مدیران خودروعصر اعتبار

ضرورت مقاوم‌سازی آثار تاریخی در برابر زلزله

عصر ساختمان:با وجود آثار تاریخی فرهنگی با ارزشی که در ایران وجود دارد هنوز نتوانسته‌ایم مانند کشورهای دیگر دنیا نظیر ژاپن که آثار تاریخی چندانی هم ندارد، موفقیت‌های خوبی در مقاوم سازی و مقابله با زلزله بدست آوریم.

ضرورت مقاوم‌سازی آثار تاریخی در برابر زلزله
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایلنا، فاطمه مهدیزاده سراج  در نشست" برنامه ریزی و تصمیم سازی برای مقاوم سازی لرزه ای بناهای تاریخی " با اشاره به اینکه مدیریت و برنامه ریزی برای مقاوم سازی آثار تاریخی در برابر زلزله موضوع مهمی است، افزود: ساختمان های تاریخی در اقصی نقاط ایران با طول عمرهای گوناگون و درجه اهمیت و شکوه متفاوت وجود دارند که باید ازنظر مقاوم سازی مورد توجه قرار گیرند  .

    او گذر زمان ، مسائل مربوط به مصالح ، غارت و چپاول ، غفلت و توجه نداشتن ، مداخلات ناصحیح انسان ، بلایای طبیعی ، مناسب نبودن ویژگی های سازه ای و... را آسیب های متداول به بناهای تاریخی اعلام کرد .

    مهدیزاده با مهم شمردن مدیریت بحران در مقابله با زلزله و تخریب آثار تاریخی تصریح کرد: با وجود آثار تاریخی –فرهنگی با ارزشی که در ایران وجود دارد هنوز نتوانسته ایم مانند کشورهای دیگر دنیا نظیر  ژاپن که آثار تاریخی چندانی هم ندارند موفقیت های خوبی در مقاوم سازی و مقابله با زلزله بیابیم  .

    او تصریح کرد :با وجود پیشرفت روز افزون تکنولوژی نه تنها آمار مرگ و میر در اثر زلزله اندکی کاهش یافته است بلکه روز به روز نیز شاهد صدمه دیدن  آثار تاریخی در اثر وقوع زمین لرزه ها هستیم  .

    وی در ادامه با ارایه جدولی از شدیدترین زمین لرزه هایی که تا کنون در جهان به وقوع پیوسته است گفت : در قرن بیستم 10مورد از بزرگترین زلزله های دنیا درایران اتفاق افتاده است که این نشان می دهد زلزله همواره تهدیدی برای زندگی بشر است .

    این استاد دانشگاه ،برنامه ریزی و تصمیم گیری برای مقاوم سازی را بهترین راهکار در این حوزه عنوان کرد و گفت : ارزش ها، آسیب پذیری ، زون بندی لرزه خیزی مناطق گوناگون ، تکنیکها و روش های مقاوم سازی ، تغییرات به میزان حداقل ممکن عوامل تأثیر گذار در استراتژی مقاوم سازی لرزه ای هستند.

    مهدیزاده ، در ادامه با اشاره به اینکه پدیده زلزله با روش های مختلف در مقیاس های متفاوت اندازه گیری می شود با ارایه جدولی شامل میزان درجات وقوع زلزله و چگونگی اطلاع انسان ها از آنها گفت :در اغلب مواقع می توان از روی اثرات زمین لرزه ها به شدت و عمق آنها پی برد.

    در ادامه علیرضا انیسی عضو هیأت علمی پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی –فرهنگی ، هدف ازبرگزاری همایش «بهسازی بناهای تاریخی در برابر زلزله» را آگاهی نداشتن همگان از اهمیت این موضوع اعلام کرد و گفت : با توجه به اینکه این مقوله در جهان بسیار مهم تلقی می شود سعی داریم نظر همگان را نسبت به آن جلب کنیم .

    او افزود :در قرن 21دیدگاهها نسبت به موضوع حفاظت از میراث فرهنگی از مفهوم کلاسیک آن تغییر کرده و 2موضوع" میراث فرهنگی و توسعه پایدار "و "میراث فرهنگی و سوانح " مورد توجه قرار گرفته است که امیدواریم بخش زلزله هم در این میان مورد توجه قرار گیرد  .

    همایش "بهسازی بناهای تاریخی در برابر زلزله " آبان ماه امسال توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو