مدیران خودروعصر اعتبار

عبده تبریزی:‌

کاهش نرخ سود بانکی کار مستاجران را دشوار می‌کند

علت عدم واکنش بورس به بسته ضدرکود

عصر ساختمان- مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه کاهش نرخ سود سپرده های بانکی کار اجاره‌نشین‌ها را دشوار می‌کند،‌ گفت:‌ به‌طور قطع این سیاست به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

کاهش نرخ سود بانکی کار مستاجران را دشوار می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، حسین عبده تبریزی با اشاره به پیامدهای کاهش نرخ سود بانکی در بازار اجاره، اظهار کرد: در کشورمان قیمت اجاره لزوما با قیمت مسکن حرکت نمی‌کند و در حالی که قیمت مسکن کاهش یافت، ‌نرخ اجاره بالا رفت.

    وی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش نرخ اجاره به کاهش نرخ سود بانکی برمی گردد چراکه در شرایطی که ودیعه با احتساب نرخ سود 30 درصد گرفته می‌شد حال باید نرخ سود آن تا 18 درصد کاهش پیدا کند، بنابراین مبلغی به نرخ اجاره اضافه می‌شود تا کاهش نرخ سود ودیعه را پوشش دهد.

    مشاور آخوندی افزود: این افزایش نرخ اجاره برای جبران کاهش نرخ سود ودیعه کار اجاره نشین‌ها را دشوار می‌کند.

    عبده تبریزی با تاکید بر اینکه به طور قطع نرخ سود سپرده‌ها در آذرماه به 18 درصد و حتی کمتر از این نرخ می‌رسد، اظهار کرد: طبق برنامه ریزی‌های اقتصادی دولت، ‌ نرخ تورم در آذر ماه تک رقمی می‌شود و بنابراین نرخ‌های سود بانکی فعلی نمی‌تواند منطقی باشد.

    وی ادامه داد: هر چند سیاست کاهش نرخ سود بانکی در بازار اجاره چنین پیامدی دارد و کار اجاره نشین‌ها را دشوار می‌کند اما از سوی دیگر اشتغال و تولید را تقویت می‌کند و هر چند در خانه‌ای اعضای آن از بابت افزایش نرخ اجاره زیر فشار قرار می‌گیرند اما برای اعضای خانواده هم فرصت شغلی به وجود می‌آید.

    مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی افزود: ‌ کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند باعث افزایش درآمد خانوار شود و در مجموع پیامدهای مثبتی در اقتصاد خواهد داشت.

    عبده تبریزی همچنین درباره عدم تاثیرپذیری بازار سرمایه از بسته ضد رکود و واکنش خفیف بورس به سیاست‌های ایجاد رونق، ‌ گفت: معتقدم بازار سرمایه به واقعیت بازار نزدیک شده است و از آنجایی که شرکت‌ها گزارش رشد منفی برای سال آینده داده‌اند، ‌ بازار هم با توجه به این گزارش‌ها واکنش نشان داده است و عملکرد شرکت‌ها را در نظر گرفته است.

    وی با بیان اینکه بنابراین به همین دلایل شاخص کل بازار رشد قابل توجهی را از خود نشان نداد، ‌ ادامه داد: ‌ اینکه بازار سرمایه واکنش قابل توجهی از خود نشان نداد به عملکرد و واقعیت شرکت‌ها بر می‌گردد ضمن اینکه وضعیت بازار در طول هفته‌های اخیر متعادل بود.

    این کار‌شناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: شرکت‌ها در بخش فروش مشکل دارند و موجودی‌هایشان افزایش یافته و حاشیه سودشان کاهش پیدا کرده است بنابراین بورس هم به گزارش‌ها و عملکردهای شرکت‌ها واکنش نشان داده است.

    عبده تبریزی گفت: از سویی دیگر قیمت جهانی کالاهای اساسی کاهش پیدا کرده این در حالی است که کشوری هستیم مبتنی بر کالاهای اساسی و معادن. در آمد و حاشیه سود شرکت‌هایی مانند مس و فولاد هم کاهش پیدا کرده و آثار آن در بازار سرمایه تاثیر گذاشته است اما امیدواریم تحولات این چند هفته اخیر بازار سرمایه بتواند با وضعیت و شرایط ثبات بهتری مواجه شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو