مدیران خودروعصر اعتبار

بتن اسفنجی چیست؟

عصر ساختمان- بتن اسفنجی یک مخلوط سنگدانه درشت(شن)،سیمان،آب و ماسه به میزان اندک(وگاهی اوقات بدون ماسه) است. در ساختار این بتن %۲۵-۱۵ (از لحاظ حجم) فضای خالی وجود دارد و این امر‌ موجب عبور آب از داخل این بتن می‌شود.

بتن اسفنجی چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، در بتن اسفنجی از آب نسبت به دیگر انواع بتن کمتر استفاده می‌شود و این مسأله باعث شده تا پس از ساختن مخلوط بتن آب آن به سرعت تبخیر شده و مخلوط در مدت یک ساعت کاملا" از آب تخلیه خواهد شد.
    مزایای بتن اسفنجی چیست و موارد استفاده از آن کدام است؟
    بتن اسفنجی دارای مزایای اقتصادی و زیست محیطی فراوانی است، که البته مزایای زیست محیطی آن بیشتر مد نظر است. ازمزایای اقتصادی آن می‌توان به پایین آمدن خرج‌های فراوان به منظور هدایت آب باران و فاضلاب اشاره داشت. در واقع می‌توان گفت با وجود بتن اسفنجی نیازی به ساختن جوی‌های آب فراوان در سطح شهر و کنار خیابان و کوچه‌ها
    و همچنین کانال‌های بزرگ آب نیست.
    از دیگر مزایای زیست محیطی
    آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1.جلوگیری از بروز آب گرفتگی در معابر و مکان‌ها به هنگام بارندگی
    2. جلوگیری از آلوده شدن آب بارندگی‌ها (زیرا اگر زمین غیرقابل نفوذ باشد، آب باران و برف در سطح زمین که آلودگی فراوان دارد جریان می‌یابد و منجر به آلوده شدن آب بارندگی می‌شود.)
    3.پر شدن ذخایر آب زیرزمینی

    4. در نقاط سرد که ماندن برف و باران روی زمین (بعد از بارش) منجر به سردتر شدن آن مناطق می‌شود می‌توان با استفاده از این بتن آب باران و برف را به داخل زمین هدایت کرد و از سردتر شدن آن ناحیه جلوگیری کرد.

    5. همچنین می‌توان از این نوع بتن در مکان‌هایی که نیاز به زمین خشک است استفاده کرد مثلاً در زیر سازی چمن‌های استادیوم‌های فوتبال.

    6.همچنین در مناطق سردسیر، بدلیل عبور آب از این بتن از یخ زدگی سطح معابر و در نتیجه ایجاد خطر جلوگیری می‌کند که شهرداری‌های محترم می‌توانند از این بتن در پیاده‌رو سازی‌ها و محوطه سازی پارک‌ها، پارکینگ‌ها و معابری که مشکل آبگیری دارند استفاده نمایند.

    7.ایجاد مناظری زیبا به هنگام بارندگی،زیرا با وجود این بتن دیگر هنگام بارندگی آب گرفتگی وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو