مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان نظام مهندسی:

شهرداری کیفیت ساختمانها را فدای سرعت می کند

عصر ساختمان: شهرداری با تغییر فرایند انتخاب مهندس ناظر، سرعت را فدای کیفیت می کند.

شهرداری کیفیت ساختمانها را فدای سرعت می کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری صداو سیما ، حبیب الله بیطرف در نشست خبری با اشاره به شعار "اخلاق حرفه ای و کیفی سازی خدمات" افزود: در ابتدای امسال با دستورالعمل جدیدی از سوی شهرداری تهران مواجه شدیم که در چارچوب این دستورالعمل فرآیند انتخاب مهندس ناظر تغییر کرده که مطابق با قانون نیست.

    وی ادامه داد: فرآیند قبلی بر اساس ماده 16 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان بود که با پشتوانه قانونی در سراسر کشور اجرا می‌شد، اما متاسفانه شهرداری آنرا تغییر داده است. تصمیم شهرداری مبتنی بر کار پژوهشی یا تصمیم مدیریتی نبوده است.

    وی ادامه داد: این کار شهرداری تهران خلاف قانون و آیین‌نامه اجرایی و مبحث دوم مقررات ملی ساختمان است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با اشاره به این‌که شهرداری بدون مراجعه به مراجع بالادستی این کار را انجام داده است، یادآور شد: شهرداری برای این کار یا باید به مجلس برای تصحیح قانون یا هیئت وزیران برای دریافت مصوبه جدید و یا به وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح فرایند اصلاح ارجاع کار و استانداری مراجعه می‌کرد.

    وی با اشاره به اینکه شهرداری به دفاتر الکترونیک دستور داده است که تهیه شناسنامه فنی، ملکی و کنترل نقشه فاز 2 از مدار کار خارج شود، گفت: چگونه یک مدیر در شهرداری به خود اجازه می‌دهد که کنترل نقشه فاز 2 در سازه‌ها اجرا نشود؟ در فرآیندهای قبلی مهندسان ناظر برای برق و تجهیزات ساختمان دو برگ بدون جزئیات لازم به مالک تحویل می‌دادند که به هیچ وجه در سطح استانداردها نبود، اما کیفیت تجهیزات برقی در ساختمان‌ها از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

    بیطرف با بیان اینکه در بخش معماری هم شاهد اشتباهات مکرری هستیم گفت: در دوسال اخیر شاهد 20 مورد اشتباهات پر تکرار در نقشه های فاز 2 بوده‌ایم. همچنین در نقشه‌های سازه شاهد 28 اشتباه پر تکرار بوده‌ایم که در سه سال اخیر مقدار زیادی از آنها کاهش یافته است.
    وی همچنین با اشاره به اینکه در تاسیسات مکانیکی شاهد 18 مورد اشتباهات پر تکرار بوده‌ایم، افزود: در سه سال اخیر شاهد رشد کیفی طراحان در تهران بوده‌ایم که این جزو وظایف سازمان نظام مهندسی استان تهران بوده است که در این زمینه برنامه‌ریزی و تلاش کند.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: فرایند کنترل کیفی طراحی حداکثر 40 روز زمانبر بوده که تنها 13 روز آن مربوط به سازمان نظام مهندسی بوده است.

    وی افزود: از مراجع قانونی و وزارت راه و شهرسازی و شهردار تهران درخواست کرده‌ایم این کار به روال قبلی باز گردد. با این کار سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته می‌تواند با دوام‌تر باشد.

    بیطرف تاکید کرد: افزایش عمر ساختمان اقدام مهمی در جهت اقتصاد مقاومتی است و امیدواریم با توجه شهرداری تهران این مسئله به روال قانونی خود برگردد.

    وی افزود: در سال 94 بالغ بر 8188 پرونده درخواست ارجاع نظارت به سازمان مهندسی از طریق سیستم اتوماسیون شهرداری ارجاع شد که 6200 مورد (77درصد) با متراژ زیر 1500 متر بود، که ظرف یک ثانیه تا 3 روز تعیین ناظر شده است.

    بیطرف ادامه داد: 934 مورد پرونده 1500 تا 2000 متر مربع بوده که اینها حدود 11 درصد پرونده ها بوده است که مشمول چهار ناظر می‌شدند که بین یک تا حداکثر 7 روز تعیین ناظر شده است. 12 درصد پرونده های ارجاع مربوط به متراژ بالای 2000 مترمربع بوده که به دلیل کنترل نقشه‌های فاز 2 و مهلت به مالک برای انعقاد قرارداد با مجری و ثبت اطلاعات اولیه برای صدور دفترچه فنی، ملکی متوسط توقف پرونده در نظام مهندسی 40 روز است که 13 روز مربوط به سازمان و 27 روز مربوط به دفاتر طراحی است و بیش از این را قبول نداریم.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران تاکید کرد: در پرونده های بالای 2000 متر حدود 80 درصد در سال 94 ناظر معرفی شده است و حدود 160 پرونده که شامل پرونده‌های فروردین و اردیبهشت پارسال به سازمان نظام مهندسی ارجاع شده به دلایلی از جمله عدم پیگیری مالک کار طراحی نقشه فاز 2 انجام نمی‌شود.
    وی افزود: در مجموع 2 درصد از پرونده‌های سال گذشته برای امسال باقیمانده که بخشی از آنها در اسفند یا بهمن پارسال تعیین شده است.

    بیطرف تاکید کرد: در سال 94 متراژ پروانه صادر در شهر تهران 7 میلیون متر مربع بوده که در سال 93 به 11 درصد و در سال 92 به 19 میلیون متر مربع رسید که نسبت به سال گذشته به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

    وی تاکید کرد نگاه شهرداری نگاه درامدی است که باید تغییر کند و نگاه انسان محورحاکم باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو