مدیران خودروعصر اعتبار

رشد اجاره بها از اول تیر چقدر خواهد بود؟

عصر ساختمان- کارشناس بازار مسکن گفت : درحالیکه در دنیا راهکارهای نظیر تعیین اجاره‌بهای مسکن در مناطق مختلف شهری، تعیین دفعات و حداکثر میزان افزایش اجاره‌بها و نیز تعیین شرایط فسخ و تمدید قرارداد اجاره برای حمایت از مستاجران تدوین شده رشد اجاره بها در ایران تابع تورم عمومی و تورم مسکن است که ممکن است امسال تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

رشد اجاره بها از اول تیر چقدر خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از شهر فردا، دکتر مهدی سلطان محمدی،کارشناس بازار مسکن و استادانشگاه با اشاره به وضعیت اجاره بها و شیب قیمت مسکن گفت : افزایش اجاره ناشی از دو پدیده  تورم عمومی و قیمت مسکن است و باید میانگینی از انطباق این دو پدیده باشد .

    وی افزود : بنابراین اگر میزان تورم حدود 9 و افزایش قیمت مسکن را 35 درصد درنظر بگیریم میانگین افزایش اجاره عددی بین 20 تا 25 درصد خواهد بود.

    این استاددانشگاه و کارشناس بازار مسکن خاطر نشان کرد : بررسی و تحلیل داده های آماری نشان می دهد میزان افزایش اجاره بها باید بین 5تا 6 درصد باشد و در سالهای گذشته کمتر از 4.5 پایینتر و بیشتر از 6.5  گزارش شده است ،اما در سال جاری تورم مسکن در اردیبهشت ماه شیب بسیار تندی را تجربه کرد.

    سلطان محمدی با اشاره به راهکارهای ارائه شده نظیر تعیین قیمت منطقه ای برای کنترل اجاره بها گفت: راهکارهای اینچنینی هیچگاه موثر نبوده و نمی تواند به شکل واقعی اجرایی شود چرا که با یک تبانی بین طرفین و مشاوران املاک قراردادهای رسمی و غیررسمی جریان پیدا می کند که کنترل آن بسیار خطرناک تر است.

    وی همچنین در پاسخ به این سوال که بهترین راهکار کنترل قیمت اجاره چیست ،گفت : تدوین قانونی که اجاره بها بعد از سال اول متناسب با تورم تا سه سال تعیین شود می تواند تاحدودی موثر باشد.

    کارشناس بازار مسکن همچنین در ادامه  با ااشره به راهکارهای دنیا برای حمایت از مستاجران خاطر نشان کرد :   تعیین اجاره‌بهای مسکن در مناطق مختلف شهری، تعیین دفعات و حداکثر میزان افزایش اجاره‌بها و نیز تعیین شرایط فسخ و تمدید قرارداد اجاره سه محور قوانین حمایت از مستاجران در سراسر دنیاست.

    سلطان محمدی تاکید کرد :بررسی کشورهای اروپایی و آمریکایی نشان می‌دهد ترغیب مالکان به انعقاد قراردادهای طویل‌المدت، محدود کردن درصد افزایش اجاره‌بها با توجه به شاخص‌های اقتصادی و در نظر گرفتن حمایت‌های قانونی لازم برای مستاجران در جلوگیری از افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها در شهرهای بزرگ موثر بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار