مدیران خودروعصر اعتبار

ظاهربینی مردم توجیهی برای مسکن‌های بزک شده نیست

عصر ساختمان- خصیصه ظاهربینی درمردم به عنوان عنصری اثرگذار درکیفیت ساختمان و از جمله مصالح ساختمانی بکار رفته در ملک عنوان شده است.

ظاهربینی مردم توجیهی برای مسکن‌های بزک شده نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصرساختمان» به نقل از صما ،اگر قصد خرید واحد مسکونی داشته باشید و به بنگاه‌های مختلفی سربزنید می‌بینید که عموم بنگاه‌داران برای جذب مشتری و اقناع آنها به خرید مسکن معمولا به مولفه‌های ظاهری ساختمان نظیرنما، لابی، کابینت و کف ساختمان تاکید دارند وازآن طرف هم اتفاقا مشتریان نیز ازروی ظاهرساختمان اقدام به خرید می کند و علی‌رغم اینکه کشورما زلزله خیز است به هیچ وجه ایمنی ساختمان و مقاومت در برابر زلزله به عنوان یک مطالبه از سوی خریداران مطرح نمی شود.

    همین امر باعث شده که برخی به این رویکرد برسند که اساسا وجود خصیصه ظاهربینی درمردم را به عنوان عنصری اثرگذار درکیفیت ساختمان و از جمله مصالح ساختمانی بکار رفته در ملک عنوان کنند. دراین زمینه دکتر اصغر مهاجری جامعه شناس با اشاره به اینکه در کشور ما در بسیاری از حوزه ها شرایط و بسترهای اجتماعی برای تخصصی شدن امور یعنی گذار از حالت‌های عام به حالت خاص فراهم نشده است گفت: ازجمله این حوزه‌ها عرصه معماری و ساختمان است که براساس یافته‌ها و مطالعات جامعه‌شناسی ، اقدامات فرهنگی واجتماعی برای ایجاد نگاه تخصصی به این موضوع فراهم نشده است.

    وی ادامه داد: عدم عبور از شرایط عمومی به تخصصی در حوزه معماری و ساختمان باعث شده تا فرهنگ‌پذیری و جامعه‌پذیری لازم دراین عرصه درجامعه نهادینه نشود و البته این معضل صرفا متوجه عموم مردم نیست بلکه متخصصین و دست اندرکاران معماری وساختمان شامل مسئولان و مدیران شهری و دست اندرکاران ساختمانی نیز دراین عرصه جامعه پذیر و فرهنگ پذیرنشده اند.

    این جامعه شناس، دومین معضل جامعه شناسی مربوط به صنعت ساختمان را در رویکردهای فرهنگ جامعه ایرانی برای رسیدن به ثروت ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه از ابعاد جامعه شناسی مردم ما به دنبال آن هستند که در حوزه اقتصاد خیلی زود به پول برسند و می خواهند ره صد ساله را یک شبه بپیماید و چون امکان ندارد که از مسیر صحیح به این مطالبه نامشروع و غیرممکن برسند مجبور می‌شوند که مسیرهای انحرافی را انتخاب کنند.

    مهاجری با بیان اینکه با این نگاه درصنعت ساختمان نیز بسازوبفروش‌ها ناگزیرند که از مسیرهای انحرافی به هدف خود برسند گفت: اگر بساز و بفروش‌ها بخواهند هرچه زود تر به پول برسند ناگزیرند که با اتکاء به شیوه هایی مشتری پسند وعناصر ثانویه و فرعی نظیر بزک کردن ساختمان و ایجاد برند سازی های کاذب به این هدف خود دست پیدا کنند.

    وی تاکید کرد: این نوع رودیکردها باعث می شود که بساز بفروش‌ها درساختمان سازی ناچار به استفاده از مصالحی غیرکیفی که درعین حال به هیچ وجه با اقلیم و نظام ارزشی و فرهنگی ما سازگار نیستند بشوند و در عین حال از بکارگیری عناصر اصیل و مهم معماری نیز غفلت بورزند.

    این پژوهشگر حوزه جامعه شناسی ادامه داد: باتوجه به اینکه فرهنگ‌پذیری و جامعه پذیری لازم درصنعت ساختمان و معماری صورت نگرفته و رویکردها به این حوزه تخصصی نشده است در نتیجه مردم ما خودشان را دراین عرصه مجتهد می‌دانند و این اجتهاد کردن موجب می‌شود متخصصان امر هم درصنعت ساختمان به حاشیه رانده شوند.

    مهاجری درهمین حال از جمله دیگرآسیب های اجتماعی صنعت ساختمان را مربوط به کاهش تعهد پذیری سازندگان در فرآیند ساخت دانست و گفت: این فاکتور باعث شده که بعضا سازندگان از تعهد و مسئولیت پذیری لازم برخوردار نباشند و در اثر این بی تعهدی از مصالح نامرغوب و نیز روش‌های اجرایی غیرتخصصی در تولید مسکن بهره بگیریم.

    به گفته این جامعه شناس مجموعه این عوامل باعث شده که ساختمان‌های ما ناپایدار و دارای معماری آنارشیستی و مصالح ساختمانی بی‌کیفیت باشیم.

    مهاجری ماحصل تبعات فرآیند مذکور را این‌گونه برشمرد: مجموعه این عوامل موجب شده که تولید و خریداری مسکن همه به صورت کاملا غیرحرفه‌ای بر مبنای نیازهای اولیه و براساس یک آنارشیسم اتفاق بیفتد.

    وی ادامه داد: شاید به همین دلیل است که ساختمان‌ها و کوچه‌های ما، نشانه‌های پویایی از معماری به روز و وفادار به ارزش‌های ملی و فرهنگی ما ندارند وهمچنین میانگین عمرمفید ساختمان ما بسیار پایین‌تر از میانگین عمر ساختمان‌های جهان است.

    وی درپاسخ به این سوال که آیا عنصر ظاهربینی خریداران می تواند نقش پررنگی در سوق دادن تولیدکنندگان به تولید مسکن غیرکیفی داشته باشدخاطرنشان ساخت: یافته‌های من در حوزه جامعه‌شناسی ساختمان نشان می‌دهد که این‌گونه نیست که عنصر ظاهربینی به عنوان یک عنصر قدرتمند در غیرکیفی شدن مصالح ساختمان نقش داشته باشد بلکه عامل‌های دیگر به خصوص عامل تعهد بیش از سایر مولفه‌ها سازندگان را به تولید واحدهای مسکونی غیراستاندارد وبهره گیری از مصالح غیرکیفی سوق می دهند.

    به باوراین جامعه شناس گذر ناقص ازجامعه سنتی به صنعتی آسیب‌هایی در مسائل پیرامونی دارد که ازجمله این موارد درصنعت ساختمان ایجاد تاخر فرهنگی است. به طوری که علی‌رغم اینکه عناصر ساختمان‌هایی که در دهه‌های اخیر جدیدا وارد کشور شده است را از تمدن غرب عاریه گرفته ایم ولی عنصر فرهنگی آن به ما منتقل نشده است.

    مهاجری ادامه داد: با این شرایط می‌خواهیم این عنصر ساختمانی جدید را که دارای تمدن خاصی هم هست و بیشتر مبانی آن در اروپا ساخته شده، با نوع فرهنگ سنتی خودمان جلو ببریم این درحالی است که این تاخیر یا فاصله فرهنگی در کنارعوامل مذکور موجب شده است که ما در حوزه معماری و ساختمان دچار مشکلات جدی شویم.

    این جامعه شناس تاکید کرد: وقتی به جامعه سنتی برمی گردیم می‌بینیم که ما درآن زمان هم بخش مادی و هم بخش معنوی فرهنگ ساختمان به طور توامان از آن ما بود و این امر باعث شده بود که ما دارای بهترین ساختمان‌ها با نظام کارکردی بالا باشیم و تمامی ساختمان‌ها شامل ساختمان‌های شخصی وعمومی درنظام مذکور دارای بالاترین نظام کارکردی بودند.

    وی خاطرنشان ساخت: با این تفاسیر ما نمی توانیم گناه بد مسکنی درکشور را به گردن مردم بیندازیم و مدعی شویم ظاهربینی مردم باعث شده که ذائقه بساز وبفروش‌ها نیز درکشورما مطابق با این نگاه مردم به سمت تولید مسکن‌های بد کیفیت وبزک شده گرایش پیدا کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو