مدیران خودروعصر اعتبار

سهم کمتر از یک درصدی انرژی خورشیدی در تولید برق کشور

عصر ساختمان- کارشناس مسائل اقتصادی گفت:سهم انرژی های تجدید پذیر در تولید برق کشور کمتر از یک دهم درصد است.

سهم کمتر از یک درصدی انرژی خورشیدی در تولید برق کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سبط احمدی، کارشناس مسائل اقتصادی درباره انرژی های تجدید پذیر، اظهار کرد: انرژی تجدید پذیر به انرژی هایی اطلاق می شود که منبع اصلی انرژی در آن قابل تجدید باشد. انرژی خورشید، باد و امواج دریا نمونه بارز این قبیل از انرژی هاست.نام دیگر این انرژی در ایران  انرژی نو و انرژی پاک است.

    سبط احمدی با بیان اینکه انرژی های پاک به آن دسته از انرژی هایی گفته می شود که آلاینده  زیست محیطی برای محیط زیست ندارد،در تشریح انرژی های نو افزود: انرژی های نو هم لزوما  تجدید پذیر نیستند.برای مثال  انرژی هسته ای با اینکه یک انرژی نو به شمار می رود اما پاک و تجدید پذیر نیست چراکه هم تمام می شود و هم به محیط زیست آلاینده وارد میکند.

    وی درمورد پتانسیل کشور برای استفاده از انرژی خورشیدی بیان کرد: پتانسیل انرژی خورشیدی ایران نسبت به اروپا ، ترکیه و حتی چین بیشتر است یعنی انرژی تابشی که در ایران و بیابان های مرکزی اش به زمین می رسد بسیار بیشتر تر از اروپا و ترکیه است با این حال بهره مندی از این ظرفیت مغفول مانده است.

    احمدی درباره  نیروگاه های بادی گفت:کنتر بادی خواف که از مرز ایران و افغانستان آغاز و تا زابل ادامه می یابد دارای شرایط مطلوبی از جمله سرعت زیاد باد ،پیوستگی،وجود زمین های خالی  و از همه مهم تر صاف بودن سطح زمین است. توسعه  این  نیروگاه بادی می تواند زمینه ارتقا سطح زندگی  ساکنان آنجا را  فراهم کند بطوریکه افراد به جای قاچاق مواد مخدر در این نیروگاه ها مشغول کار شوند.

    وی با مقایسه استفاده انرژی خورشیدی در ایران و کشور های اروپایی اظهار کردظرفیت نصب شده انرژی خورشیدی و بادی( هر یک به تنهایی)در کشور  120 مگاوات است ،با اینکه کشورهایی مثل ایتالیا، اسپانیا و آلمان 20درصد ظرفیت برق کشور را از انرژی خورشید می گیرند اما سهم انرژی های تجدید پذیر در تولید برق ایران کمتر از یک دهم درصد است.

    کارشناس مسائل اقتصادی  اصلی ترین مزیت استفاده از انرژی های تجدید پذیر را صرفه جویی و مدیریت مصرف آب در تولید برق دانست و تشریح کرد:متاسفانه برای خنک کردن نیروگاه ها از آب استفاده می شود . به جای احداث نیروگاه ها در کنار دریا،دریاچه و رودخانه ها در مناطق خشک مثل اصفهان و حتی کرج اقدام به ساخت این مراکز می کنند.برای مثال نیروگاه منتظر قائم، نیروگاهی است که هیچ رودی در اطرافش نیست و برای خنک کردن آن چاه 200متری حفر شده که آب کل منطقه را می بلعد.

    وی ادامه داد: حدود 20 درصد آلاینده های کشور ناشی از برق نیروگاه هاست درحالیکه نیروگاه های تجدیدپذیر  آب مصرف نمی کنند همچنین زمانی که شبکه به طور کلی خاموش می شود نیروگاه های بادی و خورشیدی می توانند به شبکه کمک کنند چرا که کاملا مستقلند.

    احمدی درباره پدافند غیر عامل نیروگاه ها افزود: اگر در نیروگاه 1000مگاواتی حرارتی با مساحت 3 تا 4 هکتار و یا در مسیر سوخت رسانی به نیروگاه بمب گذاری شود، کل نیروگاه از مدار خارج می شود اما در نیروگاه 1000 مگاواتی خورشیدی با مساحتی حدود 1500 هکتار ، نمیتوان نیروگاه را از کار انداخت.

    وی درباره استفاده کشور های اروپایی از تولید برق با انرژی خورشیدی گفت: در کشور های پهناوری مثل چین و آمریکا که استان های شرقی و غربی شان 2تا3 ساعت تفاوت طلوع و غروب خورشید دارند، برق مورد نیاز توسط استان شرقی تولید شده و در ساعت پیک مصرف استان غربی مصرف می شود.ما نیز می توانیم با کشور های منطقه مثل چین، ترکمستان و افغانستان که3 تا 4 ساعت با آن ها اختلاف داریم صادرات برق انجام بدهیم و پول دریافت شده را به سرمایه گذار بدهیم.

    احمدی با اشاره به اینکه احداث نیروگاه تجدید پذیر سرمایه بر است اذعان کرد: هر چند احداث نیروگاه تجدید پذیر در ابتدا سرمایه زیادی نیاز دارد اما پس از آن هیچ هزینه ای نخواهد داشت.

    وی در پایان گفت: بانک های ما در وضعیتی نیستند که بتوانند وام بدهند و در آمد نفتی ما نیز نمی تواند باعث تحول در این عرصه شود.بنابراین می توانیم از ظرفیت انرژی خورشیدی که در اروپا تکمیل شده است و  آن ها نیز تمایل به  سرمایه گذاری در ایران دارند ،استفاده کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو