مدیران خودروعصر اعتبار

بازار تهران در حصار سیم های پوسیده و قابل اشتعال برق

عصر ساختمان- «سر توماس هربرت» جهانگرد انگلیسی در سفرنامهٔ خود سال ۱۱۰۸ قمری (دورهٔ صفویه) بازارهای تهران را فاقد سقف توصیف کرده است اما این بازارها در دوره های مختلف بویژه در زمان قاجار بتدریج حالت محدود و متمرکزتر در قالب تیمچه ها و دالان های کنونی بازار به خود گرفتند و مسقف شدند تا امروز که به عنوان قلب اقتصادی کشور از آن یاد می شود.

بازار تهران در حصار سیم های پوسیده و قابل اشتعال برق
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، قلب اقتصادی، تعبیر مناسبی برای بازار تهران است زیرا اگر از تبادل حجم بالای کالا و خدمات در آن هم بگذریم، وقتی وارد دالان های بازار می شوی، کافیست سرت را بالا بگیری و سقف را ببینی، رشته رشته سیم های خاک گرفته و به هم چسبیده برق درکنار کنتورهایی که به هرچیزی شبیه است جز کنتور برق، به مویرگ های قلب انسان می ماند.
    این سیم ها شریان انرژی برق را به حجره های چندصد میلیونی که روزانه صدها میلیارد تومان پول در آنها رد و بدل می شود انتقال می دهند و در همه این سال ها هیچکس نپرسیده چرا وضعیت انشعاب های برق این مکان تجاری بزرگ که صاحبانشان دغدغه مالی ندارند، باید اینچنین اسفناک باشد.
    دردناک تر وقتی است که نماینده شرکت برق تهران می گوید کسبه باید برای نوسازی کنتورهای برق بازار که هرکدام بین 1،5 تا دو میلیون تومان هزینه دارد همراهی کنند؛ شاه بیت این درخواست این نماینده دولت یعنی عمده حجره داران و کسبه بازار تاکنون یا برای تامین امنیت جانی خود، مغازه، اموال، بناهای تاریخی مستقر در بازار و حیات اقتصادی کشور کوچکترین اهمیت و حساسیتی نداشته اند و هزینه ای برای آن نکرده اند یا اینکه متولی برای این ساماندهی وجود نداشته است.
    در یک حساب سرانگشتی، هزینه دو میلیون تومانی انشعاب کنتور برق برای بازاریان تهران در برابر سرمایه های موجود در مغازه ها و انبارهایشان عموما افزون بر چند صد میلیون برآورد می شود چقدر است که طی همه سال های گذشته این ساماندهی و تغییرات انجام نشده است؟

    **51 هزار انشعاب غیرایمن
    براساس آمارهای رسمی 51 هزار انشعاب غیرایمن برق در بازار تهران وجود دارد که هرکدام از آنها مستعد وقوع جرقه های انفجاری برق و بروز حوادث تلخ است؛ حوادثی که در آخرین مورد آن را با عنوان فاجعه ساختمان پلاسکو هیچکس فراموش نمی کند.
    ساختمان تجاری پلاسکو که بیشتر به محل عرضه پوشاک شهره بود در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول تهران قرارداشت و صبح روز پنجشنبه 30 دی ماه سال 1395 دچار آتش سوزی شد و حدود ساعت 11 همان روز به طور کامل فروریخت؛از پلاسکو که ساخت آن به سال 1341 بر می گشت به‌عنوان نخستین آسمان‌خراش و ساختمان مدرن خاورمیانه یاد می‌شد.

    ** پیگیری ویژه استاندار تهران
    محمد حسین مقیمی که از مهر سال گذشته به عنوان استاندار تهران مشغول فعالیت شده است ، اسفندماه پارسال جلسه ای با حضور متولیان بازار تهران گذاشت و مقرر شد در یک مهلت سه ماهه، موضوع ایمن سازی بازار بویژه بحث انشعاب های برق در دستور کار قرار گیرد.
    براساس آنچه گزارش شده، در جلسه اسفند سال گذشته به شرکت توزیع برق تهران فرصتی سه ماهه داده شده بود تا از طریق اخطار به مشترکان، مشکلات شبکه برق ٢٥ هزار واحد این مکان مرتفع شود.
    در موعد این مهلت سه ماهه، روز گذشته جلسه دیگری برای پیگیری مصوبات جلسه اسفند برگزار شد و مصوباتی داشت.
    به گزارش خبرنگار ایرنا حاضر در این نشست، استاندار تهران در یک دستور خطاب به اعضا گفت: درکارگروهی که با حضور اداره برق، شهرداری، اوقاف و نماینده اصناف تشکیل خواهد شد باید تا آخر امسال حدود 6 هزار کنتور اضطراری بازار تهران اصلاح و ایمن سازی شود.
    نکته قابل تاملی که در این نشست نماینده شرکت توزیع برق تهران در تشریح گزارش خود بیان کرد این بود که «هزینه اصلاح شبکه برق هر مشترک در بازار با تجمیع کنتورهای برق مبلغ ١.٥ تا دو میلیون تومان است که به همراهی کسبه نیاز دارد» و باید منتظر نشست و دید که آیا علت وضع موجود فقط میزان هزینه اجرای این انشعاب هاست یا مشکلات دیگری هم وجود دارد؟
    در شرایط کنونی آنچه اهمیت دارد و نباید فراموش شود، تهدیدی است که در سردر کوچه ها و دالان های بازار بزرگ تهران در میان رشته سیم های خطرناک برق خفته است و هرگاه ممکن است بیدار شود.

    ** دستور فوری برای اصلاح
    درحالی به گفته استاندار تهران حدود نیمی از 51 هزار انشعاب غیرایمن برق بازار، فرسوده و 6 هزار مورد آن در وضعیت اضطراری قرار دارد که وی دستور داده این مهم باید با قید فوریت اصلاح شود.
    مقیمی با بیان اینکه جان و مال مردم برای مسئولان استانداری عزیز است خاطرنشان کرد: بازار بزرگ تهران انباشته از کالاهای قابل اشتعال است و نباید اجازه دهیم فاجعه پلاسکو بار دیگر تکرار شود.
    وی با بیان اینکه اتصال دو سیم کوچک ممکن است در هر لحظه فاجعه ای را در بازار تهران رقم بزند افزود: یکی از کارهای مهم شورای امنیت تهران ایمن کردن سیستم برق بازار تهران است و در این مورد باید همه دستگاههای اجرایی کمک کنند.
    مقیمی در ادامه بر اصلاح وضعیت نصب سیستم اعلام و اطفای حریق در واحدهای تجاری تاکید کرد و گفت: آتش نشانی و سایر نهادها این موضوع را دنبال کنند.
    بازار بزرگ تهران در محدوده مرکزی شهر تهران(منطقه 12 شهرداری) مرکز مبادلات مهم اقتصادی کشور به شمار می رود؛ وجود ساختمان های قدیمی و فرسوده، انشعاب های غیراستاندارد برق که به شکلی بسیار نامناسب کشیده شده و مساله دسترسی برای خودروهای امدادی در مواقع اضطراری در این مکان همواره محل انتقاد بوده است.
    این بازار در میان خیابان‌های مولوی در جنوب، مصطفی خمینی (سیروس سابق) در شرق، پانزده خرداد (بوذرجمهری سابق) در شمال و خیام در غرب قرار گرفته‌است.
    میدان پانزده خرداد در بیرون از محدودهٔ بازار و سبزه‌میدان در محدودهٔ بازار قرار گرفته‌است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو