مدیران خودروعصر اعتبار

بازار داغ آپارتمان های ۲۰ متری در پهناورترین کشور جهان

عصر ساختمان- مساله مسکن امروز به یک معضل و چالش بزرگ برای جامعه روسیه به عنوان پهناورترین کشور جهان تبدیل شده است چرا که روس ها تمایل دارند در شهرهای پرجمعیت این کشور که امکانات در آن متمرکز شده است، زندگی کنند.

بازار داغ آپارتمان های ۲۰ متری در پهناورترین کشور جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، بازار مسکن روسیه در سال های اخیر به دلیل بحران اقتصادی که بخش های مختلف اقتصاد این کشور را فرا گرفته، دچار رکود شده است و بسیاری از فروشنگان مسکن برای حل این مشکل و پاسخگویی به تمایل مردم برای زندگی در کلان شهرها، به عرضه آپارتمان های کوچک 20 متری روی آورده اند.
    این راهکار بویژه برای خانواده های کم درآمد که بخش عمده جامعه روسیه را تشکیل می دهد به نظر چاره ساز بوده چرا که طرح ارایه شده با استقبال متقاضیان مسکن روبرو شده است.
    در واقع می توان گفت مسکن مناسب به آرزویی بزرگ و در مواردی دست نیافتنی برای بسیاری از خانواده های روس تبدیل شده است و اکثر جوانان روس در آغاز زندگی مشترک توانایی تهیه مسکن مناسب ندارند.
    مساله مسکن بویژه در شهرهای بزرگ روسیه بیشتر خود را نشان می دهد چرا که قیمت مسکن در این شهرها با درآمد مردم متناسب نیست.
    این وضعیت باعث شده است تا شکایت ها از وضعیت مسکن بویژه در ساختمان های مسکونی قدیمی در شهرهای بزرگ به مسئولین روسی افزایش یافته و بارها ساکنان این گونه ساختمان ها از این وضع به رئیس جمهوری روسیه گلایه کنند.
    در روسیه با وجود حاکمیت نوعی نظام سرمایه داری یا به اصطلاح عامیانه سیستم بازار آزاد، دولت همچنان در حل مساله مسکن به مردم این کشور کمک می کند و تحت شرایطی ساکنان ساختمان های مسکونی که غیرقابل سکونت تشخیص داده می شود، با کمک دولت آپارتمان های جدید تحویل می گیرند.

    **شرایط دشوار تسهیلات بانکی
    بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی روسی «رئال استیت» در حالی که حدود 80 درصد مردم روسیه (بیش از 110 میلیون نفر) نیاز به بهبودی وضع مسکن دارند فقط پنج درصد می توانند و قدرت آن را دارند از وام مسکن استفاده کنند.
    وام مسکن در روسیه با بهره 13 درصد و حتی تا 17 درصد پرداخت می شود هرچند به تازگی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درخواست کاهش بهره وام مسکن تا 9 درصد را داده است.
    برای گرفتن وام مسکن شخص وام گیرنده باید از شرایط لازم برخوردار باشد و بالا بودن سن متقاضی وام نیز نمره منفی به حساب می آید و امکان دریافت وام برای خرید مسکن را غیرممکن می کند.
    امروز در بسیاری از ساختمان های مسکونی، علاوه بر آپارتمان های دو و سه خوابه، آپارتمان های نقلی با مساحت 20 متری عرضه می شود.
    در اصطلاح محلی این آپارتمان ها استودیو نامیده می شود که در واقع یک اتاق 12 متری است که گوشه ای از آن به آشپزخانه اوپن اختصاص یافته است و سرویس دستشویی نیز شامل حمام و توالت در یک اتاقک کوچک قرار گرفته است.
    قیمت چنین آپارتمانی در مسکو تا 2.5 میلیون روبل (بیش از 350 میلیون تومان) عرضه می شود.
    در ساختمان های واقع در حومه مسکو (شعاع 25 کیلومتری) چنین آپارتمان های کوچک را می توان تا یک میلیون روبل (130 میلیون تومان) خریداری کرد.
    الکسی شاریوتا یک کارمند شرکت ساختمانی «پیک» عرضه کننده مسکن در مسکو و مناطق حومه آن به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از خانواده ها نمی توانند آپارتمان 60 متری خریداری کنند.
    وی افزود: برای این بخش از جامعه بویژه خانواده های نوپا و جوانان آپارتمان های استودیو عرضه می شود که بازار آن داغ است.
    براساس گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، در یک سال اخیر به دلیل استقبال مردم از آپارتمان های 20 متری، بهای آپارتمان های قدیمی در مسکو تا 10 درصد کاهش یافته و در کل روسیه این شاخص به 3.4 درصد در سال گذشته رسیده است.
    بر اساس داده های موسسه اطلاعات مسکن «دومافوند.رو» روسیه، کاهش بهای آپارتمان های کهنه در مسکو برای سومین سال متوالی ادامه دارد.
    میانگین بهای یک متر مربع آپارتمان کهنه در روسیه 58.6 هزار روبل (بیش از هفت میلیون و 600 هزار تومان) اعلام شده است که در سه سال اخیر 9.2 درصد کاهش داشته است.
    در همین حال بهای یک مترمربع آپارتمان قدیمی در مسکو حدود 140 هزار روبل (بیش از 18میلیون تومان) است که در مناطق غربی پایتخت که اعیان نشین محسوب می شود، این شاخص بالاتر هم می رود.

    **افزایش ساخت و ساز دستور کار دولت روسیه است
    سالانه حدود هفت میلیون مترمربع مسکن در روسیه ساخته می شود که بخش قابل توجهی از آن در شهرهای بزرگ و پررونق این کشور احداث می شود و این وضعیت باعث شده جمعیت قابل توجهی از روستاها به شهرها مهاجرت کنند.
    رئیس جمهوری روسیه با توجه به اهمیت فراوان مساله مسکن به تازگی اعلام کرده است که انبوه سازی مسکن همچنان باید در اولویت قرار گیرد تا ساختمان سازی در کشور از هفت میلیون مترمربع در سال به 11 میلیون مترمربع برسد تا طی چند سال مشکل مسکن در روسیه حل شود.
    در صورت تحقق این برنامه و افزایش ساختمان سازی، بهای مسکن در شهرهای بزرگ کاهش خواهد یافت و شهرهای کوچک نیز بهره مند خواهند شد.
    این وضعیت صرف نظر از هر ثمره آن از تمایل روسها برای خرید آپارتمان های کوچک نخواهد کاست و عرضه این آپارتمان ها بویژه در شهرهای بزرگ گسترش خواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار