مدیران خودروعصر اعتبار

آینده بازار مسکن در سال ۹۵

عصر ساختمان- یک کارشناس گفت: در اواخر بهار سال ۹۵ شاهد رونق نسبی معاملات مسکن خواهیم بود و ساخت و ساز هم در شش ماهه اول تکان می‌خورد.

آینده بازار مسکن در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، سعید آگشته اظهار کرد: به اعتقاد من بخش مسکن در ایران به دلایلی همچون بحث جمعیت، نگاه اقتصاد به این حوزه و چرخش مالی اقتصاد کلان در حال خروج از حالت کالایی به حالت مصرفی است.

    وی افزود: زمانی به دلیل رشد مداوم قیمت مسکن، دغدغه مجموعه مسوولان این بود که به مسکن، کالایی و سرمایه‌ای نگاه نشود که امروز چنین مکانیزمی بر این بخش حاکم شده است؛ چرا که بازار با مازاد عرضه روبه‌رو شده و مشتری ندارد.

    این کارشناس مسکن تاکید کرد: بدین ترتیب باید در حوزه کلان به محصولی به نام مسکن نگاهی اقتصادی واقع‌گرایانه داشته باشیم؛ چرا که این محصول حالا دیگر مصرفی است و برخورد و نگاه مخصوص خودش را می‌خواهد.

    آگشته با اشاره تاثیرگذاری نفت، ‌ارز و نرخ رشد اقتصادی به عنوان عوامل اقتصاد کلان که بر اقتصاد مسکن تاثیرگذار هستند، خاطرنشان کرد: مجموعه اتفاقاتی که در یک سال اخیر افتاد این بود که ما شاهد رشد اندک معاملات بخش مسکن در شش ماهه دوم سال 94 بودیم. این یعنی مسکن از خواب زمستانی درآمده اما مفهومش این نیست که بعد از این با یک موجود فربه به نام قیمت مسکن مواجه خواهیم بود.

    وی پیش‌بینی کرد به نظر من سال آینده مسکن از رکود درمی‌آید اما افزایش قیمت آن‌چنانی نخواهد داشت؛ چرا که اولا بخش عمده‌ای از تولید سه چهار سال اخیر روی دست سازندگان مانده که به مرور با قیمت تمام شده قبلی فروخته می‌شود و امکان آن نیست که محصولی جدید با قیمت جدید و گزاف وارد بازار شود.

    این کارشناس مسکن با بیان این‌که به دلیل عرضه مازاد، شیب تولید مسکن ملایم‌تر از شیب خرید و فروش خواهد بود تصریح کرد: در سال 95 ساخت و ساز با شیب ملایم‌تری ادامه می‌یابد ولی قطعا زاویه رشد خرید و فروش بیش از ساخت و ساز خواهد بود. سپس در سال 96 یا 97 بعد از این‌که خرید و فروش در بازار به اندازه‌ی کافی انجام شد باید منتظر افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی بیشتری باشیم تا تعادل در بازار مسکن مجددا برقرار شود.

    آگشته درخصوص اقداماتی که لازم است دولت در بخش مسکن صورت دهد گفت: اگر دولت قرار است اصلاحی انجام دهد قطعا اصلاح نظام مالی و بانکی کشور است. ربوی بودن ساختار نظام بانکی باعث می‌شود حوزه‌های مختلف اقتصاد همچون مسکن، ارز، خودرو و غیره تحت تاثیر قرار گیرند و مختل شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی