مدیران خودروعصر اعتبار

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران:

همه بافت های فرسوده، بافت های تاریخی نیستند

عصر ساختمان- معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت:‌همه بافت های فرسوده، بافت های تاریخی نیستند که واجد ارزش باشند اما نمی توان گفت که بافت های غیر تاریخی فاقد ارزش هستند.

همه بافت های فرسوده، بافت های تاریخی نیستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در جلسه تودیع و معارفه رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران گفت: از سال 1347 که قانون نوسازی و عمران شهری به تصویب رسید تا بعد از پیروزی انقلاب، عملاً استفاده از ظرفیت های این قانون مغفول مانده بود و شاید اولین پروژه جدی در این زمینه را بتوان پروژه نواب نام برد.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نقطه عطف فعالیت های سازمان نوسازی را بعد از اجازه اخذ فاینانس توسط دولت در اواسط دهه 80 عنوان کرد و یادآور شد: شهرداری تهران پس از زلزله بم از این فاینانس برای نوسازی بافت های فرسوده استفاده کرد.

    حناچی ضمن اشاره به ضرورت استفاده از تجربیات جهانی و همچنین تجربیات گذشته در حوزه نوسازی، تأکید کرد: علیرغم این که شهرداری تهران در زمینه مکتوب کردن تجربیات گذشته، وظیفه ترویجی ندارد اما مکتوب کردن تجارب یکی از اقداماتی است که امروز به آن نیاز داریم. چرا که این امر، امکان تجربه مکرر تجربیات غلط را به حداقل می رساند.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان این که ادبیات تخصصی، از تجربیات مدون گذشته منبعث می شود، اظهار داشت: ادبیات تخصصی در موضوع نوسازی بافت های فرسوده شکل نگرفته است و گاهاً در سه حوزه بهسازی، نوسازی و بازسازی که زیرمجموعه های نوسازی بافت های فرسوده هستند این ادبیات به تخریب و بازسازی تقلیل یافته است.

    حناچی خاطرنشان کرد: همه بافت های فرسوده، بافت های تاریخی نیستند که واجد ارزش باشند اما نمی توان گفت که بافت های غیر تاریخی فاقد ارزش هستند؛ ارزش این بافت ها لزوماً از جنس ارزش های تاریخی و معنوی نیست اما ارزشهایی است که برای ساکنان و ذی نفعان نوسازی مهم است و چنانچه در مداخله هایی که در راستای نوسازی صورت می گیرد، توجه به ارزش های مذکور مد نظر قرار گرفته نشوند، به طور یقین در بهره برداری اقدامات دچار مشکل خواهیم شد.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود به تجربه نوسازی باب الاحمر در قاهره اشاره کرد و متذکر شد: مرمت مساجد، برگزاری کلاس های آموزشی برای زنان خانه دار و کودکان، ایجاد مراکز بهداشتی و غیره  از جمله نخستین اقداماتی بود که در بهسازی و نوسازی این منطقه از قاهره مورد توجه قرار گرفت و اقدامات کالبدی در این حوزه، آخرین اقدام بود.

    وی در ادامه تصریح کرد: هیچ  یک از اقداماتی که در تجربه نوسازی قاهره به آن اشاره شد جزء وظایف اصلی سازمان نوسازی نیست، اما با تأثیر مأموریت های سازمان در محلات دارای بافت فرسوده ارتباط مستقیم دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار