مدیران خودروعصر اعتبار

یک تحلیل‌گر اقتصاد مسکن تشریح کرد:

علت افت معاملات خرید مسکن

عصر ساختمان- یک تحلیل‌گر اقتصاد مسکن با تشریح علل کاهش معاملات در بازار مسکن طی ماه گذشته، از روند تدریجی کاهش اختلاف قیمتی در مناطق مختلف پایتخت خبر داد.

علت افت معاملات خرید مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حمید یاری  یکی از علل اصلی کاهش معاملات مسکن در خرداد ماه را رشد چشمگیر قیمت عنوان کرد و توضیح داد: در اردیبهشت امسال متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان مسکونی معامله شده در تهران 5 میلیون و 980 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل از آن 8.2 درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال 34.8 درصد افزایش یافت. این رشد قابل توجه در شرایطی رخ داد که در ماه‌های گذشته بیشترین رشد ماهانه قیمت مسکن 5 درصد بوده است. از طرفی رشد نقطه‌ای قیمت مسکن در یکی از مناطق مصرفی پرمعامله در اردیبهشت ماه از 50 درصد فراتر رفت و این خود دلیل اصلی برای کاهش معاملات در خرداد ماه بود؛ ضمن اینکه روند رشد قیمت مسکن در خرداد نیز ادامه یافت و کاهش قدرت خرید مسکن را تشدید کرد.

    وی با اشاره به ورود بازار مسکن به فاز رونق در ماه‌های گذشته، در عین حال کمبود فایل فروش را یکی از ویژگی‌های خاص دوره رونق فعلی برشمرد و گفت: یک دلیل کمبود فایل این است که به دلیل شرایط خاص حاکم بر بازار و عدم ثبات در بازارهای مختلف افراد مختلف با حجم متفاوت نقدینگی در اختیار، ترجیح می‌دهند دارایی‌های خود را به گونه ­ای تبدیل کنند که ارزش واقعی آن متناسب با تورم حفظ شود. در چنین شرایطی عده‌ای از عرضه ملک خود منصرف شده و کسانی که قصد فروش دارند نیز، قیمت‌های بالا پیشنهاد می‌کنند که با ارزش فعلی ملک تناسب ندارد.

    به اعتقاد یاری، کمبود عرضه به عنوان دومین عامل کاهش معاملات در خرداد ماه شناخته می‌شود چرا که متقاضیان خرید مسکن یا از یافتن آپارتمان مطلوب و متناسب با بودجه خود ناتوان بوده و یا اینکه حاضر نیستند آپارتمانی که انتخاب کرده ­اند را با قیمت غیرمنصفانه خریداری کنند.

    مدیرعامل شرکت توسعه خدمات کارآفرینی بانک مسکن با یادآوری اینکه از ابتدای زمستان پارسال به دنبال بروز مشکلاتی در تسویه ارزی در امارت، نوساناتی در بازارهای ارز، سکه، طلا و خودرو نیز به دنبال آن رخ داد، افزود: در اردیبهشت نوسان در بازارهای موازی مسکن شدت یافت و این رشد قیمت‌ها در بازار سکه و طلا حتی از میزان رشد قیمت مسکن نیز پیشی گرفت. مجموعه این وضعیت سبب شد ارز، سکه و طلا با توجه به خاصیت نقدشوندگی بالا در مقایسه با مسکن، با اقبال بیشتری از سوی تقاضای سرمایه‌ای مسکن روبرو شود و به این ترتیب این ماجرا نیز در کاهش حجم معاملات مسکن در خرداد ماه اثرگذار بود.

    یاری تاکید کرد: متوسط قیمت مسکن در تهران به ازای هر مترمربع به مرز 6 میلیون و 500 هزار تومان رسیده و این یعنی برای خرید یک آپارتمان 50 متر مربعی (ریز متراژ) حداقل 300 میلیون تومان بودجه نقد لازم است. این ارقام نشان می‌دهد تقاضای سرمایه‌ای نیز برای یافتن واحد مناسب سرمایه‌گذاری باید حداقل 300 میلیون تومان را به خرید مسکن اختصاص دهد. این در حالی است که در بازارهای موازی مسکن همچون سکه این امکان وجود داشته که با مبالغ بسیار کمتر از این، افراد اقدام به سرمایه­ گذاری کنند. به این ترتیب چهارمین عامل ریزش 22.1 درصدی معاملات مسکن در خرداد نسبت به اردیبهشت، خروج بخشی از سرمایه‌ از بازار ملک بود.

    این تحلیل‌گر اقتصاد مسکن معتقد است با توجه به کاهش شدید معاملات در خرداد که توام با رکوردزنی رشد قیمت مسکن طی حدود 5 سال اخیر بود، به نظر می‌رسد بازار مسکن در حال نزدیک شدن به وضعیت تعادلی بین مناطق مختلف است؛ به این معنا که قیمت در مناطقی که رشد قیمت کمتری داشته‌اند، رو به افزایش بوده و به طور کلی شاهد کاهش قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو