مدیران خودروعصر اعتبار

نظام مهندسی:

می‌خواهیم خودمان ناظر انتخابات خودمان باشیم

عصر ساختمان- هشتمین انتخابات هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در حالی سال جاری برگزار می شود که این سازمان پیشنهاد داده اختیار اجرایی و نظارت بر انتخابات از سوی وزارت راه و شهرسازی به شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی واگذار شود.

می‌خواهیم خودمان ناظر انتخابات خودمان باشیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، هشتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها، مهرماه سال جاری برگزار می شود. البته زمان دقیقی برای کل کشور تعیین نشده و قرار است به منظور تسهیل فرآیند برگزاری، این رویداد در یک پروسه زمانی حدود دو هفته بنا به شرایط و توان هر استان برگزار شود.

    در روزهای اخیر رییس شورای سازمان نظام مهندسی در پیشنهادی تقریبا غیرمعمول به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داده تا فرآیند برگزاری انتخابات که طبق قانون، مسوولیت آن با وزارت راه و شهرسازی است، به شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی واگذار شود که این موضوع شائبه هایی به وجود آورده است.

    از اواخر سال گذشته به دلیل صدور بخشنامه های وزیر راه و شهرسازی درخصوص عدم دریافت پنج درصد حقوق مهندسان، انتخاب مهندس توسط مالک و ممنوعیت اشتغال کارکنان 11 دستگاه در سازمان نظام مهندسی، چالش هایی بین این سازمان و وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده است؛ چرا که برخی معتقدند این بخشنامه ها منافعی را در سازمان نظام مهندسی به خطر می اندازد.

    حامد مظاهریان ـ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ـ روز چهارشنبه نظام نامه انتخابات سازمانهای نظام مهندسی ساختمان را ابلاغ کرد. در عین حال او در یادداشتی به وجود فساد در این سازمان اشاره کرد و نوشت: "با نگاهی به گذشته این نهاد حرفه ای می توان دریافت حرکتی که به لطف حضور بزرگان مهندسی کشور آرام آرام نضج می گرفت و می رفت تا درختی بالنده شود، با آلوده شدن ساختارهای سازمان به بلیه توزیع کوپن کار و پول و در نتیجه رخنه فساد، متاسفانه این سازمان را از اهداف اعتلائی و حرفه ای خویش دور ساخته و به مسیر صنفی و اولویت های مالی و اداری سوق داد و همین امر بزرگترین آسیب را به کیان مهندسی و نظام مهندسی کشور وارد کرد که به طور حتم کل جامعه مجبور به پرداخت هزینه های آن شدند. این  هزینه ها با عدم دریافت خدمات مهندسی باکیفیت برای مردمی که به هر عنوان درگیر ساخت و ساز شهری شده اند ملموس است".

    این نقد در حالی از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح شده که بدنه سازمان نظام مهندسی معتقدند پس از ایجاد این سازمان در سال 1373 کیفیت ساخت و ساز در کشور افزایش یافته است. با این وجود بسیاری از بهره برداران از خانه های بی کیفیتی که جریان موسوم به "بساز و بفروش" تحویل آنها داده اند ناراضی هستند. طبق نظر کارشناسان، میانگین عمر مفید ساختمانها در ایران 15 تا 25 سال تخمین زده می شود؛ در حالی که این میانگین در کشورهای توسعه یافته به بیش از 100 سال رسیده است.

    از سوی دیگر در روزهای گذشته، سازمان نظام مهندسی درگیر تنشهای داخلی شده است. شنیده می شود یکی از اعضای شورای مرکزی این سازمان، کارنامه نظام مهندسی را غیر قابل قبول دانسته و از آنچه به کارگیری افراد نالایق در این سازمان برشمرده، ابراز گلایه کرده است. رییس شورای مرکزی نیز در پاسخ به این انتقاد، عضو مذکور را به پرداخت اضافه کاری بلاوجه به "نور چشمی ها" متهم کرده و گفته آخرین بارتان باشد که شخصی چون من را تهدید می کنید. بعد از آن دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای مرکزی برگزار و فردی دیگر به جای عضو منتقد، منصوب شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار