مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید:

ضرورت تعیین نقش نسل نو شهرهای جدید پیش از آغاز عملیات اجرایی

عصر ساختمان- عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه کیفیت شهرسازی و معماری نیز در این دوره به طور ویژه در طول فرایند احداث شهرهای جدید مورد توجه قرار گرفته است گفت: درحال حاضر شورای سیاستگذاری معماری و طراحی شهری در شهرهای جدید در حال شکل‌گیری است تا با ساخت مراکز جدید شهری با ویژگی‌های خاص و همچنین ساخت و سازی فاخر به شهرها هویت بخشیده، تعاملات اجتماعی را افزایش و ساکنان را از مزایای بیشتر خدمات شهری بهره‌مند سازد.

ضرورت تعیین نقش نسل نو شهرهای جدید پیش از آغاز عملیات اجرایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، زهره داودپور عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید کمک به تعادل‌بخشی در سطح سرزمین را یکی از اهداف مهم ایجاد شهرهای جدید در کشورها اعلام کرد و گفت: ممکن است در برخی نقاط یک کشور جمعیت به اندازه کافی وجود نداشته و در مقابل در بعضی نواحی به دلیل انتقال یک صنعت و نوعی فعالیت خاص مردم تمایل به سکونت در آن منطقه را داشته باشند که در این صورت ضرورت ایجاد شهرهای جدید در کشورها مطرح می‌شود.

    داودپور با بیان اینکه شهرهای جدید نقش پوشش‌دهی، خدمات‌رسانی و ایجاد امکانات سکونتی برای افراد در مکان‌های مورد نیاز در پیرامون کلانشهرها را ایفا می‌کنند گفت: درحقیقت یکی دیگر از اهداف شهرهای جدید آن است که در مناطقی از کلانشهر که امکان توسعه در شهر از لحاظ فعالیت و جمعیت وجود ندارد، شهرهای جدید این شرایط  را در سایر نقاط در پیرامون کلانشهر  فراهم کرده و علاوه بر کمک به سرریز جمعیت به عنوان نوعی معین در کنار کلانشهرها قرار می‌گیرند.

    عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این مطلب که تمرکز بر روی سرریز فعالیت و تعیین نقش پیش از احداث شهر جدید رویکرد اصلی این دوره از اقدامات شرکت عمران شهرهای جدید به شمار می‌رود گفت: درگذشته شهرهای جدید تنها با هدف کمک به سرریز جمعیت کلانشهرها ساخته و کمتر به مسائل دیگر توجه می‌کردندکه در نهایت نیز نتیجه خوابگاهی برای آن‌ها داشت، ولی ما در این دوره  نقش هر شهر از نسل جدید شهرها را همراه با جمعیت آن به تصویب رسانده و سیاستی جدید را در پیش گرفته‌ایم.

    وی همچنین توجه به سایر حوزه‌ها از جمله مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی را از دیگر رویکردهای جدید شرکت عمران شهرهای جدید در این دوره از فعالیتش اعلام کرد و افزود: مشارکت دادن مردم در امور،  شکل دادن به محیط پیرامونی و ایجاد خدمات محله‌ای اقداماتی است که شرکت عمران شهرهای جدید در این دوره به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود به آن‌ها توجه کرده است.

    داودپور در ادامه با بیان اینکه کیفیت شهرسازی و معماری نیز در این دوره به طور ویژه در طول فرایند احداث شهرهای جدید مورد توجه قرار گرفته است گفت: درحال حاضر شورای سیاستگذاری معماری و طراحی شهری در شهرهای جدید در حال شکل‌گیری است تا با ساخت مراکز جدید شهری با ویژگی‌های خاص و همچنین ساخت و سازی فاخر به شهرها هویت بخشیده، تعاملات اجتماعی را افزایش و ساکنان را از مزایای بیشتر خدمات شهری بهره‌مند سازد.

    داودپور درخصوص ضرورت توجه به مسائل زیست‌محیطی در شهرهای جدید نیز بیان کرد:ایجاد شرایط لازم برای استفاده از انرژی نو و چگونگی استفاده از پسماند مواردی مورد اهمیت در این دوره برای ما هستند تا بتواینم شهرهای جدید را خودکفا و شهرهایی با انرژی صفر داشته باشیم، درحال حاضر شهرهای جدید اصفهان، ایوانکی و پرند این مسئله را در دستور کار جدی اقداماتخود قرار داده‌اند.

    به گفته این مقام مسئول ایجاد نشان های مناسب، ورودی‌های درخور و قرارگیری تمامی کاربری‌ها در جای مناسب از سایر اقدامات ضروری است که باید در این راستا در دستور کار تمامی شهرهای جدید قرار گیرد.

    داودپور در اشاره به اهمیت بالای پروژه‌های مربوط به شهرسازی ریل‌پایه در شهرهای جدید بیان کرد: درحال حاضر سعی داریم تا ارتباط شهرها را از طریق ریل با شهرهای مادر برقرار کنیم که هم‌اکنون پرند به عنوان شهر پایلوت در این مسیر قرار گرفته است.

    عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید درخصوص اقدامات اجرایی برای احداث شهرهای جدید تیس و تابناک بیان کرد: درحال حاضر طرح مصوب تفصیلی شهر جدید تیس و همچنین بسته‌های سرمایه‌گذاری برای این شهر آماده و در مراحل نهایی به سر می‌برد، از سویی دیگر اقدامات لازم جهت تهیه طرح جامع شهر جدید تابناک نیز در دست انجام قرار دارد.

    به گفته وی شهرهای جدید در زمان کنونی در دوره بلوغ بوده و باید هویت‌بخشی در آنها مورد توجه قرار گیرد که اگر بتوانیم اقدامات فرهنگی وهنری در آن‌ها انجام دهیم قطعا باعث می شود مردم خود را به عنوان بخشی از شهر در نظر گرفته و پیوند لازم با محیط زیست و فضای اجتماعی را فراهم کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو