مدیران خودروعصر اعتبار

بانک عامل بخش مسکن از فروش اوراق تسهیلات ساخت انتفاع نمی‌برد

عصر ساختمان- مدیر امور طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن در پاسخ به انتقادات انبوه سازان گفت: طرح ادعای انتفاع این بانک از عواید ناشی از فروش اوراق تسهیلات ساخت مسکن، صحیح نیست.

بانک عامل بخش مسکن از فروش اوراق تسهیلات ساخت انتفاع نمی‌برد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از بانک عامل بخش مسکن، محمد حسن مرادی با اشاره به برخی ادعاهای مطرح شده در خصوص بالا بودن نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن با استفاده از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن گفت: برخی انبوه سازان گلایه هایی مبنی بر اینکه نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن با استفاده از اوراق حق تقدم بالاتر است و درنتیجه هزینه های مضاعف به سازنده تحمیل می شود، مطرح می کنند که در این خصوص ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد.

    وی ادامه داد: نکته اول اینکه نرخ سود این تسهیلات 17.5 درصد است که نیم درصد کمتر از نرخ سود تسهیلات در شبکه بانکی کشور است؛ از سوی دیگر هزینه ای که سازندگان و انبوه سازان بابت خرید اوراق حق تقدم پرداخت می کنند به هیچ وجه به معنای پرداخت هزینه اضافه به بانک عامل بخش مسکن نیست و در واقع سازندگان هزینه خرید امتیاز وام از فردی را پرداخت می کنند که برای مدت زمانی مشخص اقدام به سپرده گذاری کرده است و اوراق به پشتوانه سپرده وی منتشر و عرضه شده است. بنابراین طبیعی است هزینه دریافت چنین تسهیلاتی بالاتر از سایر تسهیلاتی تمام شود که نیازمند سپرده گذاری است.

    مرادی افزود: از سوی دیگر این تسهیلات در زمان فروش از سازنده به خریدار منتقل می شود و بنابراین هزینه تأمین تسهیلات به نوعی بین فروشنده و خریدار تقسیم خواهد شد؛ بانک تسهیلات ساخت را برای مدت 12 سال با قابلیت انتقال به خریدار تقسیط می کند و زمانی که تقسیط 12 ساله اتفاق می افتد نرخ سود تسهیلات کمتر از آن چیزی که برخی ادعا می کنند، برای سازندگان تمام می شود.

    وی تأکید کرد: این در حالی است که در زمان فروش واحدها و پس از اتمام دوره ساخت، واحد مسکونی ساخته شده با استفاده از تسهیلات گران تر از سایر واحدها و در زمان کمتری به فروش خواهد رسید و از این طریق بخشی از هزینه تأمین وام جبران می شود؛ بنابراین دست کم بنا بر دلایلی که گفته شد طرح برخی ادعاها در خصوص انتفاع بانک عامل بخش مسکن از عواید ناشی از فروش اوراق و پرداخت تسهیلات ساخت از این محل ادعای درستی نیست.

    مدیر طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن تصریح کرد: این بانک در حال تدارک مقدمات لازم برای دیدار مشترک مدیران این بانک با انبوه سازان به منظور گفت وگو پیرامون تسهیلات ساخت مسکن و رفع ابهام از این گروه سازندگان نسبت به برخی ادعاهای مطرح شده است.

    وی خاطرنشان کرد: عملکرد بانک عامل بخش مسکن و میزان استقبال سازندگان از انواع تسهیلات ساخت اعم از تسهیلات بدون سپرده که از ابتدای سال جاری به صورت مجدد مسیر پرداخت آن به سازندگان تسهیل شده است نشان دهنده بازدهی نسبتا مطلوب این تسهیلات برای کمک به تامین مالی حوزه ساخت مسکن در مقطع زمانی فعلی است؛ هر چند برخی کاستی ها نیز در این زمینه وجود دارد که مربوط به مشکلات ناشی از کمبود اعتبار در برخی مقاطع زمانی است؛ با این حال تمام حساب های تعهدی این بانک شامل پرداخت تسهیلات با استفاده از اوراق در زمان مقرر محقق می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار