مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش بهره وری با سیستم های هوشمند ساختمان

عصر ساختمان- از گذشته مدیریت یکپارچه تجهیزات دغدغه ی مردم و مدیران مجموعه ها بوده است تا بتوانند به راحت ترین شکل ممکن تمام تجهیزات خانه یا دفتر کارخود را کنترل کنند. با پیشرفت تکنولوژی و تسهیل در هماهنگ سازی چند وسیله سازو کاری ایجادشد تا تعداد زیادی از وسایل محل سکونت خود را توسط یک دستگاه هوشمند کنترل کنیم . در مطلب فوق با BMS یا سیستم هوشمند سازی خانه آشنا می شوید.

افزایش بهره وری با سیستم های هوشمند ساختمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، سیستم مدیریت ساختمان یا BMS (Building Management System) سیستمی است که فعالیتها و امور ساختمان را نظارت کرده و در مواقع لازم با توجه به تغییرات شرایط محیطی، تغییرات لازم را بطور خودکار اعمال می¬نماید. این سیستم می¬تواند با توجه به کاربری ساختمان( مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستان و... ) جهت آنها طراحی و اجرا شده و بر کلیه فعالیت¬ها اعم از باز و بسته شدن درب، ورود و خروج افراد، سیستم¬¬های روشنایی، سیستم¬های تهویه مطبوع پنجره و پرده اتاق ها، صوتی و تصویری و ... نظارت داشته باشد.
    در ساختمان های مجهز به BMS با استفاده از یک پارچه نمودن چهار عنصر اصلی سیستم¬ها، ساختار، سرویس و مدیریت و با برقراری ارتباط میان آنها محیطی پویا و مقرون به صرفه بوجود می آورند.
    تجهیزاتی که از طریق BMS قابل کنترل هستند
    یکی از مهمترین ویژگی های این سیستم کنترل دما و کاهش مصرف انرژی است. سیستم¬های سرمایشی و گرمایشی شامل تجهیزات مرکزی و تجهیزات محلی، تجهیزات مرکزی که در موتورخانه واقع هستند مانند چیلر، دیگ آبگرم ، پمپ¬های سیستم ، برج خنک¬کن و ... میتوانند تحت کنترل هوشمند این سیستم قرار گیرد. و تجهیزات محلی مانند فن¬کوئل¬ها، کولرهای پنجره¬ای و هواسازها می¬باشند. از طریق سیستم BMS می¬توان تجهیزات مرکزی را در زمانهای مشخص و از راه دور روشن و خاموش نمود و همچنین با تغییرات شرایط محیطی تغییرات لازم مورد نیاز را اعمال کرد. همچنین این سیستم می¬تواند دمای اتاقها را بصورت هوشمند کنترل نموده و در صورت عدم حضور افراد نسبت به خاموش نمودن تجهیزات اقدام کرد.
    یکی دیگر از کانال های اتلاف انرژی سیستم های روشنایی خانه هستند. با استفاده از سیستم BMS می¬توان روشنایی بخش¬های مختلف ساختمان راهوشمندانه تحت نظر داشته و به این طریق کنترل روشنایی شامل روشن و خاموش نمودن خودکارآنها، تنظیم سطح نور، مشاهده تعیین وضعیت آنها و امکان روشن و خاموش نمودن شان از راه دور و بیرون ساختمان از تلفن همراه و یا تبلت میسر کرد.
    همچنین می‌توان سیستم¬های اعلام و اطفاء حریق، ورود و خروج پرسنل، دوربین مدار بسته و نشتی آب و آبگرفتگی و حفاظت از برق گرفتگی را نیز به سیستم BMS متصل کرده  و بوسیله آن این تجهیزات را کنترل و ایمن نمود.
    بوسیله سیستم BMS می¬توان در، پنجره، پرده و سایبان را نیز کنترل کرده و وضعیت آنها را مشاهده کرد. حتی می¬توان با استفاده از حسگر اثر انگشت یا کارت مغناطیسی علاوه بر ایجاد ایمنی بیشتر به طبقه¬بندی و زمان¬بندی دسترسی نیز کنترل داشت.
    و امایکی از جذاب ترین بخش های این سیستم کنترل تجهیزات صوتی و تصویری است. تجهیزات اداری با استفاده از BMS می¬توان امکان استفاده ازیک آرشیو مرکزی صوتی را انتخاب و یا جهت مراسم¬های مختلف حالت¬های از قبل تعریف شده را انتخاب و اجرا نمود.
    سیستم آیفون تصویری و ورود و خروج مهمانان یا مراجعه کنندگان نیز مناسب محیط های اداری است. استفاده  از این سیستم می¬تواند ورود و خروج کلیه مهمانان را ثبت وحتی تصویر آنها را ضبط کند. البته در ساختمانهای مسکونی نیز امکان دریافت تصویر مراجعه کننده بر روی نمایشگر و در صورت عدم حضور ثبت تصویر به همراه زمان مراجعه وجود داشته، و حتی در صورت وجود اینترنت امکان برقراری ارتباط با مهمان از راه دور را مهیا می سازد.
    کنترل تأسیسات استخر، نیز به این طریق به طور هوشمند روشن و خاموش می شود، می‌شود سونا و جکوزی این سیستم می¬تواند به راحتی تحت کنترل قرارگرفته و دستگاههای تصفیه، دما را کنترل کرده و حتی برای آن زمانبندی کرد.
    همچنین سیستم¬های ارتباطی، خطوط تلفنی، پیامگیر، تلفن سانترال و اطلاع یافتن از وضعیت کلیه وسایل الکتریکی ساختمان، حتا کنترل سیستم آبیاری نیز از ویژه¬گی¬های این سامانه به شمار می¬رود.
    در نتیجه با استفاده از سیستم مدیریت ساختمان می¬توان ساختمانها را تا سطح مورد نظر هوشمند نمود هزینه این کار نیز بسته به سطح هوشمند سازی می¬تواند بسیار متفاوت بوده ولی امکان¬پذیر می¬باشد.
    فواید استفاده از سیستم BMS
    در مجموع بهره گیری از سیستم BMS  مزایایی همچون صرفه¬جویی انرژی وکاهش هزینه¬های نگهداری افزایش ایمنی ، افزایش سطح رفاه و آسایش، صرفه¬جویی مصرف انرژی و کاهش هزینه¬های تعمیر و نگهداری دارد.
    مطالعات نشان داده است که استفاده از سیستم هوشمند می¬تواند بطور متوسط 20 درصد از مصرف انرژی و هزینه¬های جاری ساختمان را کاهش دهد. این سیستم علاوه بر کاهش مصرف انرژی با خاموش نمودن و کنترل آنها موجب کاهش استهلاک و افزایش طول عمر دستگاه¬ها و کاهش هزینه¬های مربوطه می گردد.
    این سیستم در شرایط بحرانی با ارسال سریع و به موقع اعلام خطر می¬تواند در جلوگیری از حوادث و کاهش اثرات آن نقش مؤثری داشته باشد و به طور خودکار پیامهای اضطراری را به افراد یا ارگانهای ذی¬صلاح ارسال نماید. همچنین کنترل درب و مبادی ورودی و اتصال آن به دوربین¬های مدار بسته و دستگاه¬های ثبت ورود می¬تواند ایمنی سیستم را بطور قابل ملاحظه¬ای افزایش دهد.
    این سیستم می¬تواند بسیاری از کارهای تکراری و بازرسی¬های مورد نیاز را بطور هوشمند انجام دهد.
    بطور مثال با حضور افراد نسبت به روشن¬ شدن روشنایی و فن¬کوئل اقدام نماید و یا آبیاری فضای سبز و باغچه را بطور خودکار انجام دهد و یا با تنها فشار یک دکمه حالت¬های از پیش تعریف شده¬ای را اجرا نماید. و یا دما و نور و رطوبت مکانها را در حد مطلوب تنظیم نماید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار