مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران:

بخشی از ساختمان‌های پرخطر مجهول‌المالک است

عصر ساختمان- مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به وجود قریب به هزار و ۸۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران گفت: از این تعداد حدود ۹۰۰ برج از دید معاونت شهرسازی و معماری با آخرین دستورالعمل‌های ساختمان‌سازی احداث ‌شده‌اند و کاملاً ایمن‌اند.

بخشی از ساختمان‌های پرخطر مجهول‌المالک است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، سیدحمید موسوی (مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران) با اعلام این خبر به ارسال بیش از 200 اخطاریه به ساختمان‌های بلندمرتبه در ماه‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: در راستای ایمن سازی ساختمان‌های بالای 12 طبقه، با مشارکت سازمان آتش نشانی اجرای پروژه 999 را پیگیری می‌کنیم؛ به این معنی که سازمان آتش‌نشانی آموزش‌های لازم را به ساکنان 999 برج تهران ارائه می‌دهد و درعین‌حال، دستورالعمل‌های ایمنی این برج‌ها بررسی می‌شود.

    موسوی ادامه داد: در نهایت برخی از ساختمان‌های بلندمرتبه با نظر سازمان آتش‌نشانی تجهیزات ایمنی را تهیه می‌کنند و بخش دیگر از محاکم قضائی برای جلوگیری از ادامه فعالیت حکم دریافت می‌کنند.

    مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با تأکید بر اینکه تمامی نظارت‌ها با دو هدف جلوگیری از ساخت ساختمان‌ها خارج حیطه مقررات ملی ساختمان و کاهش تعداد ساختمان‌های ناایمن انجام می‌شود، عنوان کرد: یکی از اهداف ما این است که ساختمان‌های ناایمن را به بناهای بی‌خطر تبدیل کنیم، البته برخی از ساختمان‌ها چاره‌ای جز تخریب و نوسازی ندارند که این مورد بیشتر شامل بافت فرسوده در نقاط مرکزی شهر می‌شود.

    موسوی با بیان اینکه بخش دیگر از ساختمان‌ها این قابلیت را دارند که از پرخطر به کم‌خطر تبدیل شوند و در این راستا شهرداری دستورالعمل ایمنی آن‌ها را تهیه و در قالب کمیته‌های ایمنی مناطق ابلاغ می‌کند، گفت: بخش دیگر از ساختمان‌های پرخطر در تهران، مجهول‌المالک است که بر اساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری باید در این مورد راساً اعمال قانون کند.

    وی با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته از 24 گذر میانی سطح شهر که نزدیک به 6 هزار و 900 پلاک در آن‌ها وجود داشت، کم‌تر از 3 درصد اقدام به تخریب و نوسازی کرده اند، عدم تمایل شهروندان به نوسازی در بافت فرسوده را یک معضل دانست و تاکید کرد: بسیاری از این ساختمان‌ها، بناهایی هستند که سیستم باربری ملک(اسکلت) به شکل امروز در آن‌ها به کار نرفته است. به‌طور مثال، در بخش‌هایی از مناطق 6، 8، 9، 11 و 12 که تهران قدیم را تشکیل می‌دهند و در محورهایی همچون ولیعصر (عج)، کارگر، شریعتی، جمهوری و ... میل به تخریب و نوسازی کم است که تلاش می‌کنیم راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنیم.

    مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش به وجود قریب به هزار و 800 ساختمان بالای 12 طبقه در تهران اشاره کرد و گفت: از این تعداد حدود 900 برج از دید معاونت شهرسازی با آخرین دستورالعمل‌های ساختمان‌سازی احداث ‌شده‌اند و کاملاً ایمن‌اند، اما تعدادی قبل از ابلاغ آئین‌نامه 2800 یا مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ساخته‌شده‌اند که نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم پرخطر محسوب می‌شوند یا خیر؛ اجرای پروژه 999 هم به‌منظور رصد دقیق تمامی این موارد است.

    موسوی با تأکید بر اینکه برخلاف تصور عموم درصد تلفات انسانی در برج‌ها بسیار کم‌تر از ساختمان‌های کوتاه است، عنوان کرد: بیش از 95 درصد از ساختمان‌ها در تهران 6 طبقه یا کم‌تر است. برج‌ها هم که سهم کم تر از 5 درصدی از ساختمان‌های پایتخت را به خود اختصاص می‌دهند به دلیل حساسیت در اجرا و نگه‌داری معمولاً سیستم‌های اطفای درستی دارند.

    وی گفت: بر این اساس، ایمن‌سازی شهر تهران به این معنی نیست که تنها سراغ برج‌ها برویم، اتفاقاً اولویت در وهله نخست با ساختمان‌های 6 طبقه و کم‌تر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار