مدیران خودروعصر اعتبار

رکود چه وقت از بازار مسکن رخت می‌بندد؟

عصر ساختمان:یک عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان با بیان اینکه نشانه های خروج بخش مسکن از رکود دیده نمی شود، تصریح کرد: برای حل معضل مسکن نیاز به برنامه ریزی جدی دارد و تا زمانی که وضعیت اقتصاد کشور تغییر نکند و گردش مالی صورت نگیرد شاهد بروز تحول در بخش مسکن نیز نخواهیم بود.

رکود چه وقت از بازار مسکن رخت می‌بندد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اقتصاد آنلاین، ایرج رهبر ، درباره وضعیت بخش مسکن و ساخت و ساز در سال جاری، اظهار کرد: بخش مسکن طی دو سال گذشته در رکود بوده و فعلا نشانه ای مبنی بر خروج از رکود در این حوزه دیده نمی شود و نمی توان پیش بینی کرد که در این شرایط رکود تا کی ادامه خواهد داشت.
    وی با اشاره به اینکه برنامه ای نیز از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی در راستای ایجاد تغییر و تحول در بخش مسکن اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: تامین منابع مالی برای خرید و ساخت، استفاده از ابزارهایی مانند معافیتی مالیاتی و عوارض از جمله کارهایی است که می تواند باعث تحریک بخش مسکن شود.
    عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تصریح کرد: تا زمانی که وضعیت اقتصاد کشور تغییر نکند و گردش مالی صورت نگیرد شاهد بروز تحول در بخش مسکن نیز نخواهیم بود، اضافه کرد: افزایش سقف تسهیلات در سال گذشته هم با توجه به اینکه محدودیت در میزان منابع وجود دارد و در نتیجه تعداد تسهیلات در مقایسه با نیاز مسکن محدود است بنابراین افزایش تسهیلات نمی توان پاسخگوی انباشت تقاضا طی سال های گذشته باشد چرا که حداکثر تعداد این تسهیلات 100 هزار فقره خواهد بود.
    رهبر در ادامه به میزان سود و همچنین مبلغ اقساط این تسهیلات اشاره و خاطرنشان کرد:همه متقاضیان مسکن امکان استفاده از این تسهیلات را ندارند زیرا مبلغ اقساط بسیار سنگین است بنابراین باید برای حل معضل مسکن باید برنامه ریزی جدی صورت بگیرد.
    این انبوه ساز جلوگیری از مهاجرت به کلانشهرها را از اقدامات موثر عنوان و اضافه کرد:در واقع باید مهاجرت معکوس صورت بگیرد که این امر نیازمند همکاری کلیه وزارتخانه های مربوطه مانند جهاد کشاورزی، صنعت، معدن وتجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی است تا  آمایش سرزمین به صورت کامل ایجاد شود و رفاه در سایرمناطق کشور ایجاد شود تا افراد اقدام به مهاجرت به کلانشهرها نکنند.
    وی با تاکید بر اینکه در کنار برنامه های کوتاه مدت و مقطعی برای حل مشکل مسکن، به چنین برنامه هایی نیاز است، اظهار کرد:نیاز انباشته مسکن بسیار سنگین است، سال 86 اعلام شده بود طی ده سال باید پانزده میلیون واحد مسکونی ساخته شود( سالی 1.5 میلیون واحد)که از این تعداد چهار میلیون واحد مسکن مهر شهری و روستایی  است که البته هنوز به طور کامل تکمیل نشده و به متقاضیان تحویل داده نشده است.
    رهبر درباره دریافت مالیات از خانه های خالی گفت:مشکل این است که توزیع واحدهای مسکونی به درستی صورت نگرفته به طوری که شاید تعداد زیادی از واحدهای مسکونی لوکس بوده و در مناطق شمالی شهر قرار داشته باشد به عبارت دیگر حتی با فرض اینکه تعداد قابل توجهی واحد خالی در کشور وجود داشته باشد توزیع آن به صورتی نیست که کمک چندانی به حل معضل مسکن کند.
    عضور هیات مدیره انجمن انبوه سازان به هزینه بالای شناسایی واحدهای مسکونی اضافه کرد:باید همه جوانب اجرای این طرح سنجیده شود و به عنوان مثال به طرحی تبدیل نشود که پس از اجرای آن مشخص شود که نادرست است، به عنوان مثال طرح بازرگانی که برای مرز نشینان صادر شد سو استفاده هایی را در پی داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی