مدیران خودروعصر اعتبار

شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد:

ضرورت بازآفرینی ۱۷۶۲ هکتار از بافت ناکارآمد استان کرمان تا سال ۱۴۰۰

عصر ساختمان- با توجه به گزارش منتشر شده از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران استان کرمان با مساحتی بیش از ۴۲ هزار هکتار، جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۹۷ هزار نفر را در خود جای داده و بیشترین سهم سکونتگاه‌­های غیررسمی آن به ترتیب مربوط به شهرهای رفسنجان، سیرجان، کرمان و جیرفت است.

ضرورت بازآفرینی ۱۷۶۲ هکتار از بافت ناکارآمد استان کرمان تا سال ۱۴۰۰
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، 10 هزار و 686 هکتار از مساحت این استان بافت فرسوده (شامل بافت ناکارآمد میانی یا فرسوده، تاریخی یا سکونتگاه غیررسمی) است که این رقم بیش از 25 درصد از کل مساحت استان را شامل می­شود.

    بر اساس مطالعات انجام شده در سال­های مختلف، از این رقم، 3730 هکتار بافت ناکارآمد در استان کرمان وجود دارد که حدود 8 درصد از مساحت استان را شامل می­شود. همچنین بافت تاریخی و سکونتگاه­های غیررسمی در استان به ترتیب معادل 1181 و 5775 هکتار (حدود 3 و 14 درصد) است.

    سکونتگاه‌­های غیررسمی استان

    بر اساس مطالعات مختلف طی سال­ های 1387 تا 1394، بیش­ترین سهم سکونتگاه‌­های غیررسمی استان به ترتیب مربوط به شهرهای رفسنجان، سیرجان، کرمان و جیرفت با 1764، 1722، 1590 و 699 هکتار است.

    سهم بافت ناکارآمد

    براساس این گزارش شهرهای «نظام شهر» و «جوپار» به ترتیب با 100 و 96 درصد از مساحت شهر، بیش­ترین سهم بافت فرسوده را در بین شهرهای استان کرمان به خود اختصاص داده ­اند. جیرفت، سیرجان و رفسنجان نیز با 66، 49 و 32 درصد در مکان­ های دوم تا پنجم قرار می­گیرند.

    وزارت راه و شهرسازی با تعریف ستاد بازآفرینی شهری از سال 95 توجه ویژه ای به بافت های ناکارآمد و فرسوده کرده است.  این ستاد در قالب ستادهای بازآفرینی شهری در شهرهای مختلف از جمله استان کرمان نیز شکل گرفته­ است.

    تسهیلات اعطایی

    در راستای اجرای مصوبه هیات وزیران، 45 هزار و 885 فقره تسهیلات از محل اعتبار از محل بانک­ های عامل طی سال­های 1393 تا 1397 به منظور نوسازی و بهسازی محلات هدف بازآفرینی شهری، به استان کرمان اختصاص یافته است. از این میزان، 4387 فقره سهمیه تخصیص داده شده که درنهایت به 3168 فقره معرفی به بانک عامل منجر شده و 2158 فقره به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

    اهداف برنامه ششم توسعه

    بر اساس برآورد دفتر طرح، برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران، در راستای اهداف کمی برنامه ششم توسعه، در شمال استان کرمان باید 1762 هکتار از بافت ناکارآمد در 35 محله و در جنوب استان باید 587 هکتار در 12 محله، تا سال 1400 مورد بازآفرینی شهری قرار گیرد.

    این اقدامات در شش بخش از سال 1396 تا سال 1400 در شمال و جنوب استان مورد هدف­ گذاری قرار گرفته ­اند. بر این اساس قرار است تا سال 1400، بازآفرینی شهری در توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله­ ای با 505 هزار متر مربع، ارتقای زیرساخت­ های شهری و محله ­ای با دو میلیون و 976 هزار متر طول شبکه، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله­ ای و توسعه قلمروی عمومی با یک میلیون و 27 هزار متر مربع، ارتقای توانمندی­ های اقتصادی، ظرفیت سازی اجتماعی و نهادی با 532 فعالیت، تهیه طرح­ها و برنامه­ های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله ­ای در 160 هکتار و بهسازی، مقاوم ­سازی و نوسازی مسکن در 11 هزار و 252 واحد مسکونی در دستور کار قرار گیرد.

    پروژه‌های جاری طراحی شهری

    با هدف بازآفرینی شهری در استان کرمان، «طرح مسکن دولتی یا طرح امید» در محلات قطب­ آباد و کوی امیری رفسنجان به ترتیب به مساحت 2501 و 1450 مترمربع در حال انجام هستند. همچنین طراحی طرح احیای بافت تاریخی شهر کرمان در محور فتحعلی شاهی به مساحت 15 هکتار نیز مورد توجه قرار گرفته است.

    پروژه­‌های اجرایی در استان

    93 هزار و 170 پروژه در شهرهای مختلف استان با هدف بازآفرینی شهری تعریف شده و مبالغ اولیه برای اجرای طرح­‌ها تخصیص داده شده است. از مهم­ترین این طرح­‌ها می­‌توان به تکمیل  فرهنگسرا و خانه محله جهاد و احداث مدرسه ابتدایی در محله فیروزآباد کرمان، احداث سالن ورزشی در محلات آباده سیرجان و فیروزآباد کرمان، خانه محله در رحمت ­آباد رفسنجان و اصلاح شبکه روشنایی معابر و سالن ورزشی در محلات کل رود و حسین­ آباد جیرفت اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار