مدیران خودروعصر اعتبار

کاخ ۱۶۶ ساله "صاحبقرانیه" نوروز ۹۶ آماده می‌شود

عصر ساختمان- مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با اشاره به بازسازی کاخ صاحبقرانیه که زمانی محل زندگی ناصرالدین‌شاه و دفتر مخصوص پهلوی دوم بود، گفت: در صورت تخصیص اعتبارات مرمت کاخ صاحبقرانیه تا پایان سال ۹۵ به‌اتمام می‌رسد و برای نوروز ۹۶ آماده بازدید خواهد شد.

کاخ ۱۶۶ ساله "صاحبقرانیه" نوروز ۹۶ آماده می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصرساختمان» به نقل از تسنیم ،سید رحمت‌الله رئوف با اشاره به تأکیدات ویژه رئیس سازمان میراث فرهنگی در جهت بازسازی کاخ صاحبقرانیه و همچنین حوضخانه اظهار داشت: در صورت تخصیص اعتبارات، مرمت کاخ صاحبقرانیه تا پایان سال 95 به اتمام می‌رسد و برای نوروز 96 آماده بازدید خواهد شد.

    سید رحمت‌الله رئوف ــ مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

    در این رابطه مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران درباره بازدید گردشگران از این مجموعه تاریخی نیز عنوان کرده بود که گردشگران این مجموعه علاوه بر بازدید از کاخ اختصاصی نیاوران، می‌توانند در حال حاضر از موزه پارچه و لباس‌های سلطنتی، کوشک احمدشاهی، موزه جهان‌نما، موزه کتابخانه سلطنتی، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران، باغ کتیبه‌ها و محوطه باغ نیز دیدن کنند.

    رئوف عنوان کرد: در سال‌های گذشته روزهای 12 فروردین و روزهای خاص شاهد حضور گسترده گردشگران در این مجموعه بودیم اما امسال در روزهای نخست تعطیلات، تعداد قابل توجهی از مسافران از مجموعه کاخ‌موزه سعدآباد دیدار داشتند.

    گفتنی است ،ناصرالدین شاه در سال 1229 هـ.ش. دستور داد قصر نیاوران را در دو طبقه شامل شاه‌نشین، کرسی‌خانه، حمام، تالار آینه و 50 ــ 40 دستگاه خانه هرکدام شامل 4 اتاق و یک ایوان برای زنان حرمسرایش بسازند. در زمان ناصرالدین شاه هر 30 سال یک قرن در نظر گرفته می‌شد و او در سی و یکمین سال حکومتش خود را صاحب‌قران نامید و این کاخ را «کاخ صاحب‌قرانیه» نام نهاد.

    تالار آینه (جهان‌نما) با تابلوهای نقاشی گران‌بها و اشیای بسیار نفیس تزیین شدند. آینه‌کاری‌های تالار اصلی آن در زمان ناصرالدین شاه آغاز شد و در زمان مظفرالدین شاه قاجار به پایان رسید. تالار آینه دارای چهار اتاق است: اتاق منشی دفتر شاه (آخرین منشی دفتر شاه هرمز قریب بود)، اتاق هدایا، اتاق دندانپزشکی و سرویس بهداشتی.

    طبقه زیرین این کاخ حوضخانه نام دارد که در زمان ناصرالدین شاه، ورودی حرمسرایش بوده و در کنار صاحبقرانیه ساختمانی با 40 اتاق قرار داشته که حرمسرای شاه بوده که آن ساختمان به‌دستور رضا شاه پهلوی تخریب شد. حوضخانه در زمان محمدرضا شاه به محل برگزاری جشن‌های غیررسمی پهلوی تبدیل شد. حوض در وسط بنا قرار دارد و اطراف آن را مبلمان فراگرفته است. یک جار و چند تابلوی نقاشی، از جمله تابلوی حوضخانه صاحبقرانیه اثر کمال‌الملک در این فضا به چشم می‌خورد. سقف‌های چوبی منقوش این بخش، متعلق به قرن 13 هـ.ش. بوده و از شیراز آورده شدند. حوضخانه به‌لحاظ معماری و تزئیناتی چون گچ‌بری‌ها و آثار موجود در آن، بعد از تالار آیینه از زیباترین بخش‌های کاخ است.

    پس از ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه تغییراتی در ساختمان ایجاد و قسمتی از حرمسرا را خراب کرد. فرمان مشروطیت نیز در حیاط کاخ صاحبقرانیه، توسط او امضا شد.

    در دوران رضا شاه این کاخ برای برگزاری مراسم ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه بازسازی می‌شود، اما به‌علت سرمای شدید آن سال مراسم در مکان دیگری برگزار می‌شود. در زمان دوران محمدرضا پهلوی نیز فرح دیبا تغییراتی اساسی در قسمت‌های داخلی بنا و دکوراسیون آن ایجاد کرد و طبقه اول یعنی حوضخانه برای پذیرایی میهمانان و طبقه دوم به‌عنوان دفتر کار محمدرضا پهلوی مورد استفاده قرار گرفت.

    از دیگر اتاق‌های این کاخ می‌توان به اتاق‌های استراحت نیمروزی شاه و اتاق مذاکرات جنگی شاه (با شیشه‌های ضدگلوله و فضای آکوستیک) و اتاق مذاکرات خصوصی، انتظار سفرا، منشی، هدایا، دندانپزشکی و استراحت محمدرضا پهلوی نام برد. همه درها و پنجره‌های چوبی این بنا به‌شکل اُرُسی بوده و با شیشه‌های رنگی تزئین شده است. از سال 1346 تا 1357 از این کاخ به‌عنوان دفتر کار شاه استفاده می‌شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان(http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو