مدیران خودروعصر اعتبار

۲۰ نما از بازار مسکن ۹۵

عصر ساختمان:رای قاطع به رونق غیرتورمی مسکن دو گزینه بهینه برای سرمایه‌گذاری ساختمانی برحسب زمان مطلوب بازدهی.

۲۰ نما از بازار مسکن ۹۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از دنیای اقتصاد، 20 نفر از کارشناسان، سیاست‌گذاران و فعالان بخش مسکن با شرکت در نظرسنجی به 7 پرسش سرنوشت‌ساز درباره بازار ملک سال 95 پاسخ دادند. نتایج این نظرسنجی ضمن آنکه «انتظار غالب» برای تغییر سیکل تجاری مسکن-پایان رکود در این بخش- در سال جدید را نشان می‌دهد، از شروع رونق غیرتورمی معاملات ملک حداکثر تا نیمه اول امسال حکایت دارد. صاحب‌نظران با رد امکان جهش قیمت مسکن، پیش‌بینی کردند در کوتاه‌مدت و به‌خصوص ماه‌های ابتدایی سال، بازار ملک از مسیر ثبات نسبی قیمت فاصله نمی‌گیرد اما در صورت نوسانی شدن بازار، میزان افزایش قیمت حداکثر در حد تورم خواهد بود. 90 درصد پاسخ‌دهندگان اعلام کردند در سال جاری با لحاظ وضعیت کنونی بخش‌های مختلف اقتصادی، بازار مسکن با جهش روبه‌رو نخواهد شد. درباره اوضاع ساخت‌وساز نیز چشم‌انداز «مثبت» برای نیمه دوم امسال ترسیم شده است. صاحب‌نظران، برحسب توقعی که سرمایه‌گذاران ساختمانی از زمان بازگشت سرمایه دارند، دو گزینه بهینه برای نوع ساخت و سازهای جدید توصیه کرده‌اند. این دومین نظرسنجی «دنیای اقتصاد» از اقتصاد 95 است که به‌صورت متوالی منعکس می‌شود. روز گذشته نگاه جامع 60 اقتصاددان به اوضاع متغیرهای کلان اقتصادی در سال جدید منتشر شد.

    20 صاحب‌نظر، مسوول و فعال بخش مسکن با شرکت در نظرسنجی «دنیای اقتصاد» به 7 پرسش کلیدی و سرنوشت‌ساز درباره بازار املاک سال 95 پاسخ دادند. نتایج این پرسش و پاسخ تستی-تشریحی، از رای قاطع کارشناسان خبره اقتصاد مسکن به «رونق غیرتورمی معاملات» و «خروج ساخت و ساز از رکود» در سال جدید حکایت دارد و نشان می‌دهد: در سال جاری که طبق انتظارات، دوره زمانی تغییر فاز (سیکل تجاری) در بخش مسکن محسوب می‌شود، ابتدا معاملات خرید ملک و سپس حجم صدور پروانه‌های ساختمانی افزایش پیدا می‌کند. در این میان، با توجه به نظر 85 درصد پاسخ‌دهنده‌ها به «عدم جهش قیمت» در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود بازار مسکن در یک‌سال آتی با التهاب قیمتی مواجه نشود. مطابق تحلیل‌های مطرح شده در این نظرسنجی، احتمال بهبود معاملات مسکن به معنای رشد صعودی و محسوس حجم خرید و فروش آپارتمان، در فصل دوم سال جدید بیشتر است، در غیر این صورت، بازار در نیمه دوم سال شرایط رونق به خود خواهد گرفت.

    «زمان رونق معاملات مسکن»، «وضعیت قیمت‌ها»، «زمان رونق ساخت و ساز مسکونی»، «اثر نرخ سود بانکی بر بازار ملک»، «بهترین مدل سرمایه‌گذاری ساختمانی»، «مکان‌های شهری مستعد سرمایه‌گذاری» و همچنین «احتمال جهش قیمت مسکن»، پرسش‌های مطرح در نظرسنجی بوده است. 60 درصد پاسخ‌دهندگان به پرسش اول، نیمه اول سال 95 را موعد رونق معاملات اعلام کردند و 40 درصد مابقی معتقدند خرید و فروش ملک در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد. درباره نحوه تغییرات قیمت مسکن در سال جدید، 85 درصد نظرات کارشناسان بر «نوسان کمتر از نرخ تورم» دلالت دارد با این تاکید که ثبات قیمتی در اوایل امسال احساس می‌شود و افزایش قیمت به‌ صورت تدریجی و خزنده خواهد بود. اقتصاددانان در این نظرسنجی، آپارتمان‌های متراژ بزرگ و لوکس را همچنان فاقد ظرفیت لازم برای افزایش قیمت عنوان کرده‌اند.

    درباره چشم‌انداز ساخت و ساز مسکونی نیز بیشترین پیش‌بینی مشترک کارشناسان -40 درصد نظرات- بر تحرک اساسی فعالیت‌های ساختمانی از نیمه دوم سال 95 استوار است. در این میان، 75 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، گزینه مطلوب ساخت و ساز مسکونی را تمرکز بر ساخت آپارتمان‌های کوچک و میان متراژ عنوان می‌کنند و 50درصد پاسخ‌دهنده‌ها اولویت اول سرمایه‌گذاری را ساخت‌وساز اداری و هتل معرفی می‌کنند. نظرات ارائه شده درباره پرسش پنجم تاکید می‌کند: پروژه‌های مسکونی مختص اقشار کم‌درآمد در‌ کوتاه‌مدت به بازگشت سرمایه سازنده‌ها منجر می‌شود، اما چنانچه سرمایه‌گذار به دنبال بازدهی در میان‌مدت و بلندمدت باشد باید به ترتیب پروژه‌های اداری-گردشگری و ساخت و سازهای لوکس را انتخاب کند.درباره تاثیر نرخ سود بانکی بر متغیرهای بازار مسکن، اگر چه 55 درصد پاسخ‌ها بر اثرگذاری مثبت نرخ سود به معنای رونق بازار در پی کاهش نرخ، تاکید دارد اما این اثرگذاری به شکل مشروط عنوان شده است به این معنا که کاهش نرخ سود اگر غیردستوری باشد، به بروز سیگنال برای سمت عرضه مسکن (سازنده‌ها) منجر خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی