مدیران خودروعصر اعتبار

تصمیم دیوان عدالت اداری برای خانه تاریخی منصور ادیبان کیف انگلیسی و رفیق فرهاد شهرزاد

عصر ساختمان- معاون حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی گفت: با دفاع موثر و پیگیری‌های حقوقی حکم تثبیت ثبت ملی خانه دولو از سوی شعبه ٤٥ دیوان عدالت اداری صادر شد.

تصمیم دیوان عدالت اداری برای خانه تاریخی منصور ادیبان کیف انگلیسی و رفیق فرهاد شهرزاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از چمدان، خانه دولو که بیشتر ما آن را با لوکیشن‌های مجموعه تلویزیونی کیف انگلیسی و مجموعه ویدئوی خانگی شهرزاد می‌شناسیم،  مربوط به دوره پهلوی اول است و در تهران، خیابان مجاهدین اسلام، کوچه قائن، پلاک 12 واقع شده و این اثر در تاریخ 2 بهمن 1382 با شمارهٔ ثبت 10866 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    اینجا در سریال کیف انگلیسی خانه منصور ادیبان (با بازی علی مصفا) و در فصل اول سریال شهرزاد خانه یکی از دوستان فرهاد دماوندی بود. البته تعداد فیلم‌ها و سریال‌هایی که در این خانه فیلمبرداری شده بسیار بیشتر است.

    وارثان مالک این خانه تاریخی از مدتی پیش به دنبال گرفتن حکم خروج از ثبت این خانه بودندکه با پیگیری‌های حقوقی، حکم تثبیت ثبت ملی خانه دولو از سوی شعبه ٤٥ دیوان عدالت اداری صادر شد.

    در پرونده ثبتی خانه دولو آمده است: «این ملک از ابتدای احداث (1324 ه.ش) تا کنون کاربری مسکونی دارد و آن را فردی به نام آقای «جلوه» به همراه ملک کناری (همسایه غربی) به طور همزمان می‌سازد و سپس در سال 1344ه.ش به اقای دولو (پدر مالک فعلی) می‌فروشد. پس از فوت او  این خانه به پسرشان واگذار می‌شود.»

    اما به گفته سجاد عسگری دبیر کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران، ظاهراً بعدها از بین انبوه خانه‌های قدیمی محله فخرآباد که در بیست سال گذشته تبدیل به آپارتمان شدند، بخت یار این خانه بود که نظر سینماگران را به خودش جلب کرد و ظاهراً از سوی نهادهای متولی امر سینما و تلویزیون خریداری شد و بدین ترتیب سود باقی ماندنش بر منافع تخریبش چربید!

    از سویی گفته می‌شود که این خانه منتسب به سرلشگر محمود دولو یکی از شهرداران پیشین ایران است.

    در کتاب شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران (جلد دوم) درباره او آمده است: در 1278 متولد شد و فارغ‏ التحصیل مدرسه ‏نظام مشیرالدوله است. از 1299 خدمات خود را در ارتش شروع کرد و به تدریج درجات نظامى را گرفت.

    در شهریور 1320 در خراسان فرمانده هنگ بود، مدتى از طرف متفقین در اراک زندانى شد. پس از آزاد شدن از زندان متفقین، درجه‏ سرتیپى گرفت و عمده مشاغل وى عبارت بود از فرمانده تیپ کرمان، فرمانده پادگان شمال، فرمانده لشکر تبریز، فرمانده گارد مسلح گمرک، فرماندار نظامى تهران، ریاست اداره موتورى ارتش، فرمانده لشکر اصفهان، ریاست اداره ذخائر ارتش و بالاخره فرمانده لشکر خراسان.

    سرلشکر محمود دولو در سال 1336 شهردار پایتخت شد و متجاوز از یک سال در این سمت باقى بود. از آن تاریخ در کارهاى عام‏ المنفعه و مباشرت‌هاى شهرى خدماتى انجام مى‏‌داد. همین شهرت را در ارتش دارا بود. غالبا مشاغل مهم به او ارجاع مى‌شد.

    حسن خلق، صداقت در گفتار، انجام کار مردم در حد توانائى از خصوصیات او بود. خیلى به مردم تکیه مى‏‌کرد. همین امر باعث شد او را کنار بگذارند. از مال دنیا طرفى نبست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار