مدیران خودروعصر اعتبار

آنچه در گردشگری پس از برجام اتفاق افتاد;

هجوم هتل‌سازان و گردشگران خارجی به ایران

عصر ساختمان- صنعت گردشگری در سال ۹۴،‌ یکی از حوزه هایی بود که گام های تحول را به سرعت طی کرد. لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، باعث شد سرمایه گذاری خارجی در بخش گردشگری در کشور توسعه یابد و به موازات آن زمینه برای حضور پر رونق تر گردشگران خارجی در ایران نیز فراهم شود.

هجوم هتل‌سازان و گردشگران خارجی به ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصرساختمان» به نقل از خبرآنلاین، ایران با توجه به داشته های بی شمار تاریخی، طبیعی، و جلوه های متنوع در عرصه تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی، ظرفیتی شگرف در زمینه گردشگری دارد، به ویژه در مقطع پسا تحریم که فصل شکوفایی گردشگری ایران آغاز شده و به اذعان رسانه های بین المللی، تولدی دوباره در صنعت توریسم ایران اتفاق افتاده است.

    در واقع ایران برای سال 2016 از سوی بسیاری از سازمان‌ها، مراکز و نشریات معتبر گردشگری دنیا به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری جهان در سال 2016 معرفی شده است. خوشبختانه بازار گردشگری ایران بنا به ظرفیت هایی که گفته شد، بازار پرجاذبه و پررونقی برای حضور سرمایه گذاران و گردشگران کشورهای مختلف است.

    در یک سال گذشته 10 وزیر و مقام  عالی رتبه گردشگری از کشورهای مختلف از جمله فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و صربستان پس از بررسی دقیق بازار گردشگری ایران، آمادگی خود را برای حضور در این بازار اعلام کردند.

    اگرچه تحریم های ناعادلانه مانع از سرمایه گذاری این کشورها در ماه های گذشته بود، اما سرمایه گذاران عرب و مسلمان که تحریم ها را مانع فعالیت خود نمی دانستند، ساخت هتل در شهرهای زیارتی ایران را آغاز کردند. در حال حاضر هر هفته 100 تا 200 نفر از سرمایه گذاران از کشورهای مختلف به ایران می آیند و علاقمند به سرمایه گذاری در کشور هستند. نکته جالب اینجاست که بخش عمده ای از آنها از 38 کشوری هستند که آمریکا محدودیت ویزا برای آنها ایجاد کرده است، از این رو حتی مصوبه کنگره آمریکا نیز مانع ورود گردشگران به ایران نخواهد شد.

    آمارها گویای آن است که درخواست آمریکایی ها برای سفر به ایران درسال 2016 به بیش از 2 برابر افزایش یافته و افزایش تقاضای سفر به کشور ازسوی برخی کشورها 3 تا 4 برابر بوده است.

    هرچند طی سال های گذشته تبلیغات منفی علیه ایران و وجود تحریم های بین المللی ضربه های سنگینی را به صنعت گردشگری وارد کرد، اما با رفع تحریم ها و تغییر ذهنیت دنیا نسبت به ایران، آینده درخشانی در انتظار گردشگری کشور است.

    لغو تحریم ها و توسعه صنعت گردشگری در ایران

    این در حالیست که رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حدود 2 ماه پیش از آینده ای که همراه با توسعه زیرساخت های گردشگری، رشد چشمگیری را در این صنعت برای ما رقم خواهد زد، خبر داد و گفت: هرچند در چشم انداز20ساله، 20 میلیون گردشگر را پیش بینی کرده ایم، اما 32 میلیون گردشگر خارجی را هدفگذاری می‌کنیم تا به 20 میلیون نفر، یعنی رقم مطلوبمان برسیم. خوشبختانه در 2سال گذشته شاهد رشد چشمگیر گردشگران خارجی بودیم و در این زمینه کشور ما حدود 12درصد رشد داشته است که 3 برابر میانگین جهانی است.      

    به گفته او، اگر بخواهیم تنها به برخی شاخص های آماری مهم در حوزه گردشگری اشاره کنیم، باید بگوییم در حال حاضر 950پروژه گردشگری با اعتباری بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان و با پیشرفت فیزیکی 50 درصدی در کشور توسط بخش خصوصی در حال اجرا است و تا به حال بدون هیچ هزینه‌ای با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در 15کشور دنیا دفاتر گردشگری خارجی‌ ایجاد کرده ایم و این روند همچنان ادامه دارد.

    البته هتل سازی هم در ایران سرعت گرفته، به گفته سلطانی فر، سرمایه گذاران خارجی بسیار علاقمند به سرمایه گذاری در بخش تاسیسات گردشگری و به ویژه هتل سازی و مدیریت هتل در ایران هستند. در این زمینه می توان از غول هتل‌سازی فرانسه (آکور) یاد کرد که چندی پیش با ایران قرارداد منعقد کرد. از هزار و 100 هتل و 600 هتل آپارتمان موجود در کشور، 140هتل با درجه 4 و 5ستاره فعالیت می کنند. این در حالی است که برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز 20ساله کشور، باید تعداد هتل های 4 و 5 ستاره به 400 هتل برسد. در این زمینه 5 هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته که این اعتبار برای تکمیل 31 هتل 4 و 5 ستاره در نظر گرفته می شود و تمامی این هتل ها به بانک های عامل معرفی شده اند.

    
در جدول زیر به بخشی از مهمترین رویدادهای مربوط به گردشگری ایران در طول سال 94 پرداخته ایم؛

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان(http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو