مدیران خودروعصر اعتبار

ایزدی مطرح کرد:

تشریح شاخص‌های اصلی در بررسی نتایج مسابقه ایده‌ای برای بازآفرینی میراث صنعتی ریسباف

عصر ساختمان- معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه هیئت داوران بر اساس اصول سه گانه از پیش تعیین شده به بررسی آثار ارسالی در مسابقه ایده‌ای برای بازآفرینی میراث صنعتی ریسباف پرداختند گفت: حفاظت از معماری صنعتی کارخانه و حفظ اصالت آن، بحث بازآفرینی و خلاقیت و نوآوری سه اصل اعلام شده پیش از آغاز مسابقه بود که در این جلسه مدنظر قرار گفته شد.

تشریح شاخص‌های اصلی در بررسی نتایج مسابقه ایده‌ای برای بازآفرینی میراث صنعتی ریسباف
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جلسه هیئت داوری مسابقه ایده‌ای برای بازآفرینی میراث صنعتی ریسباف با حضور محمد‌سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، نماینده دانشگاه هنر اصفهان، اساتید باتجربه و نمایندگان اصناف در خانه گفتمان شهری (وارطان) برگزار شد.

    ایزدی در این خصوص با تأکید براینکه کارخانه ریسباف مجموعه منحصر به فردی از میراث صنعتی ایران در اصفهان به شمار می‌رود گفت: این مجموعه که طی چند سال اخیر مورد حمله و تخریب قرار گرفته بود خوشبختانه به وسیله وزارت راه و شهرسازی نجات یافته و خریداری شد.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی خریداری و تلاش برای احیای این اثر ارزشمند را اقدامی بزرگ دانست و گفت: هم‌اکنون که این اتفاق به وقوع پیوسته و این میراث ارزشمند برجای مانده است باید در حفاظت از آن تلاش کرده و سعی کنیم آن را به چرخه زندگی بازگردانیم تا بر اتفاقات روی بافت پیرامونی نیز مؤثر باشد.

    این مقام مسئول ادامه داد: در این راستا در صدد آن برآمدیم تا مسابقه‌ای را در سطح ملی برگزار کرده و از همه کسانی که به نوعی علاقمند ارائه ایده برای این مجموعه هستند برای همکاری دعوت کنیم.

    وی افزود: خوشبختانه بعد از فراخوان اعلام شده استقبال بسیار خوبی از سوی علاقمندان به ویژه جامعه تخصصی معماری شده و ایده‌های متعددی به دبیرخانه ارسال شد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از بین 61 اثر ارسالی 5 طرح برگزیده و برای انتخاب نهایی مورد بررسی قرار گرفت گفت: در این میان برخی از آثار به طرح و موضوعات کلان پرداخته و برخی وارد جزئیات معماری شده و ایده‌های خود را ترسیم کرده بودند.

    ایزدی ضمن تأکید بر اینکه هیئت داوران بر اساس اصول سه گانه‌ای از پیش تعیین شده به بررسی آثار ارسالی پرداخته است گفت: حفاظت از معماری صنعتی کارخانه و حفظ اصالت آن، بحث بازآفرینی و خلاقیت و نوآوری سه اصل اعلام شده پیش از آغاز مسابقه بود که در این جلسه مدنظر قرار گفته شد.

    به گفته وی بدون شک بازآفرینی زمانی اتفاق می‌افتد که ما بتوانیم ضمن حفاظت از اثر از روش‌های خلاق و نو برای دمین روحی جدید به یک مجموعه استفاده کنیم لذا سه گانه حفاظت، بازآفرینی و خلاقیت به عنوان شاخص‌های اصلی داوران در این جلسه مطرح و مورد توجه قرار گرفت.

    همچنین رضا فیضی، دبیر بازآفرینی میراث صنعتی ریسباف اصفهان با بیان اینکه جلسات قضاوت آثار ارسالی به دبیرخانه «مسابقه ملی ایده ای برای بازآفرینی میراث صنعتی ریسباف اصفهان» روز شنبه 9 تیرماه در خانه گفتمان شهر (وارطان) برگزار شد، گفت: نتایج این مسابقه بعد از بیانیه هئیت داوران و ارسال آن به دبیرخانه در هفته جاری منتشر می شود.

    وی افزود: همچنین آثار برگزیده این مسابقه در خانه گفتمان شهر (وارطان) به معرض نمایش عموم گذاشته خواهد شد.

    فیضی تصریح کرد: این مسابقه را دبیرخانه بازآفرینی میراث صنعتی ریسباف اصفهان که زیر مجموعه شرکت بازآفرینی شهری ایران است، برگزار کرد.

    فیضی با بیان اینکه فراخوان این مسابقه 26 فروردین ماه سال جاری اعلام شد، ادامه داد: یک ماه برای ارسال آثار شرکت کنندگان زمان تعیین شد اما با حجم بالای درخواست مبنی بر تمدید مهلت ارسال آثار مواجه شدیم به همین دلیل، زمان دریافت آثار برای شرکت در مسابقه را تا 20 خرداد سال جاری تمدید شد.

    دبیر بازآفرینی میراث صنعتی ریسباف اصفهان بیان کرد: در این مدت 61 اثر ارسال شد که شرکت کنندگان طبق شرایط اعلام شده آثارشان را بین یک تا پنج شیت در 70 سانتی متر ارسال کردند.

    او با بیان اینکه جوایز مسابقه به پنج اثر برتر اهدا می شود، گفت: به پنج نفر برتر این مسابقه به ترتیب 25، 20، 15، 10 و پنج میلیون تومان اهدا خواهد شد.

    فیضی تاکید کرد: تفاوت این مسابقه با مسابقه های مشابه در این است که برای اولین بار در کشور مسابقه ای در رابطه با احیا و بازآفرینی مجموعه ای تاریخی برگزار شد. علاوه بر این، سطح مسابقه ملی ایده ای برای بازآفرینی میراث صنعتی ریسباف اصفهان، طراحی ایده بود؛ ایده هایی که مجموعه ای تاریخی و قدیمی را زنده و احیا کند.

    او در رابطه با استفاده از آثار برتر این مسابقه در طراحی آینده میراث صنعتی ریسباف اصفهان گفت: دولت الزامی به استفاده از این آثار برای طراحی آینده این بافت ندارد اما زمانی که پروژه آغاز به کار کند، طرح های برتر به مشاوران و سرمایه گذاران پروژه ارائه می شود تا اگر همسو با سیاست های آنها باشد، از صاحبان اثر برای همکاری در پروژه دعوت شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو