مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر نیرو:

کاهش یک درصدی تلفات برق ۱۰هزار میلیارد تومان هزینه دارد

عصر ساختمان- معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو گفت:هزینه مورد نیاز برای کاهش هر یک درصد از تلفات شبکه توزیع برق کشور، ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

کاهش یک درصدی تلفات برق ۱۰هزار میلیارد تومان هزینه دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، همایون حائری با بیان اینکه طی سه سال گذشته اقدامات موثری برای کاهش تلفات شبکه برق انجام شده است، گفت: سال 93 تلفات شبکه توزیع برق کشور 16 درصد بود اما با اقدامات انجام شده در این حوزه در حال حاضر میزان تلفات به 10.8 درصد رسیده است.

    وی ادامه داد: با توجه به تلاشی که در راستای کاهش تلفات انجام شده است به نظر می رسد باید این روند تا حداکثر توان ادامه یابد و در حال حاضر حضور بخش خصوصی برای کمک به تداوم این فرایند  حس می شود.

    این مقام مسوول با تاکید براینکه کاهش بیشتر تلفات از رقم کنونی دشوار تر خواهد بود، تصریح کرد: هر چه رقم کاهش تلفات کمتر شود، ادامه روند کاهشی آن نیز دشوار تر خواهد شد. به نحوی که کاهش یک درصد تلفات برای ادامه روند کاهشی کنونی، هزینه بری بیشتری نسبت به کاهش 5 درصدی اولیه دارد.

    حائری هزینه مورد نیاز برای کاهش هر یک درصد از تلفات شبکه توزیع برق کشور از رقم کنونی را 10 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: هزینه های قبلی به مراتب کمتر بوده است.

    وی همچنین در مورد صرفه جویی مشترکان در ایام پیک مصرف گفت: امسال در استان خوزستان شاهد بیشترین کاهش مصرف در پیک مصرف برق بوده ایم. به نحوی که 800 مگاوات مصرف برق این استان کاهش داشته است که به نوبه خود رقم قابل توجهی در راستای صرفه جویی مصرف در یکی از گرم ترین استان های کشور است.

    حائری در مورد میزان تلفات در شبکه برق استان خوزستان هم اظهار کرد: میزان تلفات شبکه برق این استان 23 درصد بود که اکنون  به 13 درصد کاهش یافته است.

    نخستین ماه تابستان سال جاری در حالی رو به پایان است که بیشترین خاموشی برق را طی چند سال گذشته تجربه کرده ایم. کارشناسان و متخصصین بسیاری در این دوره به بررسی دلایل شرایط پیش آمده پرداخته اند که مهم ترین آنها را می توان کاهش قابل توجه توان تولید برق در نیروگاه های برقآبی به دلیل کاهش سطح ذخایر آب سدها و همچنین عدم سرمایه گذاری به موقع و لازم در بخش  زیرساخت های این صنعت عنوان کرد. البته دولت برای کمک به مدیریت شرایط تمرکز خود را به مدیریت مصرف معطوف کرد تا خاموشی ها را  کاهش دهد.

    در این ارتباط، تغییر ساعات کار ادارات منجر به صرفه جویی 2 هزار مگاواتی مصرف برق شد؛ با این وجود، به گفته کارشناسان نباید از حوزه کاهش تلفات در شبکه توزیع برق غافل شد که چرا که کاهش تلفات نیز در بهینه سازی منابع نقش موثری ایفا می کند.

    کارشناسان می گویند که بخشی از شبکه توزیع برق کشور قدیمی و نیازمند نوسازی و بازسازی است. از طرفی عمر برخی نیروگاه های کشور نیز رو به فزونی گذاشته و در نتیجه میزان تلفات آنها افزایش یافته است که نیازمند رسیدگی است. چندی پیش علیرضا کلاهی، عضو سندیکای برق ایران در گفتگو با مهر با اشاره به توانمندی قابل توجه بخش خصوصی در کاهش تلفات شبکه توزیع، گفته بود: بخش خصوصی آمادگی دارد تا با ورود به حوزه کاهش تلفات برق شبکه توزیع، میزان بهره وری و هدررفت را کاهش دهد که این نیازمند حمایت بخش دولتی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار