مدیران خودروعصر اعتبار

خانه اربابی ارومیه موزه بانک می شود

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با بانک مسکن گفت: بر اساس این تفاهم نامه، بنای تاریخی دیزج سیاوش (خانه اربابی) ارومیه به موزه بانک تبدیل می شود.

خانه اربابی ارومیه موزه بانک می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، جلیل جباری افزود: در این موزه تعدادی از اشیای قدیمی مانند انواع اسناد بانکی، وسایل تحویلداری، ماشین حساب‌ها، پرفراژها و تلفن‌های قدیمی، ابزارآلات چاپ اسکناس و ادواتی که با ورود تکنولوژی مورد استفاده قرار نمی گیرند، نگهداری خواهد شد.
    وی اضافه کرد: فصل چهارم مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی که از اواخر اسفند ماه سال گذشته شروع شده بود، به اتمام رسیده است.
    وی بیان کرد: در این مرحله از مرمت بنا، محوطه آن در مساحتی حدود 300 متر مربع با استفاده از سنگ های معدنی معروف به لاشه، سنگ فرش شد و در ورودی با نمای آجری و به سبک و سیاق معماری سنتی ایجاد شد.
    وی افزود: همچنین درب و پنجره ها و شیروانی قبلی بنا که فرسوده و دچار آسیب شده بود، برچیده شده و به جای آن درب و پنجره های چوبی و شیروانی جدید نصب و به منظور تنظیف محیط داخلی مقدار زیادی خاک و نخاله در محوطه و فضاهای داخلی تخلیه و پاکسازی شد.
    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: طی سه سال اخیر برای مرمت این اثر تاریخی هشت میلیارد ریال هزینه شده است.
    به گزارش ایرنا، بنای تاریخی خانه اربابی دیزج سیاوش ارومیه که در بلوار شورا واقع شده است.
    این بنا در دوران پهلوی اول و در باغ بزرگ شش هکتاری به صورت بنایی ویلایی در 2 طبقه با 18 متر طول، 12 متر عرض و 8.5 متر ارتفاع ساخته شده است.
    این اثر در تاریخ 21 مهر 1387 با شماره ثبت 23470 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
    علاوه بر موزه بانک، راه اندازی موزه قاجار در ماکو، موزه مدرسه در دبستان 22 بهمن و موزه کودک در ارومیه، موزه صلح سردشت، موزه مهاباد، موزه والیبال در ارومیه و موزه استاد هیمن مهاباد از دیگر برنامه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در سال جاری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی