مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش اجاره بها با درآمد‌ها تناسب ندارد؛

رشد ۱۰۰۰ درصدی قیمت مسکن در ۲۰ سال

عصر ساختمان- نائب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک: بازار مسکن با رشد نامتعارف و حباب گونه قیمت‌ها وارد رکود خواهد شد.

رشد ۱۰۰۰ درصدی قیمت مسکن در ۲۰ سال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، حسام عقبایی افزود: اگر رشد حباب گونه و نامتعارف قیمت مسکن تعدیل نشود با کاهش حجم معاملات مواجه می شویم و دوباره بازار مسکن وارد رکود خواهد شد.
    نائب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک با اشاره به اینکه رشد نامتعارف قیمت مسکن دلایل متعددی دارد افزود: یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن رشد قیمت ها در اواخر سال گذشته بود که دلیل آن ورود نقدینگی ناشی از تسهیلات مسکن به بازار و رونق گرفتن بازار خرید و فروش مسکن بود با این حال در اردیبهشت 97 نیز بازار مسکن متاثر از بازارهای موازی همچون بازار ارز و طلا مجدداً­ رشد کرد که این مسئله باعث افزایش افسار گسیخته قیمت ها شد و قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داد.
    عقبایی گفت: هرچند در اردیبهشت امسال تا حدودی معاملات مسکن انجام شد اما با این افزایش قیمت ها از خرداد ماه دوباره بازار مسکن وارد رکود شده است.
    وی یکی از دلایل رکود حاکم بر بازار مسکن را عدم عرضه عنوان کرد و افزود: باوجود افزایش قیمت ها پافشاری برای خرید واحدهای کوچکتر از 100 متر همچنان ادامه دارد اما فروشندگان به دلیل نداشتن چشم اندازی روشن از آینده بازار، عرضه را متوقف کرده اند و همین مسئله خود به رکود بازار دامن زده است.
    نائب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک با بیان اینکه افزایش قیمت ها را در بازار اجاره بها نیز­ شاهد هستیم گفت: از آنجایی که اجاره بها متاثر از قیمت مسکن است اجاره بها نیز در شهرهای بزرگ و نیمه بزرگ بسیار افزایش یافته که متناسب با درآمد افراد به ویژه حقوق بگیران نیست.
    عقبایی با بیان اینکه آمارهای موجود نشان می دهد میانگین افزایش اجاره بها نزدیک به 15 درصد است گفت: اما در بسیاری از شهرها بزرگ این رقم به بالاتر از 15 درصد­ رسیده ودر برخی مناطق اجاره ها تا دو برابر نسبت به پارسال افزایش یافته است.
    وی با بیان اینکه امسال حقوق کارمندان و کارگران حداکثر 20 درصد افزایش یافته که همین میزان نیز در بسیاری از ارگان ها هنوز پرداخت نشده گفت : درچنین شرایطی چگونه می توان انتظار داشت ، مستاجران بتوانند افزایش 50 درصدی اجاره بها دربرخی مناطق را پرداخت کنند.
    عقبایی با بیان اینکه درحال حاضر بسیاری از مستاجران در تامین مسکن خود با مشکلات عمده ای مواجه شده اند گفت: اگر فکری برای حل این معضل نشود، بسیاری از خانوارها از تمدید قرارداد مسکن های اجاره ای خود ناتوان خواهند بود.
    عقبایی با بیان اینکه کسی نباید انتظار داشته باشد مستاجر را از خارج از کشور وارد کنیم افزود: در شرایط فعلی انتظار می رود مالکان شرایط مستاجران را درک کنند تا با مشکلاتی نظیر عدم پرداخت اجاره بها و یا طرح دعاوی حقوقی درمراجع قضایی مواجه نشوند.
    وی با بیان اینکه در زمینه حل مشکل مسکن نمی توان گفتار درمانی کرد گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن کمبود عرضه و افزایش تقاضاست و تا این مسئله به طور اساسی حل نشود مشکلات بازار مسکن همچنان باقی خواهد ماند.
    عقبایی با بیان اینکه از سال 74 تا 94 قیمت مسکن 104 برابر شده است گفت: این آمار نشان می دهد در بیست سال گذشته قیمت مسکن 1000 درصد رشد داشته و این رشد متناسب با درآمد مردم حتی طبقه مرفه نیست.
    وی با بیان اینکه هر ساله یک میلیون ازدواج در کشور ثبت می شود گفت: در گذشته حدود 12 تا 13 سال زمان نیاز بود تا زوج های جوان صاحب خانه شوند اما با رشد بی رویه قیمت مسکن این آمار بسیار بیشتر شده است.
    عقبایی راهکارهای حل مشکل مسکن را تعدیل قیمت زمین دانست و گفت: از آنجائیکه 70 تا 90 درصد قیمت مسکن به قیمت زمین بستگی دارد انتظار این است با تشکیل یک قرارگاه مرکزی متشکل از تمامی دستگاه های ذیربط همچون وزارت راه ، و شهرسازی، بنیاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره)، منابع طبیعی و حتی وزارت جهاد کشاورزی کاری کنیم تا قیمت زمین در کشور کاهش یابد.
    وی یکی دیگر از مشکلات­ حوزه مسکن را ورود نظام بانکی کشور با رویکرد تجاری و بعضا سوداگرایانه به بازار مسکن عنوان کرد و افزود: متاسفانه امروز بانک ها برخلاف قانون به حوزه ساخت و ساز و مسکن ورود کرده اند و در حال حاضر 80 تا 90 درصد برج های مسکونی و طرحهای مسکن و مال ها در شهرهای بزرگ مربوط به بانک هاست که باعث شده هم منابع مالی خودشان بلوکه شود و هم قیمت مسکن را افزایش دهند.
    وی نظارت مجلس و سازمان های بازرسی برعملکرد بانک ها را در این زمینه ضروری دانست و افزود: امیدواریم با اصلاح ­قانون نظام بانکی کشور، این مشکلات نیز حل شود و بانک ها به قانونی که آنها را از ورود به حوزه ساخت وساز مسکن منع می کند، احترام بگذارند.
    عقبایی­ موضوع دریافت مالیات­ از مسکن های خالی را اقدامی مناسب دانست اما گفت: درهمه جای دنیا وجود 10 درصد خانه خالی طبیعی است و در حال حاضر حدود 25 میلیون مسکن در کشور داریم که خالی بودن 10 درصد از آنها یعنی دو ونیم میلیون مسکن طبیعی است .
    وی با بیان اینکه منوط کردن حل مشکل مسکن به موضوع بستن مالیات به واحدهای خالی با هدف ورود این خانه ها به بازار مسکن ،دادن آدرس غلط است گفت: از دو ونیم میلیون خانه خالی ، 650 هزار واحد در استان تهران وجود دارد که 400 هزار واحد آن خارج از شهر تهران و در جاهایی نظیر پرند، پردیس و مناطقی احداث شده اند که فاقد زیرساخت های لازم برای زندگی نظیر بیمارستان ، پارک و مدرسه هستند وخالی ماندن آنها به دلیل عدم تقاضا ناشی از نبود زیرساخت هاست.
    عقبایی با بیان اینکه حدود 200­ هزار واحد دیگر از مسکن های خالی در شهر تهران مربوط به آپارتمان های لوکس ولاکچری است گفت: حتی اگر این آپارتمان های متراژ بالا که معمولا در مناطق شمال شهر تهران احداث شده است، به بازار مسکن تزریق شود هم نمی تواند مشکل مسکن طبقات متوسط را در کلان شهرتهران حل کند.
    وی تنها راهکار حل مشکل مسکن را برنامه ریزی برای تولید مسکن ارزان عنوان کرد و افزود: مسکن سیب زمینی و پیاز نیست که از خارج وارد کنیم و عرضه و تقاضا را متعادل سازیم. بازار مسکن باید با برنامه ریزی منسجم و ورود به عرصه تولید خانه های ارزان و همچنین ورود دولت به تولید واحدهای استیجاری متعادل شود.
    وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر 15 سال از برنامه ریزی های انجام شده برای تولید مسکن عقب هستیم گفت: اگر از همین امروز هم کار تولید مسکن ارزان و دادن سوبسید به مستاجران را آغاز کنیم شاید سال 1410 بتوان توازن را به بازار مسکن بازگرداند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار