مدیران خودروعصر اعتبار

با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عضو شورای‌عالی، مطرح شد؛

تاکید بر تهیه طرح ویژه برای مازندران در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری

عصر ساختمان- گزارش استانداری پیرامون لزوم تهیه طرح ویژه برای کل مازندران در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری (۹۷) طرح و ارایه شد و در نهایت با رای اکثریت اعضا تهیه آن به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران رسید.

تاکید بر تهیه طرح ویژه برای مازندران در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، پنجمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران  با حضور اعضای اصلی شورا؛ نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور، صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، دفاع، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، سازمان میراث‌فرهنگی کشور، سازمان برنامه و بودجه، و دیگر اعضای اصلی و همچنین نمایندگان استانی به دبیری محمد سعید ایزدی با سه دستورِ راهنمای سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD)، گزارش دفتر طرح‌های کالبدی در خصوص اتخاذ رویکرد نوین در نظام طرح‌ریزی طرح‌های جامع شهری و گزارش استانداری پیرامون لزوم تهیه طرح ویژه برای کل استان مازندران، برگزار شد.

    در جلسه گزارش استانداری پیرامون لزوم تهیه طرح ویژه برای کل استان مازندران، محمدسعید ایزدی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات محمد اسلامی استاندار مازندران که پیش از مسئولیت استانداری به عنوان معاون وزیر دفاع و عضو اصلی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسات حاضر می‌شد، گفت: آقای اسلامی استاندار مازندران ظرف چند ماهی که مسئولیت استانداری را پذیرفته‌اند ارزیابی بی‌نظیری از مسائل و مشکلات استان ارایه کردند و تهیه طرح ویژه برای کل استان نیز دستاورد ارزیابی‌هایی است که انجام داده‌اند.

    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: به واسطه حضور آقای اسلامی در استانداری مازندران، فرآیند طولانی بررسی‌ها و استعلام‌ها که بیش از 580 روز به طول می‌انجامید با تجدیدنظر تبدیل به 58 روز شده و این نشان می‌دهد که وی دقیقا مسائل و مشکلات را از نزدیک رصد می‌کند.

    ایزدی از مطالعات دقیق و موشکافانه طرح فوق و ویژگی‌های مثبت آن خبر داد که اجرای آن می‌تواند استان را متحول کند.

    در ادامه نشست فوق، محمد اسلامی استاندار مازندران به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: هر آنچه که در کشور در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز، کیفیت نامطلوب ساخت و دیگر مسائل رخ داده است در استان های شمالی کشور و به ویژه مازندران به دلیل شرایط خوب آب و هوایی و همچنین استقبالی که از آن منطقه توسط مردم سراسر کشور می‌شود با شدت بیشتری نمود یافته است.

    استاندار مازندران ادامه داد: شاهد هستیم که جریان توسعه در استان مازندران بر اساس یک نقشه توسعه، پیش نرفته است. در واقع شاهد عقب‌ماندگی‌های ویژه‌ای در جریان توسعه استان هستیم که این عقب‌ماندگی‌های مربوط به توسعه، عوارضی را ایجاد و مشکلاتی را به وجود آورده است. در صورتیکه نخواهیم به مشکلات، مسائل و عقب‌ماندگی‌های استان بپردازیم نه فقط مردم استان که تمامی مردم ایران متضرر خواهند شد و به همین دلیل نیز باید برای استان مازندران به دلیل اهمیتی که در کل کشور دارد گام‌های موثری برای توسعه متوازن برداریم.

    اسلامی با اشاره به این مطلب که در طول ماه‌های مختلف سال، جمعیت شناور و بی شماری به استان تردد دارند، افزود: در ایام نوروز سالجاری(97)، 16میلیون نفر اقامت در شب در استان به ثبت رسید. بنابراین شاهد یک حوزه نفود با ظرفیت های محدودی هستیم که در استان وجود دارد.

    وی یادآور شد: مازندران به عنوان حاصلخیزترین سرزمین کشور شناخته می‌شود و در تامین غذایی و امنیت غذایی کشور نقش دارد. به رغم این مزیت‌ها، محدودیت‌هایی عمده نیز وجود دارد که شامل بحث های گوناگون مالکیت و بحث‌های مربوط به هم پیوند بودن شهرها و روستاهاست.

    به گفته اسلامی، هم‌اکنون جمعیت روستایی مازندران حدودا 46.2 درصد جمعیت استان است که نسبت به معدل کشور 20 درصد بالاتر است و این ویژگی یکی از مزیت‌های خوب است که تاکنون نیز مردم، توانسته‌اند آن را حفظ کنند.

    وی درهم آمیخته بودن سکونت و فعالیت در مازندران را به عنوان مزیت استان برشمرد و در بیان برخی از مشکلات موجود، گفت: متولی‌های گوناگون و حکمروایی‌های متعدد و متفاوت، معذوریت‌ها و قابلیت‌های متنوع و متفاوت، وضعیت خاصی را در استان ایجاد کرده است. به نحوی که در حال حاضر ما با انبوهی از احکام صادره غیرقابل اجرا، انبوهی از تصرفات غیرمجاز و انبوهی از تقاضاها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری روبه‌رو هستیم.

    استاندار مازندران ادامه داد: بهره‌مندی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طی سالیان، اگرچه از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر استان است اما اکثر آنها بدون آنکه جانمایی درست داشته باشند و بدون آنکه متاثر از ضوابط آمایش باشند انجام شده‌اند. به همین دلیل، این آسیب‌شناسی صورت گرفت تا بتوانیم به طرح یکپارچه‌ای در مورد استان مازندران، دست پیدا کنیم و توسعه متوازنی را در تمامی جنبه‌ها در استان داشته باشیم که این مهم با طرح ویژه برای کل استان محقق می‌شود.

    اسلامی در بیان دیگر مشکلات استان، گفت: هم اکنون حمل و نقل در استان خودرومحور است و عموما شاهد هستیم که حمل و نقل عمومی هیچ سهمی ندارد. حمل و نقل ریلی در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد و استان نمی‌تواند از آن بهره بگیرد. همچنین، دریای به این عظمت و وسعت را در شمال کشور داریم و شاهدیم که استفاده مناسبی از آن نمی‌شود و برنامه‌های توسعه‌ای در بنادر شمالی کشور به شدت پایین است. سواحل و قابلیت های گوناگونی که می‌توان از دریا حاصل کرد در دستور کار و در نقشه راه مورد توجه قرار نگرفته است.

    استاندار مازندران ادامه داد: در حال حاضر بنادر و فرودگاه‌های استان، ظرفیت‌های لازم را ندارند و چالش‌های متعددی داریم که همه آنها به عنوان موانع توسعه شناخته می‌شوند.

    وی تصریح کرد: به دلیل مشکلات و چالش‌هایی که وجود دارد تهیه طرح ویژه برای کل استان مازندران را به شورای‌عالی شهرسازی و شهرسازی آوردیم زیرا معتقدیم تصویب این طرح می‌تواند آینده استان را متحول کند و چالش‌ها و موانع موجود را برطرف نماید.

    اسلامی از تصویب طرح فوق در شورای برنامه‌ریزی استان خبر داد و گفت: در رابطه با ضرروت تهیه طرح ویژه برای کل استان مازندران بر اساس وضع موجود و برنامه‌های توسعه‌ای پیش‌رو، چندین جلسه را نیز با مقام عالی وزارت راه و شهرسازی گفتگو کردیم تا طرح ویژه مازندران را تهیه کنیم.

    وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا طرح فوق به تصویب برسد و بتواند استان مازندران را متحول کند.

    بنا بر این گزارش و بر اساس آماری که توسط مشاور طرح تهیه شد، مسائل عمده استان شامل موارد زیر است:

    - ضعف در زیرساخت های حمل و نقل

    - سهم پایین استان در آزادراه ها و بزرگراه های کشور

    - سهم پایین استان از حمل و نقل ریلی

    - تنها بندر استان مازندران که به ریل متصل است بندر امیرآباد است و بنادر نوشهر و فریدونکنار ارتباطی با ریل ندارند

    - عدم برخورداری فرودگاه‌های استان از ظرفیت لازم

    - نامناسبت بودن راه دسترسی بنادر به دیگر راه‌های کشور

    - پایین بودن ظرفیت فرآوری محصولات

    - کمبود تاسیسات و مهار آب

    - هزینه های تولید بالاو علمکرد به شدت پایین است

    - روند خشک شدن زمین‌های کشاورزی

    - استفاده 33 درصدی از پتانسیل‌های منابع سطحی آب

    - بالا بودن سرانه مصرف آب در استان و پایین بودن کیفیت آب شرب

    - عدم سرمایه گذاری های لازم در حوزه صنعت و معدن

    - کمبود انرژی برق و خطوط انتقال و فراورده‌های نفتی

    - عدم استفاده از ظرفیت سواحل و بنادر کشور در حوزه گردشگری

    - تراکم ترافیکی در راه های ارتباطی استان مازندران به ویژه در ایام تعطیل

    - وجود مشکلات عدیدیه در واحدهای اقامتی استان

    - خودرومحوری و عدم دسترسی محور شرقی- غربی استان به ریل

    به گفته مشاور ارایه طرح، مازندران به رغم همه مزیت هایی که دارد در دوران معاصر به شدت از توسعه موزون دور مانده است.

    گفتنی است در جلسه پنجم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با موافقت اکثریت اعضا، طرح ارایه شده توسط استانداری به تصویب رسید که جزئیات و شرایط اجرای آن طی مصوبه‌ای از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، اعلام عمومی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو