مدیران خودروعصر اعتبار

شهرها در آینده با حوادث بیشتری روبه رو می‌شوند

اهمیت تاب‌آوری در جوامع شهری

عصر ساختمان- معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در آینده جمعیت‌های شهری از روستایی پیشی خواهد گرفت توجه به تاب‌آوری در حوزه شهری را مهم عنوان کرد.

اهمیت تاب‌آوری در جوامع شهری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، شاهین فتحی در مورد نقش تاب‌آوری در فعالیت‌های سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد: تاب‌آوری مفهومی است که در دو حیطه می‌توان آن را مد نظر قرار داد. یک بعد آن تاب‌آوری سازمانی است و دیگری ارتقاء و شناخت خطرپذیری برابر حوادث است که عمدتا به مردم باز می‌گردد.

    معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: در زمینه سازمانی برای اینکه در زمینه برخورد با سوانح عملکرد مناسبی وجود داشته باشد و مجموعه بتواند روی پای خودش بایستد و سپس در مرحله بازتوانی و بازسازی به وضعیت بهینه برگردد تاب‌آوری سازمانی مورد اهمیت قرار گرفته و در برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر نیز این موضوع تحت عنوان ارتقای تاب‌آوری مطرح شده است که برای این برنامه، اهداف و منابع قابل انتظاری دیده شده و همچنین شاخص‌هایی برای ارزیابی آن نیز مشخص شده است.

    وی اضافه کرد: برای ارتقای تاب‌آوری سازمانی و تداوم و استمرار فعالیت‌های جمعیت هلال احمر در حوادث و سوانح و پاسخگویی مناسب، افراد بر اساس صلاحیت‌های مورد نیاز منصوب می‌شود. همچنین موارد دیگری از جمله همکاری درون سازمانی و تعامل با سایر بخش‌ها در سوانح ملی مد نظر قرار می‌گیرد.

    فتحی با اشاره به بعد دیگر تاب‌آوری در حوادث به نقش مردم در این زمینه اشاره کرد و گفت: متأسفانه بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است. میزان آمادگی در کشور ما پایین است. در سال 93 وزارت بهداشت پژوهشی را انجام داد که بر اساس آن میزان آمادگی مردم برای مواجهه با سوانح هشت از 100 بود و این میزان در حال حاضر به 9 و خورده‌ای رسیده اما هنوز کمتر از 10 است. همچنین پژوهشی هم به سفارش فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ جمعیت هلال احمر انجام شد که عمدتا تهران را شامل می‌شد و نتایج آن هم نشان داد که مردم اغلب نسبت به حوادث پیرامون بی اطلاع هستند و به دنبال آن آمادگی پاسخگویی مناسب را نیز ندارند.

    وی افزود: در جامعه آماده، مردم از اصلی‌ترین عواملی هستند که می‌توانند به جامعه کمک کنند و با دریافت دانش، نگرش و اطلاعات مناسب، در زمان حادثه نقش مناسبی را ایفا کنند که این مسئله در برنامه‌های آموزشی جمعیت نیز دیده شده است؛ اما باید توجه کنیم که در این زمینه نباید تنها باشیم و با مشارکت سایر دستگاه‌ها است که می‌توان کار را پیش برد. جمعیت هلال احمر با توجه به اینکه در حوزه آموزش همگانی ورود می‌کند یکی از اهدافش این است که اطلاعات مردم در حوزه دانشی و نگرشی را بالا ببرد و بتواند آنها را برای پاسخگویی مناسب آماده کند.

    معاون عملیات جمعیت هلال احمر به اهداف مشخص شده در این زمینه در برنامه پنج ساله جمعیت اشاره کرد و گفت: یکی از اهدافی که در این برنامه مد نظر قرار گرفته این است که مخاطرات و خطرپذیری مناطق جغرافیایی کشور مد نظر قرار گیرد و بر این اساس در راستای ارتقای درک و شناخت نیروی انسانی در حوزه خطرپذیری حوادث و سوانح فعالیت شود.

    فتحی همچنین ادامه داد: موضوع ارتقای فرهنگ خود امدادی در برابر حوادث و سوانح و همچنین ارتقای فرهنگ ایمنی جاده‌ای از مسائل مورد توجه است که ما به عنوان جمعیت هلال احمر باید در این راستا اقدام کنیم و فعالیت‌هایی را انجام دهیم که برای هر کدام از آنها برنامه ریزی مشخصی انجام شده و با توجه به شاخص‌ بندی‌های انجام شده قابل اندازه گیری است.

    وی با اشاره به ضرورت توجه به تاب‌آوری شهری گفت: با توجه به افزایش جمعیت جوامع شهری این موضوع مهمتر است و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تا سال 2050 جمعیت شهرها نسبت به روستاها در دنیا به مراتب بیشتر خواهد بود؛ اما در ایران این مسئله سریع‌تر بوده و می‌توان انتظار افزایش روز به روزی مخاطرات شهری را داشت. از آنجایی که ساخت و سازها در شهر بیشتر می‌شود و ساخت و سازهایی مانند پل‌های شهری خود می‌توانند خطراتی را به دنبال داشته باشند عدم توجه به این موضوع مشکل ساز خواهد بود. ضمن اینکه تجمع جمعیتی بیش از حد و حاشیه نشینی که نتیجه مهاجرت از روستاها به شهرهاست از عوامل دیگر ایجاد مشکلات است. چرا که دراین صورت با شهرک سازی‌ها در حواشی شهرها مواجه هستیم که معمولا از نظام شهری قاعده مندی پیروی نمی‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که در آینده در شهرها با حوادث بیشتری و به دنبال آن تلفات بیشتر روبرو خواهیم بود.

    وی در مورد ارزیابی فعالیت‌های جمعیت در راستای افزایش تاب‌آوری گفت: شاخص‌ها و اهداف سازمانی که مربوط به خود مجموعه است راحت‌تر قابل اندازه گیری است و این کار صورت می‌گیرد و در مورد بخش تاب‌آوری که مربوط به مردم است ما در این قسمت مشارکت داریم و تنها دستگاه متولی نیستیم و دستگاه‌های دیگری نیز در کنار هلال احمر در راستای ارتقای سطح دانش مردم فعالیت می‌کنند. از همین رو عملکرد در این حوزه باید توسط بخش دیگری سنجیده شود که تمام دستگاه‌ها را مورد نظر قرار دهد و این برنامه به صورت همه جانبه دیده شود که به نظر می‌رسد سازمان مدیریت بحران می‌تواند این کار را انجام دهد و عملکرد دستگاه‌ها را به صورت کامل رصد کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار