مدیران خودروعصر اعتبار

عضو کمیسیون عمران مجلس:

تاثیر مشهود ساماندهی خانه های خالی بر بازار اجاره بها

عصر ساختمان- عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه ساماندهی خانه های خالی تاثیر مشهودی در ساماندهی وضعیت مسکن دارد، گفت: حاکمیت باید هزینه های مترتب بر ساخت و ساز را کاهش دهد تا قیمت نهایی مسکن منطقی شود.

تاثیر مشهود ساماندهی خانه های خالی بر بازار اجاره بها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خانه ملت، سیدحسین افضلی  با تاکید بر اینکه مولفه های مختلفی در ساماندهی بازار مسکن دخیل است، گفت: بازار مسکن به صورت دستوری کنترل نمی شود و رابطه عرضه و تقاضا در آینده آن موثر است.

    نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وجود برخی ابزارها در اختیار مجموعه حاکمیت اعم از وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و غیره که درگیر بحث ساخت و ساز و مسکن هستند می تواند در تنظیم بازار موثر باشد، افزود: باید از ابزارهای حکومتی برای کنترل بازار استفاده کرد تا به این ترتیب ساماندهی نرخ ها صورت بگیرد.

    قیمت تمام شده ساختمان باید کاهش یابد

    وی ادامه داد: برای بررسی وضعیت بازار مسکن باید دید که روند افزایش قیمت چه میزان متاثر از تصمیمات ما بوده و چه اندازه متاثر از جریانات کلی حاکم بر جامعه از جمله صنعت، مسکن، کشاورزی، ارز، طلا بوده است.

    افضلی با بیان اینکه در شرایط موجود باید قیمت تمام شده ساختمان اعم از عوارض یا پارامترهایی را که در اختیار دولت است برای افزایش عرضه مسکن به بازار کاهش دهیم، افزود: اکنون برخی ساختمان ها در سطح شهرهای مختلف اعم از کلانشهرها وجود دارد که مالکان آن ها رغبتی برای اجاره دادن آن ها ندارند از این رو باید سازوکاری در نظر گرفته شود که با استفاده از ابزارهای حکومتی یا حاکمیتی عرضه این ساختمان های خالی به بازار با ایجاد فشارهایی اعم از پرداخت هزینه بیشتر شود.

    خالی نگه داشتن املاک خالی از سکنه نباید صرفه اقتصادی داشته باشد

    این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: پرداخت هزینه از سوی املاک خالی از سکنه باید به گونه ای باشد که خالی نگه داشتن آن ها صرف اقتصادی برای مالک نداشته باشد به این ترتیب با وضع عوارض برای خانه های خالی با ایجاد سامانه ای در این رابطه باید مدیریت بازار صورت بگیرد.

    وی با بیان اینکه با عرضه ساختمان بازار تقاضا افزایش می یابد، گفت: بسته حمایتی مطرح شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در خصوص ارایه مشوق های مالیاتی یکی از راه های کاهش هزینه های مترتب بر ساختمان بوده از این رو می تواند اثرات مطلوبی بر بازار داشته باشد.

    حاکمیت هزینه های مترتب بر ساخت و ساز را کاهش دهد

    این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه هزینه های مترتب بر ساختمان اعم از مالیات، عوارض و حتی سایر هزینه  ها اعم از آب، برق، گاز وغیره باید مدیریت شود، افزود: قاعدتا این ها از پارامترهایی هستند که در قیمت تمام شده ساختمان تاثیر دارد.

    وی ادامه داد: از طرف دیگر در جایی که تقاضا برای مسکن عادی اعم از خانه اولی ها زیاد است حاکمیت باید مشوق های چشمگیری در نظر بگیرد تا سرمایه گذار رغبت برای سرمایه گذاری در این بخش ها داشته باشد مانند شهرهایی که بافت قدیمی دارند و باید نوسازی شوند از این رو برای این ها باید یک سری مشوق های چشم گیر در نظر بگیریم.

    افضلی با بیان اینکه با افزایش عرضه در بازار خود به خود در قیمت نهایی چه اجاره و چه فروش مسکن تاثیر گذار خواهد بود، تصریح کرد: اگر بخواهیم بازار را بدون ورود به این مولفه ها کنترل کنیم عملی نخواهد بود از این رو باید بدانیم که نمی توان دستوری مسکن را کنترل کرد.

    مهم ترین مولفه تنظیم بازار مسکن به ویژه اجاره بها ساماندهی سریع خانه های خالی است

    وی با تاکید بر اینکه مهم ترین مولفه تنظیم بازار مسکن به ویژه اجاره بها ساماندهی سریع خانه های خالی است، افزود: اکنون در تهران ساختمان های بسیاری وجود دارد که خالی از سکنه است اگر این واحدها به بازار عرضه شوند مسلما در تنظیم نرخ ها تاثیر خواهد داشت.

    این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بخشی از خانه های خالی لوکس هستند، گفت: اینکه عرضه بیشتر باشد تقاضا را تحت تاثیر قرار می دهد یعنی حتی عرضه خانه های لوکس هم تاثیر گذار در شرایط کلی بازار است.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: برخی از خانه ها به علت بحث رکود به بازار عرضه نشده از این رو خالی از سکنه باقی مانده ساماندهی خانه های خالی تاثیر مشهودی در بحث اجاره ها خواهد داشت./

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار