مدیران خودروعصر اعتبار

معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی امور زنان:

شرایط فرصت‌های برابر را در شهرها ایجاد کنیم

عصر ساختمان- معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با تاکید بر این مطلب که شرایط فرصت‌های برابر و عدالت جنسیتی را در شهرها ایجاد کنیم، گفت: امیدوارم پیش نویس سند نهادینه کردن رویکرد حساس به جنسیت در سیاست‌های توسعه شهری و سرزمینی با رفع ایرادات خود بتواند به عنوان یک سند از شورای‌عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسد و به تمامی دستگاه ها نیز برای اجرا، ابلاغ شود.

شرایط فرصت‌های برابر را در شهرها ایجاد کنیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، دکتر اطهره نژادی معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در ششمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درباره طرح موضوع بانوان در شورای‌عالی نکاتی را ارایه کرد.

    دکتر اطهره نژادی با اشاره به اینکه جنس مشکلات و مسائل بانوان از زمان آغاز به فعالیت وی در دولت های هفتم و هشتم تاکنون تغییر نکرده است و تمامی آمارها نیز صحت گفته های او را تایید می کند، گفت: باید تلاش کنیم تا با کمک یکدیگر مسائل و مشکلات بانوان را که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند حل کنیم و این اتفاق با همراهی و همدلی امکان تحقق خواهد یافت. 

    معاونت برنامه ریزی و هماهنگی امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: ایمان دارم به این مسائل قائل هستید؛ اگر پدر هستید مایلید که دختران تان به راحتی در شهر تردد کنند و اگر سرگرم کار هستید نباید نگران باشید که در زمان عدم حضور شما کودکان شما با چه مخاطراتی مواجه می‌شوند. متاسفانه آنچه که به گوش ما می‌رسد بر امنیت دلالت ندارد که باید تلاش کنیم تا این مسائل در برنامه های زمانی متعدد با همدلی حل شوند.

    این فعال حقوق بانوان همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که امروزه با آن مواجهیم این است که روحیه فردگرایی ما ایرانی‌ها به مرحله‌ای رسیده است که نسبت به هم بی‌تفاوت شده‌ایم و این موضوع بسیار ناخوشایند است.

    نژادی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا با همراهی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، مشکلات مربوط به زنان را کاهش دهیم و عدالت جنسیتی را در جامعه نهادینه کنیم.

    وی در بیان بخشی از فعالیت های امور بانوان ریاست جمهوری، گفت: با تلاش شبانه‌روزی تمامی همکاران در امور بانوان و خانواده ریاست‌جمهوری، بالاخره موفق شدیم در برنامه ششم توسعه ماده 101 را بگنجانیم. ما بر سر واژه عدالت جنسیتی و گنجاندن آن در ماده 101 برنامه ششم توسعه، مشقت‌ها کشیدیم. در همان مراحل هم تفاوت‌های واژه‌های عدالت جنسیتی با برابری جنسیتی را توضیح دادیم و در عین حال همواره با این پرسش و ابهام از سوی برخی، مواجه بودیم که قرار است با این تغییرات چه بلایی بر سر جامعه بیاورید؟

    معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: واقعیت ماجرا در یک چیز خلاصه می‌شود و آن هم این مطلب است که اهم فعالیت معاونت امور بانوان، رصدگری موضوعات و مسائل مختلف است. معتقدیم، اگر تک‌تک وزارتخانه‌ها در مورد مخاطبان خود که بخشی از آنها بانوان شاغل در آن وزارتخانه و بخش کثیری نیز گروه‌های هدفی هستند که بر اساس وظایف آن وزارتخانه با وزارت متبوع سرو کار دارند، حساسیت به خرج دهند و مسائل آنها را درنظر بگیرند بخش عمده ای از مشکلات برطرف خواهند شد.

    نژادی عدالت جنسیتی در طراحی های شهری را از دیگر نکاتی برشمرد که باید مورد توجه تصمیم سازان قرار گیرد و از شورای عالی به دلیل جایگاه قانونی درخواست کرد تا این موارد را در دستور کار شورا قرار دهد. وی همچنین با اعلام اینکه طرح مسائل و مشکلات از سوی معاونت امور بانوان و برنامه ریزی و سیاست گذاری در مورد آنها با معاونت معماری و شهرسازی و شورای عالی است، گفت: سیما و منظر شهری از جمله نکاتی است که درخواست معاونت امور بانوان از شورای عالی شهرسازی و معماری است و اینکه در این سیما و منظر نکاتی لحاظ شود که در برگیرنده امنیت برای بانوان و کودکان باشد.

    این فعال حقوق بانوان تصریح کرد: باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که همه شهروندان  در شهر باید فرصت های برابر داشته باشند و این از جمله مواردی است که در ایران نهادینه نشده است به همین دلیل اصرار داریم که این موضوع نهادینه شود و چنین امنیتی در شهرهای کشور شکل بگیرد.

    نژادی ادامه داد: مفهوم جنسیتی تنها به معنای توجه کردن به مسائل بانوان نیست بلکه توجه کردن به مسائل خاص و نیازهای خاص گروه مخاطبان از جمله بانوان، مردان و کودکان، دختران و پسران است.

    وی اظهار امیدواری کرد: اعضای شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به ما کمک کند تا بتوانیم مسائلی از این  دست را دنبال کنیم و بتوانیم پیگیر مسائل امنیت شهرها و کیفیت زندگی برای مردم باشیم.

    نژادی پیشنهاد کرد: دستگاه ها با توجه به نگاه تخصصی خود برنامه‌ریزی جنسیتی را دنبال کنند و امیدوارم با کمک شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران بحث نهادینه سازی عدالت جنسیتی به معنای اینکه فقط زنان را ببینید خیر اما به معنای آنکه نیازهای خاص اقشار مختلف را مورد توجه قرار دهید، اتفاق بیفتد. امیدوارم پیش نویس سند نهادینه کردن رویکرد حساس به جنسیت در سیاست های توسعه شهری و سرزمینی با رفع ایرادات خود بتواند به عنوان یک سند از شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسد و به تمامی دستگاه ها نیز برای اجرا، ابلاغ شود.

    وی در پایان اعلام کرد: در مورد شهرهای دوستدار زنان نیز امیدوارم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بتواند گامی را بردارد تا بتواند رصد کند و گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی ارایه کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو