مدیران خودروعصر اعتبار

چه کسانی بازار مسکن را ملتهب می‌کنند؟

۶ترفند زیرپوستی بنگاه‌داران متخلف

عصر ساختمان- استفاده‌ حداکثری برخی دفاتر مشاور املاک از شرایط فعلی که بازار مسکن تا حدودی به رونق رسیده، فریاد اعتراض خریداران و فروشندگان را درآورده است.

۶ترفند زیرپوستی بنگاه‌داران متخلف
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بازار مسکن شهر تهران با التهاب 30 تا 70 درصد قیمت‌ها که از طریق انتقال سرمایه از بازارهای موازی ایجاد شده، این روزها به میدان تاخت و تاز برخی دفاتر مشاور املاک تبدیل شده است. با این‌که نایب رییس اتحادیه املاک می‌گوید غالب متخلفین، فاقد پروانه کسب هستند، گزارش‌های دریافتی از متعاملین حاکی از آن است که عمده شگردهای زیرپوستی مشاوران در دفاتر دارای پروانه کسب انجام می‌شود. در ادامه با برخی از این ترفندها آشنا شوید.

    تظاهر به چانه‌زنی

    بسیاری از فروشندگان گزارش داده‌اند که مشاور املاک به ما می‌گوید قیمت را بالا بگیر و در ادامه با یک تیر دو نشان می‌زنند؛ از طرف فروشنده، سهمی از مبلغ اضافی را طلب می‌کنند. بعد به خریدار می‌گویند با توجه به این‌که مبلغ مورد نظر فروشنده بالاتر از مبلغ مدنظر شماست، یک شیرینی به ما بدهید تا برایتان تخفیف بگیریم.

    جوش دادن معامله به شرط کمیسیون بالاتر

    یکی دیگر از ترفندهای این روزهای برخی دفاتر املاک این است که دریافت کمیسیون بعضا دو تا سه برابر را شرط دلالت بر روی فایل مورد نظر قرار می‌دهند.

    یکی به نعل، یکی به میخ

    در این وضعیت، مشاور املاک در نشست‌ها بینابین را می‌گیرد؛ به خریدار می‌گوید برایت با قیمت خوب می‌خرم و به فروشنده می‌گوید خوب می‌فروشم و نهایتا از هر دو طرف پول اضافه دریافت می‌کند.

    مقاومت در برابر قیمت‌های پایین

    جمله‌ی "شما قیمت منطقه ما را خراب می کنید" این روزها زیاد از بعضی مشاوران املاک شنیده می‌شود. به فروشندگانی که قیمت‌های پایین‌تر از مظنه منطقه ارایه می‌دهند می‌گویند قیمت محله ما بالاتر از رقمی است که شما پیشنهاد داده‌اید و ما با این قیمت روی فایل شما کار نمی‌کنیم؛ چون "برای دفتر ما افت دارد! " حتی شنیده می‌شود که می‌گویند "با این قیمت آبروی منطقه می‌رود! " اما واقعیت آن است که با توجه به ارتباط نرخ کمیسیون با قیمت ملک، هرچه قیمت بالاتر باشد نرخ کمیسیون نیز بیشتر می‌شود. طبق اعلام اتحادیه املاک، مبلغ کمیسیون خرید و فروش املاک در شهر تهران تا سقف 500 میلیون تومان نیم درصد و از 500 میلیون تومان به بالا 25 صدم درصد از هر طرف معامله به اضافه 9 درصد ارزش افزوده مبلغ کمیسیون است.

    فروش با مبایعه‌نامه و دردسرهای بعدی برای خریدار

    این روزها تلاش برای فروش خانه‌های کلیدنخورده‌ی بعضا تا 8 سال ساخت شدت گرفته است. طی سال‌های اخیر که مسکن در رکود قرار داشت بسیاری از واحدها فروش نرفتند. در شهر تهران 490 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد. بعضی دفاتر مشاور املاک، صرفا با هدف دریافت کمیسیون در روزهای اخیر واحدهای نوساز یا 5 تا 8 سال ساخت را که با هزینه‌های سال‌های قبل ساخته شده به اسم نوساز و با قیمت‌های فعلی می‌فروشند. تا این‌جای کار که یک کارغیراخلاقی انجام شده است. اما اتفاق بدتر آن است که اغلب قراردادها را با مبایعه‌نامه می‌بندند و اگر فروشنده سند نداشته باشد یا روی خانه بدهکار باشد، خریدار فعلی برای رسیدن به سند، وارد بازی پردردسری شده است.

    ودیعه‌ای که هرگز بازنمی‌گردد

    این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که خریدار اظهار می‌کند خانه را پسندیده است. در این حالت، بنگاه‌دار، مبلغی را به عنوان ودیعه از خریدار دریافت می‌کند. اما اگر در ادامه، خریدار یا حتی فروشنده از معامله منصرف شدند، در برخی موارد گزارش شده، مبلغ ودیعه هرگز باز نمی‌گردد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار