مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید:

ایجاد تحول در معماری شهرهای جدید با استفاده از دانش معماران آلمان

عصر ساختمان- معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید گفت: برگزاری کارگاه مشترک تبادلات معماری ایران و آلمان می‌تواند زمینه‌ساز تحول معماری در شهرهای جدید ایران با درس آموزی از توان فنی معماران آلمانی شود .

ایجاد تحول در معماری شهرهای جدید با استفاده از دانش معماران آلمان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله طاهرخانی ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان افتتاحیه نشست مشترک شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و نمایندگان جامعۀ حرفه‌ای مهندسی کشور آلمان اعلام کرد: ایران و آلمان به عنوان دو کشور دوست و همکار استراتژیک، از فرهنگ غنی و پیشینه تاریخی قابل توجهی برخوردارند و بعد از روی کار آمدن دولت آقای روحانی، همکاری و تعاملات دو کشور در فرصتهای حاصله از تنش زدایی بخصوص در موضوع برجام؛ بیش از همیشه بسط و گسترش یافته است.

    مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید با تاکید بر اینکه ایران و آلمان می توانند به عنوان دو شریک قابل اعتماد در زمینه های مختلف اقتصادی و سیاسی، همکاری بسیار نزدیک داشته باشند، گفت: نتیجه این همکاری بی شک برای دو کشور منافع گسترده ای به دنبال خواهد داشت به طور مثال در حوزه های تخصصی در عرصه معماری، ساختمان سازی و شهرسازی فرصتهای قابل توجهی پیش روی دو کشور قرار دارد.

    طاهر خانی ضمن تشکر از سازمان مهندسی کشور و نظام مهندسی استان تهران به جهت زمینه سازی این نشست گفت: توسعه تعاملات فنی حرفه‌ای و تبادل دانش و تجربیات با کمک دولت‌ها به جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار(SDGs) اهمیت فزاینده‌ای دارد که یک تلاش جهانی برای کاهش فقر، محافظت از میراث طبیعی کره زمین و اطمینان از اینکه تمام مردمان کره زمین در صلح و آرامش به سر ببرند.

    وی افزود: رسیدن به اهداف توسعه پایدار نیازمند همکاری دولت‌ها، بخش خصوصی، جامعه حرفه‌ای و همچنین کلیه شهروندان است که تحقق این همکاری به این معناست که ما توانایی ساختن کره زمین به جایی بهتر برای آیندگان را داریم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشینه کهن معماری و شهرسازی در ایران گفت: پیشینه کهن معماری و شهرسازی ایران همزمان با ورود مدرنیته به کشور، دچار عدم انطباق با شرایط جدید شده و موجب شد شهرهای ایران در وضعیت بغرنجی قرار بگیرند.

    طاهر خانی افزود: سنت معماری و شهرسازی این سرزمین که هزاران سال ضامن زندگی و زیست پایدار در این کشور را فراهم کرده و در رویکرد «اندیشه ایرانشهری» متبلور شده است؛ سعی دارد با توجه به نگرانی های جهانی در حوزه گرمایش، تغییراقلیم و پایداری محیطی از یک سو و از سویی دیگر ضرورت های تحول در حوزه فناوری، معماری و شهرسازی که توسعه تعاملات علمی و حرفه ای را در حوزه معماری و ساختمان دارد، به صورت جدی مدنظر قراردهد.

    وی با اشاره به قرار گرفتن ایران در جغرافیایی خشک که با بحران منابع آبی و کمبود آن روبه روست گفت: ما همچنین بامقادیر زیادی اتلاف انرژی در کشورمان به خصوص در بخش ساختمان مواجهیم که مارا مجبور به بازاندیشی مجدد در حوزه مدیریت و تکنولوژی نحوه استفاده از آب، پسآب، انرژی و منابع مختلف می کند.

    معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید با اشاره به فرصت های قابل توجه شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید ایران برای بسط و گسترش پیوندهای فنی در حوزه معماری، شهرسازی و ساختمان گفت: این شرکت مسئولیت احداث 19 شهر جدید را برعهده دارد که درسراسر کشور در مراحل مختلف توسعه قراردارند.

    طاهر خانی با تاکید بر اینکه شهرهای جدید در اصل برای پاسخ به نیاز جمعیت درحال رشد کشور به مسکن شکل گرفت اما امروز با چالش هایی درتحقق اهداف اولیه مواجه است گفت: ما امروز درمرحله تغییر پارادایم (paradigm shift) شهرهای جدید قرار داریم و رویکرد نسل دوم شهرهای جدید درحال شکل گیری و تکامل است.

    وی افزود: در مسیر تشکیل نسل دوم شهرهای جدید تلاش می شود تا شهرها باگذار از رویکرد کمی به کیفی، مبتنی برسرمایه گذاری بخش خصوصی، چهارچوب‌های شهرهوشمند سازگار بامحیط با رویکردهای بهینه سازی مصرف انرژی در مقیاس شهر محله و ساختمان، حمل و نقل ایمن ، سریع و ارزان ، گسترش پیاده محوری در شهر و توسعه فضاهای عمومی و توجه به کارکردهای نوین ( غیرمسکونی ) و تلاش برای تحقق جوانب مختلف شهر خلاق و کارآفرین ، به بستری جذاب و پویا برای توسعه شهری پایدار و تعادل بخشی به سرزمین و تحقق اهداف کلان آمایشی کشور بدل شوند.

    معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید گفت: شرکت عمران شهرهای جدید علاوه بر اینکه از سال 2008 با همکاری دانشگاه فنی برلین ( TU ) ¬اقدام به طراحی یک سایت در شهر جدید هشتگرد کرده است همچنین در سال 2015 نیز تفاهم نامه همکاری فنی و پژوهشی بین این شرکت و وزارت محیط زیست و ساختمان کشور آلمان منعقد شده تا همکاری های مقدماتی با همکاران آلمانی چون ،giz و DENA آلمان اجرایی شود اما هنوز برای عملیاتی شدن گام های اجرایی و فنی لازم طی نشده است.

    طاهر خانی گفت: برگزاری کارگاه مشترک تبادلات معماری ایران و آلمان علاوه بر دستیابی به حوزه های مطرح شده، می تواند زمینه ساز تحول معماری در شهرهای جدید ایران با درس آموزی از توان فنی معماران آلمانی به ویژه در حوزه ساختمانهای انرژی کارا؛ و تبادل دانش فنی و تجربیات کشور آلمان در حوزه شهرسازی ، طراحی شهری و معماری با رویکرد استفاده بهینه از انرژی و مدیریت آن باشد.

    وی همچنین با تاکید بر اینکه این همکاری مشترک می‌تواند زمینه ساز انتقال دانش فنی به منظور تحقق اهداف توسعه پایدار قرار گیرد گفت: برگزاری چنین کارگاه های مشترکی می تواند به تهیه بسته های سرمایه گذاری و کمک به بازاریابی و عرضه آن در بازار جهانی املاک و مستغلات کمک کند و در تامین زیرساختهای دارای فناوری بالا در شهرهای جدید به ویژه در حوزه توسعه شهرهای جدید هوشمند ، سبز وکم کربن ، انرژی های نو و باز چرخانی آب مفید واقع شود.

    معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید در پایان ابراز امیدواری کرد که مهمانان آلمانی در مدت زمان حضورشان در ایران لحظات خوشی را تجربه کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار