مدیران خودروعصر اعتبار

روایت پلارک از آرزوها و پشت صحنه های بزرگترین پروژه معماری جهان اسلام

عصر ساختمان- فاز اول صحن زیارتی حضرت زهرا(س) روز چهارشنبه بعد از حدود ۳و نیم سال کار بی وقفه، طی مراسمی در سالروز میلاد حضرت فاطمه (س) به بهره برداری رسید و در این روز رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گوشه هایی از آنچه را در پشت صحنه این بزرگترین پروژه معماری و مهندسی جهان اسلام گذشت، بازگو کرد.

روایت پلارک از آرزوها و پشت صحنه های بزرگترین پروژه معماری جهان اسلام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»به نقل از ایرنا،حسن پلارک درحاشیه این مراسم از آرزوی دیرینه شیعیان در داشتن نشانی از بانوی مهربانی و خوبی ها گفت و به چگونگی تامین هزینه های اجرای این پروژه اشاره کرد و نیم گریزی هم به کار بدون مزد بسیاری از مهندسین و کارگران زد.

    *در آرزوی یک نشانه
    پلارک ، ارزش معنوی پروژه ساخت صحن حضرت زهرا (س) در کنار بارگاه امام علی(ع) را فرای همه ارزش های آن دانست و گفت : یکی از بزرگترین آرزوهای مردم ایران و همه شیعیان دلباخته و دلسوخته جهان تا همین 15 سال پیش دسترسی به عتبات مقدسه بود که راهش را بعثی ها و دشمنان اهل بیت بسته بودند و چه بسیار مردان و زنان شیفته با آرزوی زیارت از دنیا رفتند و چه بزرگانی و اهل معرفت که تشنه همین زیارت به دیار باقی شتافتند.
    وی افزود: این آرزوی دیرینه سرانجام بعد از 35 سال با جانفشانی ها و مجاهدت ها، بویژه در جریان دفاع مقدس و به برکت خون شهدا محقق شد و با مدیریت رهبر معظم انقلاب این آرزو به حقیقت پیوست، اما اگر همان زمان از مردم می پرسیدید، اکنون چه آرزویی دارید؟ اکثرا خواستار خارج ساختن عتبات مقدسه از مظلومیت و محرومیت و بازسازی و ترمیم حرم و بارگاه ائمه در کربلا، نجف، کاظمین و سامرا ، آن هم در شان و متناسب با مقام و عظمت ائمه اطهار (ع) بودند.
    رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، با بیان اینکه، این موضوع ، خواسته دوم شیعیان و بویژه ملت ایران، بعد از گشوده شدن راه عتبات بود، گفت امروز با ساخت صحن حضرت زهرا(س) در شب ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) ، این آرزو نیز به حقیقت پیوسته است، چرا که این پروژه یکی از بزرگترین پروژه های مذهبی جهان اسلام است که در آن صحن و خانه حضرت زهرا(س) بنا شده است.
    پلارک در اهمیت این پروژه تصریح کرد 'زیبایی کار آنجاست که در کنار مرقد حضرت امیر(ع) ، صحن و سرایی بنام همسر گرامی اش ساخته شده است تا دیگر این بانوی گرامی و عزیز اسلام را بانوی بی نشان خطاب نکنیم.'
    وی در پایان این بخش از صحبت هایش به بقیع هم اشاره کرد؛ آنجا که دلی نیست با دیدن خرابه های آن نگیرد و نسوزد و سپس گفت: باور داریم که اخلاص و روحیه عاشقان اهل بیت عصمت(ع) در زمانی نه چندان دور بقیع غریب را نیز در آغوش خواهند گرفت.
    * همه با عشق حاضر شدند
    درباره مردانی که طی 3 سال و نیم گذشته در پروژه ساخت صحن حضرت زهرا (س) مشارکت کرده اند، اکثر آنها روایتهایی را شنیده اند و پلارک در این خصوص گفت، همه آنها که برای کار در این پروژه حضور یافتند، ریسک بالای کار درعراق را پذیرفته و خطراتش را به جان خریدند و در یک جمله همه با عشق آمدند.
    وی، افزود: مهندسین و کارگران این پروژه با وضو سرکار حاضر می شدند و برایشان نه ساعت کار مهم بود و نه شرایط آن و اگر فراخوان عمومی می کردیم ، نمی توانستیم پاسخگوی خیل مشتاقان کار در این پروژه باشیم.
    * کار بی مزد و مواجب
    رئیس ستاد عتبات عالیات، فاش کرد که خیلی از عوامل اجرایی، اعم از کارگران، عوامل فنی و حتی برخی مدیران این پروژه ، بدون حق ماموریت و فوق العاده در عراق حاضر شدند و برخی ها حتی حقوق و دستمزد عادی هم دریافت نکردند؛ موضوعی که روز سه شنبه در جریان آخرین تلاش ها برای آماده سازی صحن حضرت زهرا(س) با آن مواجه شدیم، بطوری که هر چه تلاش کردیم ، یکی از مدیران این پروژه حاضر به قرار گرفتن مقابل دوربین و انجام مصاحبه نشد و بعدا در گفت وگو با پلارک شنیدم که گفت، ایشان بدون حقوق در این پروژه کار می کند و تنها منبع درآمدش همان حقوق تدریس در دانشگاه است.
    * جایی که تفاوتی میان مدیر و کارگر نیست
    یکی دیگر از مواردی که پلارک به آن اشاره کرد، این بود که محل خواب مدیران ارشد پروژه ، برای کاستن از هزینه ها و صرفه جویی ، به جای هتل های گران قیمت، کارگاه و در همان محل اسکان کارگران بوده است و این نشان می دهد که کار در دستگاه اهل بیت(ع) تفاوتی میان کارگر و مدیر وجود ندارد.
    * مردم عزیز درباره هزینه ها بدانند
    پلارک در باره هزینه های ساخت صحن حضرت زهرا(س) نیز گفت، ابتدا باید بگویم که برای این پروژه از بهترین مصالح استفاده شده است ، اما به مردم عزیزمان می گویم که ما در این پروژه سنگ متری یک میلیون و 500 هزار تومانی نخریدیم و تنها قیمت استخراج را پرداخته ایم و حتی کار سنگبری هم مجانی تمام شده و همه اینها به عشق حضرت زهرا(س) بوده است، درصورتی که اگر می خواستیم با قیمت تمام شده و واقعی پیش برویم ، هزینه این پروژه سرسام آور می شد.
    وی درباره هزینه فاز اول ساخت صحن حضرت فاطمه زهرا (س) گفت که اجازه دهید در پایان پروژه اعلام کنیم، فقط همین را بدانید که دوستان عراقی تا این مرحله از پروژه هنوز باور ندارند و تعجب می کنند.
    رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات به همه اقشاری که مستقیم و غیر مستقیم در این پروژه مشارکت کردند تا قیمت ها به شدت کاهش یابد، اشاره کرد و گفت خیلی ها پول نقد می دهند، برخی ها که توان مالی کمتری دارند با خرید خشت های طلایی 110 تومانی مشارکت می کنند و متبرعانی هستند که مصالح و افراد و شرکت هایی که آهن آلات این پروژه را تامین کرده اند و این روندی است که جریان دارد و قیمت ساخت را در عراق به یک پنجم کاهش داده است.
    فاز اول بخش زیارتی صحن حضرت زهرا(س) در حرم مطهر علوی، شامل شبستان، مسجد، رواق و بخش های خدماتی ویژه زائران، روز چهارشنبه با حضور مقام هایی از ایران و عراق از جمله رئیس دفتر مقام معظم رهبری، امام جمعه موقت تهران و امام جمعه مشهد و نیز نماینده آیت الله سیستانی ، به بهره برداری رسید.
    این قسمت، بخشی از پروژه صحن حضرت زهرا (س) است که در دو قسمت زیارتی و غیر زیارتی در زمینی به مساحت 6 هکتار ، معادل 60 هزار متر مربع ، با زیربنایی معادل 218 هزار متر مربع ، از سال 90 کار ساخت آن شروع شده است.
    بخش زیارتی این پروژه ظرفیت پذیرش 100 هزار نمازگزار را دارد و در بخش خدماتی نیز 900 چشمه سرویس بهداشتی برای آن پیش بینی شده است.
    در بخش غیر زیارتی نیز که در مساحتی حدود 118 هزار متر مربع در حال ساخت است، بخش هایی شامل حوزه و کتابخانه ، بخش اداری و دارالضیافه ، پارکینگ و سرویس های بهداشتی را در بر می گیرد.
    پلارک در پایان گفت و گو با خبرنگار ایرنا، درباره زمانبندی پروژه تاکید کرد که این پروژه در زمان مقرر و حتی جلوتر از موعد تعیین شده به بهره برداری خواهد رسید.
    و اینگونه، با عشق و سرپنجه های هنرمند معماران و مهندسان و کارگران ایرانی، اثری زیبا از سنگ، شیشه و مقرنس کاری به عشق ولایت و ائمه اطهار(ع) و به نام زیبا و مقدس حضرت زهرا(س) در نجف اشرف خلق شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان ( http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو