مدیران خودروعصر اعتبار

واحدهای "ایران مال" فروشی نیست

عصر ساختمان- فاز نخست بازار بزرگ ایران یا همان ایران مال تا چند ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. برای ساخت این مگامال که در غرب تهران (منطقه ۲۲) واقع شده طی شش سال گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. نکته اینجاست که واحدهای این مجموعه بزرگ تجاری قرار نیست برای فروش واگذار شوند.

واحدهای "ایران مال" فروشی نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی بازار بزرگ ایران مال، بزرگ‌ترین مال خاورمیانه در زمینی به مساحت 32 هکتار در انتهای غربی بزرگراه همت بنا شده که با توجه به کاربری‌های مختلف آن در حوزه‌های مختلف تجاری، فرهنگی، تفریحی، ورزشی و ... در دنیا کم‌نظیر است.

    این مجموعه بزرگ که به دست توانای مهندسان ایرانی و با مشاوره شرکت‌های مطرح خارجی در حال تکمیل است، از امکانات متنوع و بی‌نظیری برخوردار است که در وهله نخست می‌تواند شاهکاری از معماری و مهندسی سازه ایرانی قلمداد شود. بازار بزرگ ایران با ترکیبی از سازه‌های اسلامی و مدرن توانسته گوشه‌ای از عظمت و ظرافت معماری ایرانی را به رخ جهانیان بکشد. در واقع این مجموعه با بهره‌گیری از معماری اصیل ایرانی و به ویژه سبک سازه بازارهای سنتی شهرهای مختلف تلاش کرده آنها را در یکجا گردهم آورده و ایران کوچک را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهد. پرواضح است که این مجموعه علاوه بر بازدیدکنندگان ایرانی، از جذابیت‌های بصری بسیاری برای توریست‌های خارجی هم برخوردار خواهد بود.

    مالکان این مجموعه نه تنها با هدف صرفا تجاری و درآمدزایی بلکه با هدف ایجاد فضایی مفرح و شاد برای پر کردن اوقات فراغت خانواده‌ها سعی کرده‌اند به تمامی نیازهای بازدیدکنندگانشان در بخش‌های مختلف پاسخ دهند. مجموعه سینما، کتابخانه، سالن‌های مختلف ورزشی، کلینیک‌های ورزشی و سلامت تنها بخشی از فعالیت‌های غیرتجاری این مجموعه عظیم است که با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان ایجاد شده‌اند. پارکینگ‌های فراوان، دسترسی آسان از مسیرهای مختلف، نزدیکی به ایستگاه‌های مترو، هتل پنج ستاره و نظایر آن همه و همه در جهت رفاه حال هرچه بیشتر استفاده‌کنندگان از این بازار بزرگ تعبیه شده‌اند که نقطه قوت و تمایز آن در مقایسه با سایر مال‌ها و مراکز تجاری محسوب می‌شود.

    یکی دیگر از تفاوت‌های این مگامال با بقیه مال‌ها در ایران، عدم واگذاری واحدهای تجاری آن به متقاضیان برای تملک است. شاید در نگاه نخست اینگونه به نظر برسد که مالکان این بازار بزرگ برای کسب درآمدزایی و پوشش هزینه‌های انجام شده در آن باید اقدام به پیش فروش یا فروش واحدهای آن کنند - همانند روالی که در سایر مال‌ها مرسوم است – ولی واقعیت چیز دیگری است و آن هم این که قرار نیست هیچ کدام از واحدهای تجاری به تملک افراد دیگر درآید، بلکه متقاضیان فقط می‌توانند برای مدتی معلوم نسبت به اجاره واحدها اقدام کنند.

    اما دلیل این کار چیست؟ 

    سهام بازار بزرگ ایران متعلق به یکی از بانک‌های بزرگ ایران به نام بانک آینده است. در واقع این بانک با سرمایه سپرده‌گذارانش اقدام به ساخت این مجموعه کرده است، بنابراین سهام آن در قالب سهامی عام کاملا مردمی بوده و سود حاصل از این سرمایه‌گذاری تماما عاید سهامدارانش که بخش عمده آنها سپرده‌گذاران خرد هستند، می‌شود و چه سرمایه‌گذاری‌ای  بهتر از این؟

    به عبارت دیگر این بانک با سرمایه سپرده‌گذارانش اقدام به سرمایه‌گذاری در ابرپروژه‌ای ملی کرده و آنها را در منافع حاصل از این سرمایه‌گذاری سهیم کرده است که به طور قطع و یقین رضایت سپرده‌گذارانش را نیز به دست آورده است.

    البته باید به این نکته ظریف توجه داشت که اقدام بانک آینده در ساخت چنین مجموعه‌ای متفاوت از بنگاه‌داری به معنای عام است که اتفاقا قانون، بانک‌ها را از انجام آن برحذر داشته است؛ زیرا بنگاه‌داری از دید علم اقتصاد یعنی سرمایه‌گذاری در حوزه‌ای که احتمال درآمدزایی آن بالاست، ولی این به معنی کسب سود حتمی نیست؛ زیرا این کار در برخی مواقع می‌تواند زیان‌ده هم باشد و از آنجایی که احتمال ضرردهی آن وجود دارد، قانون به درستی بانک‌ها را از انجام این کار برحذر داشته و صرفا از بانک‌ها توقع انجام فعالیت‌هایی را دارد که همواره با کسب سود و درآمد همراه باشد تا منافع سهامداران و سپرده‌گذارانشان هیچگاه با خطر مواجه نشود. بنابراین اقدام بانک آینده در ساخت چنین مجموعه‌ای را نمی‌توان بنگاهداری به حساب آورد، زیرا اولا این سرمایه‌گذاری با مطالعات کافی و دقیق انجام شده و ثانیا احتمال زیان‌دهی در چنین پروژه‌ای در حد صفر است.

    با این اوصاف می‌توان گفت بانک آینده پیش‌قدم در انجام کاری شده که علاوه بر کسب افتخار در پروژه‌ای با این عظمت برای ایران، خیال سهامدارانش را از بابت سرمایه‌گذاری در این بانک کاملا آسوده ساخته است که به طور حتم دستاوردهای آن می‌تواند سرمایه بزرگی برای نظام بانکی ایران نیز به حساب آید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار