مدیران خودروعصر اعتبار

ساختمان در تنگنای اقتصادی

عصر ساختمان- ساخت و ساز از قدیم یکی از پربازده ترین مشاغل، از نظر مالی محسوب می شد. از ابتدای دهه ۹۰ که صنعت ساختمان وارد دوره رکود شد این صنعت نیز با زوایای مختلف از سوی دولت و حاکمیت مورد توجه قرار گرفت، چراکه بی شک ارزش افزوده ای که این صنعت برای کشور دارد زمینه را برای حرکت صحیح چرخ های اقتصادی در این بخش فراهم می کند و لازمه جامعه ی سالم است.

ساختمان در تنگنای اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، اما هم اکنون یکی از بخش هایی که در سال های اخیر و بالاخص در ماه های میانی سال 97 با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد صنعت ساختمان است، صنعتی که با همه توانایی و پتانسیل موجود در آن امروز در وضعیت بغرنجی به سر می برد.
    تصمیماتی برای برون رفت از این وضعیت توسط متولیان مربوطه اتخاذ شد، تصمیماتی که پس از مطالعات به شکل طرح درآمد و به مجلس ارائه شده و نهایتا به تصویب نمایندگان مردم رسید. منتها اجرایی نشدن این قوانین باری مضاعف از نا امیدی بر دوش فعالان این صنف بزرگ گذاشت. طرح های بزرگی که می توانست با مدیریت و تصمیم گیری های درست صنایع زیردستی صنعت ساختمان را به رونق برساند. حال که دولتمردان و متولیان این حوزه درگیر اصلاحات سازمان های زیر دست خود هستند، تولیدکنندگان و صاحبان سرمایه چاره‌ایی جز ایستادگی در برابر مشکلات و رفع آنها ندارند. این در حالی است که تحریم و نوسانات ارزی باعث شده جنگیدن برای ادامه بقای برندها در اولویت قرار بگیرد و سرعت تولید روز به روز کاهش پیدا کند.
    این کاهش سرعت در صنایع بسیاری همچون کاشی و سرامیک به بحران تبدیل شده و ظرفیت تولید بسیاری از کارخانه ها را به نصف رسانده، تولیدی که تقاضا برای آن وجود ندارد. همین امر دلیلی شده تا مدیران شرکت ها به فروش با قیمت بسیار پایین روآورند. مباحث گمرکی و ارزی هم که بر این مشکلات دامن زند و معدود بازار های صادراتی که سهمی در بازار آنها داشتیم، از دست برود.
    حال راهکاری که در گرو تصمیمات کلان نباشد و بتواند شریان تولید و عرضه را جاری نگه دارد چیست؟ راهکار اعتماد و حمایت از بخش خصوصی است. بخشی که در این سالها در کنار مشکلات خود باید روزانه جوابگوی سنگ اندازی ها و خواسته های دستگاه های دولتی باشند. مباحثی همچون دارایی، بیمه و ...در کنار افزایش و تعرفه های بالای انرژی که پرداخت آنها بدون هیچ تنفسی باید صورت بگیرد. صحبت های صاحبان  واحدهای صنعتی در این روزها حکایت از افزایش فشار دستگاه های دولتی بر پیکره بخش خصوصی در صنعت ساختمان دارد. این درحالی است که کاهش حجم تولید در کنار این فشارها بسیاری از این واحد های صنعتی را وادار کرده به رغم میل باطنی دست به تعدیل نیرو بزنند. ضمن اینکه زمزمه افزایش محدودیت ها و تعرفه ها در ماه های آتی نیز بر کوه مشکلات افزوده است ماه هایی که پیش بینی می شود بخش های مختلف صنعتی از جمله صنعت بزرگ ساختمان بیش از پیش در رکود فرو برود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار