مدیران خودروعصر اعتبار

سایه تراکم فروشی‌های غیرقانونی بر سر معماری ایرانی-اسلامی

عصر ساختمان- عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با انتقاد از بی‌توجهی به معماری ایرانی- اسلامی در ساخت وسازها، گفت: مجلس دهم باید زمینه افزایش نظارت بر ساخت‌وسازها جهت هویت بخشی به سیمای شهری را فراهم کند.

سایه تراکم فروشی‌های غیرقانونی بر سر معماری ایرانی-اسلامی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خانه ملت، ابوذر ندیمی  در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در توضیح عملکرد دستگاه ها در اجرای معماری ایرانی- اسلامی در ساخت و سازهای شهری، گفت: در خصوص تحقق معماری ایرانی – اسلامی با هدف ساماندهی سیما و منظر شهری کمبود قانون وجود ندارد، در قانون برنامه توسعه کشور و قوانین خاص به این موضوع پرداخته شده اما متاسفانه مجلس از حوزه نظارت بر این موضوع دور است.

     

    معماری ایرانی- اسلامی  در سایه خلا نظارت حداکثری

    نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نظارت بر سیما و منظر شهری و اجرای معماری ایرانی- اسلامی بر عهده وزارت راه و شهرسازی در راس امور است،  شهرداری‌ها نیز به عنوان مجری و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به عنوان حافظ معماری اصیل ایرانی- اسلامی در این بخش نقش دارند اما نه تنها در شرایط حاضر در ساخت‌وسازها به اصول معماری ایرانی- اسلامی توجهی نمی‌شود بلکه خلاء نظارت نیز وجود دارد.

    وی افزود: نظارت های سازمانی می‌تواند پیوست فرهنگی ایرانی- اسلامی را در حوزه ساخت و ساز و معماری تقویت و بر تاکیدات مقام معظم رهبری در این  خصوص جامه عمل بپوشاند، در حقیقت در شرایط کنونی که کشور داعیه بنیان نهادن تمدنی اسلامی را دارد باید به معماری و شهرسازی متناسب با این تمدن نیز توجه جدی شود.

    ندیمی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی به لحاظ اینکه پیش از این وزیر مسکن بوده و به موضوع سیما و منظر شهری بیش از پیش توجه داشته، گفت: با وجود دغدغه مسئولان برنامه روشنی در این خصوص تدوین نشده، متاسفانه شیوه پرداختن به معماری به شکل سنتی و دیمی است لذا کمبود یک برنامه مشخص کاملا محسوس است.

    سیما و منظر شهری؛ هویت و شناسنامه شهر و کشور هستند

    این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه سیما و منظر شهرها درهر کشوری هویت و شناسنامه آن کشور محسوب می‌شود، گفت: اروپای غربی اگر اصرار بر عدم تغییر بافت سنتی خود دارد برای حفظ شناسنامه و هویت است، لذا درکشور ما نیز برای هویت بخشی به شهر و کشور نباید از اروپا یا هر کشوری در معماری تقلید شود بلکه باید به شیوه معماری خود پایبند باشیم.

    وی تصریح کرد: مجوزدهندگان ساخت وساز مهم‌ترین بخشی هستند که می‌توانند به شهر هویت بخشند، شهرداری ها به عنوان نهادی که پروانه ساخت و ساز ارائه می کند متاسفانه تاکیدی بر معماری ایرانی- اسلامی و تقویت سیما و منظر شهری ندارند.

    ندیمی با یادآوری تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه تدوین الگوی اسلامی -ایرانی در معماری شهرها، گفت: بی‌توجهی به هویت ایرانی و اسلامی در ساخت وسازها چهره‌ای ناموزون به سیمای شهری داده که لازم است با افزایش نظارت‌ها قوانین مصوب اجرا شود.

    عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری وروستایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیما و منظر شهری به جهت انجام مجموعه اقداماتی با ناهماهنگی‌هایی روبرو شده است، گفت: تراکم فروشی، اجرای نادرست طرح‌های جامع و تفصیلی بخشی از اقداماتی است که سیما و منظر شهری را بر هم زده، لذا توجه به طرح‌های جامع و تفصیلی و البته اصلاح و بهینه سازی برخی موارد برای احیای سیما و منظر شهری ضرورت بیشتری دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو