مدیران خودروعصر اعتبار

شهردار منطقه ۲۲ تاکید کرد:

افزایش جمعیت پذیری منطقه ۲۲ در آینده

عصر ساختمان- شهردار منطقه ۲۲ با اشاره به اتمام جمعیت پذیری برخی مناطق تهران و دیکته شدن افزایش جمعیت پذیری در آینده منطقه ۲۲ گفت: این منطقه در سرانه های خدماتی با کمبودهایی مواجه است به شکلی که در حوزه آموزشی با کمبود ۷۰ مدرسه مواجه هستیم.

افزایش جمعیت پذیری منطقه ۲۲ در آینده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، علی نوذرپور در تشریح مشکلات و معضلات منطقه 22 گفت: کمتر از دو دهه از عمر منطقه 22 به عنوان یک منطقه مستقل در شهر تهران می‌گذرد. به شکلی که پیش از این، منطقه 22 به عنوان بخشی از منطقه 5 در مدیریت شهر تهران تعریف می‌شد. هر چند از دهه 40 و در طرح جامع تهران در حوزه برنامه ریزی‌ها، این منطقه به صورت مشخص برنامه خاص خود را داشت و جمعیتی که در افق طرح جامع برای مناطق شهر تهران تعریف شده باشد، وجود نداشت.

    به گفته شهردار منطقه 22، جمعیتی برای افق شهر تهران در طرح جامع تهران دیده شده بود که بعدا در صورت جلسه‌ای نحوه توزیع آن در مناطق شهر تهران معین شد. بر همین اساس جمعیت 350 هزار نفری برای منطقه 22 در نظر گرفته شده بود که پس از آن در طرح تفصیلی منطقه 22 جمعیت این منطقه، 500 هزار نفر تعیین شد.

    وی ادامه داد: موضوع فراتر رفتن اختیارات طرح تفصیلی از طرح جامع نه تنها برای منطقه 22 بلکه برای سایر مناطق نیز وجود دارد. این اشکالی است که در نظام تهیه طرح‌های توسعه شهری وجود دارد. بی تردید طرح تفصیلی باید در چارچوب طرح جامع باشد و اساس آن نباید تغییر کند؛ اما متاسفانه این اتفاق در تهران افتاده است.

    نوذرپور با اشاره به طرح تفصیلی ابلاغی سال 1391 گفت: در این طرح تفصیلی اختیاراتی خاص به منطقه 22 داده شده بود که بر اساس آن مدیریت منطقه می‌توانست پروانه‌های ساختمانی صادر کند که فراتر از ضوابط و مقررات معمول در سایر مناطق بوده است. به شکلی که در منطقه 22 اجازه ساخت ساختمان‌هایی بیش از 11 طبقه مستند به طرح تفصیلی داده می‌شد. در حقیقت ساخت ساختمان‌های بلندتر از 11 طبقه در این منطقه انجام شد و تخلفی نیز شکل نگرفته بود؛ چرا که این اختیارات از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری در متن طرح تفصیلی منطقه به مدیریت منطقه داده شده بود.

    شهردار منطقه 22 ادامه داد: اما پس از این ساخت و سازها، برخی اختیارات منتج از طرح تفصیلی منطقه 22 در سال 93 از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری با توجه به رشد جمعیت پذیری این منطقه و احتمال فراتر رفتن جمعیت بیش از آنچه که در افق طرح پیش بینی شده بود، لغو شد و این شورا از شهرداری تهران خواست تا ظرف مدت سه ماه طرح تفصیلی این منطقه را بازنگری و به این شورا ارائه کند اما تا به امروز این طرح تکمیل نشده است.

    وی افزود: در دوره مدیریت جدید در جهت تکمیل طرح تفصیلی منطقه گام‌های موثری برداشته شد و در همین راستا چندین جلسه با مشاور تهیه کننده طرح برگزار شد. به این ترتیب کار سرعت پیدا کرد و در حال حاضر طرح تفصیلی این منطقه تقریبا نهایی شده است که امیدواریم پس از بررسی در کمیسیون ماده 5 و در مرحله بعد در شورای عالی شهرسازی و معماری، به تصویب نهایی برسد.

    نوذرپور با تاکید بر اینکه علاوه بر اختیاراتی که طرح تفصیلی قبلی در اختیار مدیریت شهری منطقه 22 قرار داده بود در مواردی خارج از مجوزهای قانونی نیز اتفاقاتی در این مرحله شکل گرفته است، افزود: در آن دوره در منطقه 22 از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان‌ها و نهادها نیز مغایرت‌هایی با قانون در صدور پروانه‌ها و یا اساسا ساخت و سازهای بدون پروانه شکل گرفته است که موجب شده جمعیت پذیری این منطقه افزایش پیدا کند.

    وی ادامه داد: جمعیت منطقه 22 بر اساس آمار سال 1395 حدود 180 هزار نفر بوده که رشد حدود 6.3 درصدی را برای این منطقه نشان می‌دهد. این رشد معادل پنج برابر میانگین رشد جمعیت در شهر تهران است که مکررا افزایش جمعیت در منطقه 22 قابل مشاهده است. با این وجود باز هم مجوز ساخت و ساز بر اساس قانون و به صورت ویژه و بر اساس طرح تفصیلی و طرح جامع داده می‌شود. چرا که مردم مالکیت دارند و اجازه ساخت و ساز را قانون داده است.

    نوذر پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه جمعیت پذیری برخی مناطق تهران به اتمام رسیده است، افزود: در حال حاضر برخی از مناطق تهران جمعیت‌شان از افق پیش بینی شده در طرح جامع عبور کرده است اما برخی مناطق از جمله مناطق 22 و 21 به سقف جمعیت پیش بینی شده در افق طرح جامع نرسیده‌اند. لذا واقعیت اینگونه است که در آینده بی تردید وضعیت فعلی منطقه جمعیت پذیری بیشتر را به ما دیکته می‌کند.

    وی تاکید کرد: سرانه‌های خدمات شهری متناسب با ساخت و سازهای منطقه وجود نداشته و کمبود آن یکی از مشکلات و معضلات منطقه 22 محسوب می‌شود. در حوزه آموزش و پرورش نیز منطقه 22 چیزی حدود 70 مدرسه کمبود دارد. این کمبودها در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و سایر سرانه‌های خدماتی نیز مشاهده می‌شود.

    شهردار منطقه 22 با بیان اینکه بخشی از این کمبودها متوجه دستگاه‌ها و نهادهایی است که باید در جهت کمبودها گام بر می‌داشتند، اظهار کرد: باید در شهرک‌های بالای 200 واحد مسکونی نسبت به ایجاد فضای آموزشی اقدام می کردند و نکردند و بخشی از کمبودها نیز مربوط به شهرداری تهران است که در اراضی بالای 1000 متر باید 30 درصد ملکیت برای سازنده و 70 درصد ملکیت برای شهرداری صرف جبران سرانه‌های خدماتی می‌شد که این کار بعضا انجام نشده است. لذا در این بخش قصورهایی مشاهده می‌شود. به این ترتیب شهرداری تهران بدهی انباشته شده‌ای در این حوزه دارد که در این دوره ما تلاش کرده‌ایم پاسخگوی این نیازها باشیم.

    وی ادامه داد: در حوزه با آموزش و پرورش جلسات مشترکی را برگزار کردیم و سعی کردیم در یک تعامل کمبود سرانه آموزشی را جبران کنیم. تا کنون دو قطعه زمین به آموزش و پرورش در منطقه برای ساخت مدرسه واگذار شده و تلاش خواهیم کرد تا پایان سال قطعات دیگری شناسایی و به آموزش و پرورش واگذار شود. در سایر سرانه‌ها نیز برنامه‌هایی داریم که در دوره مدیریت شهری فعلی سرانه‌های هفت گانه خدمات شهری در سطح منطقه 22 تکمیل شود. در این راستا از سرمایه گذاری بخش خصوصی استقبال می‌کنیم. از مشارکت‌های مردمی بهره خواهیم گرفت و از ظرفیت سمن‌ها، شوراهای محله‌ها و همچنین امکانات دولت استفاده خواهیم کرد تا کمبودها در سطح منطقه جبران شود.

    شهردار منطقه 22 عدم شکل گیری فضاهای عمومی در کنار فضاهای خصوصی را یکی دیگر از مشکلات این منطقه خواند و افزود: در سطح منطقه 22 شاهد ساخت برج‌های بلندمرتبه هستیم اما در کنار احداث این ساختمان‌ها فضاهای عمومی شکل نگرفته که به نوعی یکی از کمبودهای منطقه 22 محسوب می‌شود. در حال حاضر بررسی فضاهای عمومی منطقه 22 توسط شهرداری انجام شده است تا از این طریق راهکارهایی برای ساماندهی این فضاها در سطح منطقه اتخاذ شود و در نهایت کمبودهای موجود مرتفع شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار