مدیران خودروعصر اعتبار

رنگ آمیزی برج تاریخی در سمنان!

عصر ساختمان:سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان با انتقاد شدید از رنگ آمیزی بخش‌هایی از برج تاریخی چهل دختران سمنان گفت: باید بخش‌های رنگ آمیزی شده به سرعت پاک شوند.

رنگ آمیزی برج تاریخی در سمنان!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، «آرزو گلکار» با بیان اینکه بخشی از دیوار این برج تاریخی در ایام نوروز و توسط افراد ناآگاه رنگ آمیزی شده است، افزود: در ایامی که اداره میراث فرهنگی در تدارک استقبال شایسته از مسافران نوروزی بود، دیوار برج «چهل دختران» رنگ آمیزی شد.

    وی این امر را موضوعی باور نکردنی دانست و گفت: اگرچه مالکیت معنوی برج «چهل دختران» با اداره میراث فرهنگی است، اما بخشی از محیط این بنا در مجموعه سازمان دانش آموزی واقع شده است و این اثر امانتی در دست سازمان دانش آموزی است.

    «گلکار» بر پاک کردن رنگ از دیوار برج تاکید کرد و گفت: بخشی از قسمت رنگ شده پاک شده و باید تمامی بخش ها زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی پاک شود.

    وی افزود: در دهه‌های گذشته، برای ارتقای امنیت برخی از بناهای تاریخی، مدارس را در محدوده این بناها می‌ساختند تا حفاظت بیشتر شوند و بناهای بسیاری در کشور در این شرایط هستند و این در حالی است که سازمان دانش آموزی باید از این اثر حفاظت می‌کرد.

    سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: هر نوع اقدام در خصوص آثار تاریخی ثبت شده باید زیر نظر ادارات میراث فرهنگی انجام شود.

    وی با ابراز تاسف از موضوع پیش آمده گفت: این امر نشانگر آشنا نبودن عده‌ای با آثار تاریخی و بی توجهی به نگهداری و حفاظت از میراث فرهنگی است و در صورت اثبات کوتاهی و تقصیر، با متخلفین به شکل قانونی برخورد می‌شود.

    بر اساس ماده 564 قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و بر خلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی – تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت نماید به حبس از شش ماه تا 2 سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می‌گردد.

    در محلات ثلاث سمنان، در کنار خیابان حکیم الهی ، بین دو محله «کوشمغان» و «زاوغان» برج قدیمی که به «چهل دختران» معروف است ، دیده می شود. مردم سمنان بنای این برج را به چهل دختر خادم آتشکده ، نسبت می‌دهند. به احتمال بسیار، این برج از بقایای آتشکده یا مکان متبرک زردشتیان در محلات بوده است. بعضی از مردم معتقدند این برج ، دیری بوده که چهل دختر تارک دنیا در آن سکنی داشتند. این بنا از گِل و خشت ساخته شده و به شکل هشت ضلعی است و هم اکنون در حیاط مدرسه‌ای قرار گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار