مدیران خودروعصر اعتبار

وزارت راه و شهرسازی امکان شناسایی خانه‌های خالی را ندارد

عصر ساختمان- مشاور مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: وظیفه وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، سیاست‌گذاری در نحوه تولید و استفاده از مسکن است.

وزارت راه و شهرسازی امکان شناسایی خانه‌های خالی را ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تجارت نیوز، محسن رضیعی، مشاور مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی، در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی، اظهار کرد: سامانه شناسایی املاک برای دریافت مالیات قطعا از نظر اقتصادی از شاخص‌ها و معیارهای مهمی است که باید در کشور ایجاد و اجرا شود.

    وی افزود: قانونگذار در سال 94، در ماده 162 مکرر به این امر تحت عنوان ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور پرداخته است و در ماده 54 مکرر بحث وضع قانون بر واحدهای خالی مدنظر قرار گرفته است.

    مشاور مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: اساسا پدیده شناسایی واحدهای خالی از سکنه و خارج از چرخه مصرف مقوله‌ای است که بخش اعظم آن در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بخش‌هایی هم در اختیار شهرداری‌هاست.

    رضیعی ادامه داد: وظیفه وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، سیاستگذاری در نحوه تولید و استفاده از مسکن است، اما وظیفه سامانه شناسایی املاک برای دریافت مالیات نیز به عهده این وزارتخانه در ماده 169 مکرر قرار گرفته است.

    وی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی اسباب و علل شناسایی خانه‌های خالی را ندارد ولی به استناد عدم وجود چنین اسباب و سازوکار نمی‌توان به دنبال ایجاد سامانه نرفت.

    مشاور مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص طولانی شدن ایجاد سامانه املاک توضیح داد: یکی از محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد فراقوه ای بودن اجرای این سامانه است یعنی اطلاعات و نحوه اجرای آن تنها در قوه مجریه وجود ندارد و بخشی از آن مربوط به قوه قضاییه است.

    رضیعی تصریح کرد: در وزارتخانه همه ملزومات را در اختیار نداریم تا بتوانیم بلافاصله برای آن سامانه طراحی کنیم تا تغذیه اطلاعات و بهره برداری مالیاتی از آن صورت گیرد و همه این مسائل موجب شده طراحی و پیاده سازی از پیچیدگی خاصی برخوردار شود.

    وی تاکید کرد: وزرات راه شهرسازی اصراری به ایجاد سامانه شناسایی املاک برای دریافت مالیات ندارد، اما تا زمانی که این قانون وجود دارد و اصلاحی در خصوص آن صورت نگرفته تمام تلاشمان را برای ایجاد سامانه انجام می‌دهیم و بر اساس مفاد قانون وظیفه ما تنها ایجاد سامانه است و در تغذیه اطلاعات نقشی نداریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو