مدیران خودروعصر اعتبار

اما و اگرهای افزایش قیمت مسکن بالاتر از تورم عمومی

عصر ساختمان- به رغم اینکه پیش بینی می شد قیمت مسکن در سال جاری حداکثر به میزان نرخ تورم عمومی افزایش یابد، قیمت این کالای مصرفی متاثر از بازارهای موازی افزایش یافت.

اما و اگرهای افزایش قیمت مسکن بالاتر از تورم عمومی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، طبق برآورد کارشناسان نیاز اصلی مسکن در آینده در بافت‌های فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی و متقاضیان خانه اولی است.

    بر اساس اظهار نظرهای سال گذشته برخی مسئولان و کارشناسان، محتمل ترین سناریو برای نرخ تورم عمومی امسال بین 10 تا 15 درصد پیش بینی می شد. ضمن اینکه تعداد پروانه های ساختمانی سال 97 بیش از سال 96 برآورد شد.

    اما در سال گذشته با استدلال افزایش 10 تا 15 درصدی نرخ تورم عمومی، نرخ رشد قیمت مسکن نیز حداکثر به میزان نرخ تورم عمومی پیش بینی می شد.

    بررسی پیش بینی های انجام شده در سال گذشته و انطباق این تحلیل ها با شرایط روز کشور حکایت از آن دارد که نرخ تورم عمومی کشور به رغم اینکه حتی کمتر از 10 درصد بود اما قیمت مسکن با افزایش مواجه شد.

    از طرف دیگر طبق اعلام رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن که اخیرا در جریان افتتاح پروژه صندوق زمین و ساختمان نارون اراک اعلام شد، با وجود اینکه 25 درصد واحدهای معامله شده در تهران زیر 60 مترمربع است اما پروانه های صادر شده برای این واحدها یک درصد از کل واحدهاست.

    همچنین بر اساس اعلام مدیرعامل بانک مسکن، میانگین متراژ واحدهای احداثی در پروانه ها به بیش از 150 مترمربع رسیده که نه تنها کاهش نداشته بلکه افزیش پیدا کرده، در حالیکه 50 درصد معاملات در تهران برای واحدهای زیر 50 متر است که این میزان با نیاز بازار تناسب ندارد.

    تحلیل این آمار نشان می دهد، عدم تناسب تقاضای ساخت و ساز با تقاضای مصرفی بازار مسکن می تواند یکی از عوامل کاهش عرضه و افزایش قیمت مسکن باشد.

    شهر تهران کلانشهر پیشتاز در معاملات بازار مسکن است و بر این اساس رونق در بازار تهران می تواند به سایر شهرها نیز سرایت کند.

    به اعتقاد برخی کارشناسان و صاحب نظران، شرط موفقیت در سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز احداث واحدهای مسکونی با سه ویژگی مصرفی، ارزان‌ قیمت و کوچک ‌متراژ است که در این زمینه بانک مسکن قرار است مشوق های تسهیلاتی حمایت از انبوه سازان مدیریت کند به نحوی که تسهیلات ساخت مشروط به رعایت الگوی مصرف پرداخت خواهد شد. البته این موضوع در دستور کار بانک مسکن قرار دارد و قرار است اجرایی شود.

    در همین زمینه محسن بیگلری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تحلیل وضعیت بازار مسکن و افزایش قیمت این کالای مصرفی بیش از نرخ تورم گفت: این افزایش قیمت متاثر از سایر بازارهای موازی به ویژه بازار سکه است.

    وی ادامه داد: طی حدود 5 سال بازار مسکن تقریبا یک روند ثبات قیمتی را طی کرد و همین موضوع باعث شد تا یک احساس امنیت از این بازار ایجاد شود اما التهاب در بازار سکه به بازار مسکن نیز تسری یافت.

    این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: البته نه فقط مسکن که بسیاری از اقلام و کالاهای مصرفی از نرخ تورم عمومی تک رقمی تبعیت نکردند.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه قیمت مسکن در این مقطع از زمان، اوج افزایش قیمت را تجربه کرده است و بازار دیگر کشش رشد نرخ مسکن را ندارد تاکید کرد: با به رسمیت شناختن بازار ارز ثانویه توسط دولت طی چند روز گذشته، نرخ ارز روند نزولی به خود گرفته که اگر این روند تداوم یابد می توانیم امیدوار باشیم تا سوداگری در بازار مسکن فروکش کند.

    بیگلری اظهار امیدواری کرد با ترمیم وضعیت اقتصادی که در دستور کار دولت قرار گرفته است، فضای حاکم بر اقتصاد نیز فروکش کند و آرامش به فضای اقتصادی کشور برگردد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار