مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیسون نامگذاری شورای چهارم:

تغییر نام میدانی که به نام امام هادی(ع) مزین شده به هیچ وجه تایید شدنی نیست

عصر ساختمان- رئیس کمیسون نامگذاری در شورای چهارم تهران با اشاره به تغییر نام میدان امام هادی به شیخ صدوق گفت: تغییر نام میدانی که به نام والای امام هادی(ع) مزین شده به هیچ وجه تایید شدنی نیست.

تغییر نام میدانی که به نام امام هادی(ع) مزین شده به هیچ وجه تایید شدنی نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، تغییر نام خیابان ها و میادین به یکی از اصلی ترین کارکردهای مدیریت جدید شهری تبدیل شده و هرازگاهی این نامگذاری ها یا تغییر نام ها خبرساز شده  است. سال گذشته بود که تلاش اعضای شورای شهر برای تغییر نام خیابان کارگر شمالی به مصدق اعتراضات و انتقاداتی را به دنبال داشت. هرچند شورا موفق به تغییر نام خیابان کارگر نشد ولی دست بر روی خیابان نفت گذاشت تا ماموریت اصلی اعضا در شورا با نامگذاری خیابانی به نام مصدق به سرانجام برسد.

    با عبور از حاشیه های مربوط به نامگذاری ها و تغییر نام های میادین و خیابان ها در سال گذشته، بار دیگر اعضای شورای شهر تهران در یک اقدام غیرمتعارف و برخلاف موازین اعتقادی، نام میدان امام هادی (ع) در شهر ری را به شیخ صدوق تغییر دادند.

    نامگذاری میدانی به نام امام هادی (ع) در سال 1395 صورت گرفت. در تاریخ 9 آذرماه آن سال شورای شهر چهارم در مصوبه ای نا‌م‌گذاری میدان فاقد نام واقع در محدوده منطقه 20 شهرداری تهران حد فاصل تقاطع خیابان‌های ابن بابویه، شهید نبی‌پور و شهید میرعابدینی به نام امام هادی (ع) را انجام داد. این نامگذاری به نام این امام عزیز شیعیان در حالی صورت گرفته بود که سال 91 خواننده هتاکی علیه امام هادی(ع) ترانه ای خوانده بود و این آهنگ و ترانه باعث جریحه دار شدن احساسات بسیاری از علاقمندان به اهل بیت عصمت و طهارت شده بود.

    تصویب تغییر نام میدان امام هادی به شیخ صدوق در شورای پنجم حتی با واکنش برخی از اعضای شورای شهر مانند احمد مسجد جامعی روبه رو شد. وی به عنوان مخالف به این تغییر نام اظهار کرده و گفته بود:« خود شیخ صدوق به این علت معروف است که ناقل احادیث امام هادی (ع) بوده و به همین دلیل هم این تغییر نام صورت گرفت.»

    همچنین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر از حاشیه ساز شدن این تغیییر نام به اعضای شورا هشدار داده بود:« تغییر این نام کار آسانی نیست و گذشتگان نیز به دلیل سختی این مسأله چنین کاری را انجام ندادند و بهتر است طرحی برای نام‌گذاری مکانی به نام امام هادی (ع) بیاورند من که از این تغییر نام می‌ترسم ببینم چقدر اعضای شورا شجاعت دارند.»

    شاکری: نامگذاری میدانی در منطقه 20 در واکنش به توهین هنرمند بی هویت بود

    در همین زمینه، مجتبی شاکری عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیسون نامگذاری در شورای چهارم تهران با اشاره به چگونگی نامگذاری میدانی درمنطقه 20 تهران به نام امام هادی علیه السلام خاطر نشان شد:  نامگذاری خیابان امام هادی علیه السلام از نامگذاری های با اهمیتی به شمار می رود که در راستای دفاع از ساحت آسمانی این امام همام در اواخر دوره شورای چهارم با طرح حبیب کاشانی به صحن شورا آورده شد که در نهایت با توافق همه اعضا یکی از میدان های بی نام منطقه 20 تهران به نام امام همام نامگذاری شد.

    وی ادامه داد: اهانت یکی از خوانندگان هنرمند نمای بی هویت ایرانی مقیم غرب به ساحت مقدس این امام در آن دوره موجی از نفرت و انزجار را از این هنرمند نما و حامیان پشت پرده اش که به نام آزادی بیان افکار کریه خود را عرضه می کرد برانگیخت. دوستداران و ولایت یاوران در آن زمان با حمله به چنین رفتار توهین آمیزی حمایت وعشق خود را نسبت به ساحت والای این امام همام نشان دادند که نامگذاری این میدان هم یکی از آن حرکت ها درپاسداشت حفظ حریم امام شیعیان به شمار می رفت.

    شاکری با اشاره به تعدد نام شیخ صدوق در منطقه مورد نظر در مسجد وخیابانهای اطراف پافشاری بر تغییر نام میدان امام هادی علیه السلام را به شیخ صدوق غیر ضروری خوانده خاطر نشان شد: در فرهنگ نامگذاری خیابانهای شهر شاهد نامگذاری به نام مبارک ائمه علیهم السلام هستیم که از آن جمله می توان به اتوبان امام علی علیه السلام, میدان امام حسین, فلکه صادقیه یا سجادیه اشاره کرد.

    وی ادامه داد:‌این  نامگذاری که مورد توجه وتاکید ولایت یاوران قرار گرفت در میدانی در منطقه 20 صورت داده شد که درآن میدان مکان های دیگری به نام  ابن بابوی که نام دیگر شیخ صدوق می باشد قرار دارند, یعنی درآن محل مسجدی به نام شیخ صدوق, خیابانی به نام ابن بابوی و خیابانی جنب میدان وجود دارد که به همین نام است یعنی درواقع در یک محله سه مکان به نام این عالم اسلام, نامگذاری شده است.

    وی دراین باره افزود: بنده به صورت مکرر با روحانی مسجد محله مزبور صحبت کرده ام که چه ضرورت و اصراری برای تغییر نام میدان به ابن صدوق وجود دارد در حالی که آرامستان آن منطقه؛ مسجد وخیابانی همزمان به نام شیخ صدوق است ، ضمن اینکه فراموش نکنیم ابن صدوق از شاگردان اهل بیت علیهم السلام به شمار می رفته و نامگذاری میدان به نام امام هادی علیه السلام وقرار گرفتن مسجد وخیابانی به نام شیخ صدوق بوده منظومه نیکویی را درآن محله ایجاد خواهد کرد.

    وی با تاکید بر حفظ نام امام هادی درآن منطقه خاطر نشان شد: بی شک حفظ واعتلای نام امام هادی علیه السلام بعد از توهین صورت گرفته بر هر شیعه ومسلمانی واجب بود تا تو دهنی برای اهانت کنندگان به ساحت نورانی اهل بیت علیهم السلام باشد، ضمن اینکه با این نامگذاری حقی از آن محله ومنطقه نیز تضییع نشده , میدان بدون نامی به نام امام هادی علیه السلام نامگذاری شد که باید مورد توجه وتقدیر قرار بگیرد. لذا کشاندن نام شخصیت های بزرگ دینی در شهر ری برای تغییر نام میدانی که به نام والای امام هادی علیه السلام مزین شده به هیچ وجه تایید شدنی نیست وانتظار می رود این نامگذاری به دلیل احترام و حفظ ساحت مقدس آن امام همام حفظ شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار