مدیران خودروعصر اعتبار

معماری عثمانی چیست؟

عصر ساختمان- آنچه که بین سال‌های ۳۳۱ میلادی یعنی اعلام رسمی دین مسیحیت تا سال ۴۵۵ در جغرافیای سیاسی امپراتوری روم شرقی ساخته و برپا شده باشد معماری بیزانسی گفته می‌شود.

معماری عثمانی چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، با اینهمه بعد از سقوط قسطنطنیه یا همان واقعه فتح استانبول پایتخت امپراتوری روم شرقی توسط ترکان عثمانی کم کم فرهنگ و هنر و معماری جدیدی در آن دیار سرو شکل گرفت.

    سقوط قسطنطنیه، پایان امپراتوری بیزانس را بعد از 1100 سال رقم زد و ضربهٔ بزرگی برای جامعه مسیحیت بود. بعد از پیروزی، سلطان محمد فاتح قسطنطنیه را پایتخت جدید امپراتوری عثمانی قرار داد.

    چندین روشنفکر و دانشمند یونانی و غیر یونانی این شهر را قبل و بعد از محاصره به مقصد ایتالیا ترک کردند. این دانشمندان که کتابهای زیادی از دوران باستان با خود داشتند، به ایتالیا مهاجرت کردند و ضمن اشاعه کتب باستان، علوم و ادبیات یونان باستان را با خود به آن سرزمین منتقل ساختند و همچنین با تکمیل صنعت چاپ در سال 1457 میلادی کمک بزرگی به انتشار این آثار صورت گرفت و درنتیجه نهضت ادبی بزرگی در دنیای آن زمان ایجاد شد که به نهضت انسان‌گرایی معروف است. استدلال شده‌است که این واقعه به رشد رنسانس کمک کرد. برخی سقوط استانبول را نقطه عطفی در پایان قرون وسطی و آغاز رنسانس می‌دانند.

    معماری عثمانی به سبک معماری که در قرن چهارده و پانزدهم در امپراتوری عثمانی در شهرهای بورسا و ادیرن به وجود آمد اطلاق می‌گردد. معماری امپراتوری نسخه توسعه یافته معماری سلجوقی است و از معماری بیزانسی، ایران و همچنین سنن مملوکی بعد ازسقوط قسطنطنیه الهام گرفته است. برای حدود چهارصد سال آثار معماری بیزانسی مانندمسجد ایاصوفیه به عنوان الگویی برای بسیاری از مساجد عثمانی استفاده می‌شد. به طور کلی معماری عثمانی به عنوان ترکیبی از معماری عثمانی با سنن معماری مدیترانه و خاورمیانه شناخته می‌شود.

        کاخ توپ‌قاپی

    کاخ توپقاپی (به ترکی عثمانی:طوپقپو سرایی، به ترکی استانبولی:Topkapı Sarayı) واقع در استانبول از قصرهای معروف امپراتوری عثمانی است که از 1465 تا 1853 مرکز اداری این امپراتوری بود. سلطان محمد فاتحدر 1459 دستور ساخت این قصر را داد و کار ساختن آن در 1465 به پایان رسید. این قصر بین شاخ طلایی ودریای مرمره در استانبول واقع شده و چشم‌اندازی بسیار عالی به تنگه بسفردارد.در 1853 سلطان عبدالمجید تصمیم گرفت محل اقامتش را به قصر تازه‌سازدلمه باغچه منتقل کند که نخستین کاخ مدل اروپایی شهر بود. امروز قصر توپقاپی به موزه تبدیل شده‌است و از جذاب‌ترین جاذبه‌های توریستی ترکیه‌است. در این موزه بسیاری از آثار ادبی و هنری ایران نیز نگاهداشته می‌شود. در این موزه آثاری همچون لباس پیامبر اسلام، شمشیرهای مختلف او، دندان، مو، کفش او و ... نگهداری می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار