مدیران خودروعصر اعتبار

التهاب بازار مسکن؛ میدان تاخت‌وتاز دفاتر مشاور املاک

عصر ساختمان- مدیر مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: بازار مسکن شهر همدان این روزها به میدان تاخت‌وتاز برخی دفاتر مشاور املاک تبدیل شده است .

التهاب بازار مسکن؛ میدان تاخت‌وتاز دفاتر مشاور املاک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مهدی رضایی با اشاره به التهاب 10 تا 20 درصدی قیمت‌ها در بازار مسکن که از طریق انتقال سرمایه از بازارهای موازی ایجاد شده است، اظهار کرد: استفاده‌ حداکثری برخی دفاتر مشاور املاک از شرایط فعلی که بازار مسکن تا حدودی به رونق رسیده، فریاد اعتراض خریداران و فروشندگان را درآورده است.

    ترفندها و شگردهای مشاوران املاک متخلف

    وی تصریح کرد: گزارش‌های دریافتی از متعاملین حاکی از آن است که عمده شگردهای مشاوران در دفاتر املاک تظاهر به چانه‌زنی، جوش دادن معامله به شرط کمیسیون بالاتر، یکی به نعل، یکی به میخ و مقاومت در برابر قیمت‌های پایین است به‌طوریکه بسیاری از فروشندگان گزارش داده‌اند مشاور املاک به ما می‌گوید قیمت را بالا بگیر و در ادامه با یک تیر دو نشان می‌زنند؛ از طرف فروشنده، سهمی از مبلغ اضافی را طلب می‌کنند و بعد به خریدار می‌گویند با توجه به اینکه مبلغ موردنظر فروشنده بالاتر از مبلغ مدنظر شماست، یک شیرینی به ما بدهید تا برایتان تخفیف بگیریم.

    وی با اشاره به شگرد جوش دادن معامله به شرط کمیسیون بالاتر، ادامه داد: یکی دیگر از ترفندهای این روزهای برخی دفاتر املاک این است که دریافت کمیسیون بعضا دو تا سه برابر را شرط ورود بر روی فایل موردنظر قرار می‌دهند.

    رضایی افزود: در برخی موارد مشاور املاک در نشست‌ها بینابین را می‌گیرد؛ به خریدار می‌گوید برایت با قیمت خوب می‌خرم و به فروشنده می‌گوید خوب می‌فروشم و در نهایت از هر دو طرف پول اضافه دریافت می‌کند.

    وی با تأکید بر اینکه جمله‌ «شما قیمت منطقه ما را خراب می‌کنید» این روزها زیاد از بعضی مشاوران املاک شنیده می‌شود، خاطرنشان کرد: به فروشندگانی که قیمت‌های پایین‌تر از مظنه منطقه ارائه می‌دهند می‌گویند قیمت محله ما بالاتر از رقمی است که شما پیشنهاد داده‌اید و ما با این قیمت روی فایل شما کار نمی‌کنیم چرا که «برای دفتر ما افت دارد!» حتی شنیده می‌شود که می‌گویند «با این قیمت آبروی منطقه می‌رود!» اما واقعیت آن است که با توجه به ارتباط نرخ کمیسیون با قیمت ملک، هر چه قیمت بالاتر باشد نرخ کمیسیون نیز بیشتر می‌شود.

    فروش با مبایعه‌نامه و دردسرهای بعدی برای خریدار

    وی با بیان اینکه این روزها تلاش برای فروش خانه‌های کلیدنخورده‌ بعضا تا 8 سال ساخت شدت گرفته است، یادآور شد: در  روزهای اخیر واحدهای نوساز یا 5 تا 8 سال ساخت را که با هزینه‌های سال‌های قبل ساخته شده به اسم نوساز و با قیمت‌های فعلی می‌فروشند که تا این‌جای کار یک کار غیراخلاقی انجام شده اما اتفاق بدتر آن است که اغلب قراردادها را با مبایعه‌نامه می‌بندند و اگر فروشنده سند نداشته باشد یا روی خانه بدهکار باشد، خریدار فعلی برای رسیدن به سند، وارد بازی پردردسری می‌شود .

    رضایی با اشاره به ودیعه‌ای که از سوی بنگاه‌داران اخذ می‌شود و هرگز بازنمی‌گردد، بیان کرد: این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که خریدار اظهار می‌کند خانه را پسندیده است، در این حالت بنگاه‌دار مبلغی را به عنوان ودیعه از خریدار دریافت می‌کند اما اگر در ادامه، خریدار یا حتی فروشنده از معامله منصرف شدند، در برخی موارد گزارش شده، مبلغ ودیعه هرگز بازنمی‌گردد و بنگاه به قصد خرید واحد دیگری مشتری را سر دوانده و از این راه باعث دردسر خریدار و سود برای ودیعه‌گیرنده می‌شود.

    مدیر مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان در پایان تأکید کرد: با فروکش کردن این التهاب مشکلات این معاملات سر برآورده و باعث دردسر ثانویه برای خریدار یا فروشنده خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار