خیلی آشپزی می‌کنم و خیلی ‌مهمان دارم. اگر سرکار نباشم معمولا شام یا ناهار ‌مهمان دارم، فارغ از آن کلا به غذا اهمیت می‌دهم و آشپزی را دوست دارم. این خانه اول دارای دو اتاق خواب بود و من یک خواب را برداشتم و اضافه کردم به فضای خانه که بزرگ‌تر شود. این یعنی اینکه آشپزخانه را به یک خواب بیشتر ترجیح دادم.

    استفاده از ظروف سیاه و سفید برای دکوراسیون داخلی آشپزخانه

    اگر ما از ظرف‌های رنگی در آشپزخانه استفاده می‌کردیم، به یک باره با یک شکست رنگی عجیبی در فضای داخلی خانه مواجه می‌شدیم که خیلی جذاب نمی‌شد و چشم را اذیت می‌کرد. برای همین مجبور بودیم ظرف‌های خانه را هم سیاه و سفید انتخاب کنیم تا آن شلختگی و نامنظم بودن به چشم نیاید.

    طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن با رنگ های سیاه و سفید

    برای انتخاب پارچه رومبلی مناسب برای مبلمان هم به مد روز توجه کردیم و هم قالب سیاه و سفید را در نظر داشتیم. من آدمی هستم که هرچند وقت یک‌بار برخی وسایل و دکوراسیون داخلی خانه‌ را تغییر می‌دهم؛ برای همین به نظرم بد نیست که از مد روز برای برخی از موارد پیروی کنم و خیلی هم خوب است. الان پارچه روزنامه‌ای در طراحی دنیا برای مبلمان و صندلی‌ها مرسوم است و زیاد استفاده می‌شود؛ من هم چون به طراحی کلی خانه‌ام می‌آمد مجاب به این انتخاب شدم.

    استفاده از لوازم دکوری در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن مینیمال

    یک چیزهایی را هم می‌خواستیم به صورت سمبلیک استفاده کنیم و مدنظرمان بود؛ مثل دوچرخه‌ای که روی سقف است یا اتوی ذغالی که به عنوان میز از آن استفاده کردیم یا نوارهای ویدئویی قدیمی که به عنوان لوازم دکوری روی میز است. این ها در فضای سفید می‌تواند بیشتر خودش را نشان دهد، چون اساسا اگر توجه کرده باشید در یک قاب و پس زمینه سفید اجزا و اشیا خودشان را بهتر و بیشتر نشان می‌دهند. همین شد که این اکسسوار سمبلیک که ما در فضای داخلی استفاده کردیم در خانه من خیلی به چشم می‌آید.

    این باکس‌هایی را هم که می‌بینید روی آن اسم من طراحی شده به خاطر این است که من عاشق اسمم هستم و اگر صدبار دیگر هم به دنیا بیایم دوست دارم اسمم همین باشد. چون به نظرم اسم آدم‌ها روی شخصیت‌شان تاثیر می‌گذارد و من طراوت بهار را همیشه در زندگی‌ام حس می‌کنم. در این مورد با افتخار می‌گویم که خودشیفتگی دارم و خیلی لذت می‌برم کسی نامم را صدا می‌کند. بابک از این احساس من به اسمم خبر داشت و پیشنهاد طراحی این باکس‌ها را داد که هم میز می‌شود و هم صندلی اضافه برای ‌مهمانان.

    من خانه بازیگران و هنرمندان رفته و دیده‌ام که به دیزاین و چیدمان خانه‌شان اهمیت می‌دهند اما شاید یکی، دونفر را دیده‌ام که خیلی فضای ویژه و مینیمال را تجربه کرده‌اند که آنها هم خودشان پیش زمینه معمارانه داشتند و برای همین به این طراحی رسیده‌اند. وقتی شغلت را انتخاب می‌کنی باید براساس شغلت زندگی کنی، وقتی هنرمند هستی باید زندگی‌ات، غذا خوردنت، پوششت و طراحی خانه‌ات شبیه به هنرمندان باشد؛ بنابراین باید به معماری داخلی خانه اهمیت داد.

    بابک افشاری، برادر بهاره افشاری به عنوان طراح و مجری دکوراسیون داخلی خانه جدید این هنرمند معتقد است که در ایران به جهت تکنیکال و هم‌سطحی با متد روز دنیا اتفاقات خیلی خوبی در چند سال اخیر رخ داده و معماران برجسته ایرانی حتی در برخی از موارد کاملا با طراحان برتر دنیا برابری می‌کنند. همچنین اضافه می‌کند که شاید به جهت طراحی صنعتی هنوز نقطه‌ضعف‌های پررنگی در این حوزه وجود داشته باشد اما معماری داخلی قدم‌های بزرگی برداشته است.

    بابک افشاری می‌گوید: «اگر در این عرصه در سال‌های اخیر به موفقیتی رسیده‌ایم به خاطر شاگردی استاد نیکبخت، معمار ویلای پارتکلا شاهکار معماری ایرانی در روستاهای مازندران است که در این زمینه بی‌ادعا و با نبوغ و تبحر فراوان به کار خود ادامه می‌دهد. »

    از بابک افشاری پرسیدیم چرا برای رنگ فضای زندگی بهاره سیاه و سفید را برگزیده که او در پاسخ به ما گفت: «کارفرمای من به این رنگ‌ها علاقه نشان داد و دوست داشت فضای خانه‌اش فضایی ساده و مینیمال داشته باشد. به همین خاطر من به این دو رنگ در طراحی، بیشتر و بیشتر فکر کردم و نخواستم با رنگی گرم فضا را به یکباره بشکنم چون این نه‌تنها مزیت نیست که فقط باعث تو ذوق خوردن ‌مهمان‌ها و صاحبخانه می‌شود. بهاره به عنوان کارفرمای من در طراحی خانه‌اش و ایده‌هایی که در ذهنش داشت بیشتر به فرم و حرکت فکر می‌کرد برای همین ما از المان‌ها و اکسسوارى استفاده کردیم که در عین سادگی بتواند فرم مدنظر او را تامین کند. آن چیزی که دنبالش بودیم چیزی نبود که بشود به‌راحتی در بازار آن را پیدا کرد؛ برای همین من به این نتیجه رسیدم که باید همه اجزا ساخته شود تا هم بیشتر جذاب جلوه کرده و هم سلیقه کارفرما را اقناع کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان ( https://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی