مدیران خودروعصر اعتبار

تزریق اعتبار و بازشدن گره کور مسکن مهر

عصر ساختمان- "مسکن مهر" طرحی است که دولت قبل با آن خواهان گشودن گره مسکن برای خانه دار شدن افراد بود،خود به گره کوری بدل شده که اکنون کارشناسان تزریق منابع را راهی برای خروج از این بن بست می دانند.

تزریق اعتبار و بازشدن گره کور مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از خانه ملت ،مسکن مهر طرحی که برای خانه دار کردن مردم در دولت قبل مطرح شد اما به علت نواقصی در آن از جمله دیده نشدن امکانات و زیرساخت های کافی و همچنین بالا بودن تسهیلات آن برای اقشار آسیبب پذیر نتوانست توفیق لازم را کسب کند در دولت فعلی نیز به ناچار به عنوان طرحی معیوب ادامه می شود و سیاست وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم در این حوزه پایبندی به تعهدات ایجاد شده از سال گذشته است.

    نوسان قیمتی در بحث مسکن و همچنین رکود در آن تمامی دولت ها را بر آن داشت تا برنامه ای مشخص در بحث مسکن ارایه دهند اما هیچ یک از این طرح ها نتوانسته تاکنون رونقی در این آشفته بازار ایجاد کند.
    علی نعمت چهاردولی

     

    انتقاد از ضعف همکاری میان بخشی در بحث مسکن

    طرح مسکن مهر که مبتنی بر حذف ارزش زمین از هزینه تمام شده مسکن است؛به علت برخی بی توجهی ها از جمله بدعهدی بعضی بانک ها در ارایه تسهیلات و همچنین ساخت واحدهای این طرح در حواشی شهرها که از امکانات ابتدایی همچون آب و برق و سایر امکاناتی مانند مسجد و مدرسه و غیره بی بهره بودند و همچنین بازپرداخت بالای تسهیلات آن نتوانست کمکی به بسیاری از اقشار آسیب پذیر برای خانه دارشدن کند؛در این رابطه "علی نعمت چهاردولتی"-عضو کمیسیون عمران مجلس- با انتقاد از ضعف همکاری میان بخشی در بین دستگاه های مختلف برای تکمیل واحدهای مسکن مهر،می گوید: در نظر گرفتن تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن برای افراد کم توان مالی آن هم با بازپرداخت حداقل یک میلیون تومان با منطق سازگار نیست.

    نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، ادامه می دهد: میزان بازپرداخت تسهیلات مسکن با درآمد افراد متقاضی همخوانی ندارد.

    وی می افزاید: متاسفانه تسهیلات درنظر گرفته شده برای واحدهای مسکن مهر اکنون ارایه نشده و بانک ها برای ارایه این نوع وام ها مشکلات بسیاری را پیش روی افراد قرار می دهند.

    این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید براینکه خط اعتباری برای تکمیل واحدهای مسکن مهر با معضلات عدیده ای مواجه است، می گوید: تا زمانی که همکاری لازم برای تکمیل واحدهای مسکن مهر را شاهد نباشیم ،نمی توان به آینده این طرح و خانه دار‌شدن افراد امیدوار بود.

    حال برای تکمیل واحدهای مسکن مهر و ارایه آن به متقاضیان نیازمند همکاری دستگاه های مسئول از جمله وزارت راه وشهرسازی، وزارت نیرو، شهرداری ها و سایر ارگان های مسئول در این بخش هستیم تا بتوان با تزریق منابعیکارآمد و برنامه ای مشخص گره کور این طرح را باز کرد.

    تکمیل مراحل ساخت پروژه های مسکن مهر تا پایان سال 95

    دولت یازدهم  تلاش های بسیاری در راستای اتمام پروژه "مسکن مهر" دارد؛اما متاسفانه کمبود شدید منابع به زعم کارشناسان اجازه تسریع در اتمام این پروژه را نمی دهد،اما با وجود همین مشقت ها دولت یازدهم به ویژه وزارت راه و شهرسازی وعده اتمام ساخت این پروژه عظیم را تا پایان سال آتی داده است به گونه ای که "احمد اصغری مهرآبادی"-قائم مقام وزیر راه وشهرسازی دولت یازدهم- با بیان اینکه 220 هزار واحد مسکن مهر به علت عدم تکمیل زیر ساخت ها امکان تحویل ندارد، می گوید: سال 95 زمان اتمام مراحل ساخت واحدهای مسکن مهر است.
    احمد اصغری مهرآبادی

     

    اصغری مهرآبادی با اشاره به وضعیت فعلی پروژه های مسکن مهر، می افزاید: تا پایان سال آینده پروژه های بلامعارض مسکن مهر به اتمام خواهد رسید.

    جالب است بدانیم که تعدادی از تعاونی‌های مسکن که از حدود 8 سال پیش وارد پروژه مسکن مهر شدند،هنوز واحدهایشان را به متقاضیان تحویل نداند و حاضر به واریز پول متقاضیان به حساب دولت برای اتمام این پروژه‌ها نیستند.
    محمدقسیم عثمانی

    مسکن مهر با مدیریتی اشتباه ثروت های میلیاردی برای مدیران برخی تعاونی ها ایجاد کرد

    ازسوی دیگر به دلیل اینکه تعاونی یک نهاد خصوصی به شمار می‌رود، دولت اجازه ورود به مباحث آنها را ندارد؛بنابراین نظارت بر تعاونی‌ها با قانون فعلی به درستی انجام نمی گیرد در همین رابطه همچنین؛ محمد قسیم عثمانی-عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس- نیز با بیان اینکه مسکن مهر یکی از طرح های بسیار خوب برای خانه دار کردن مردم بود، می گوید: این طرح به خاطر مدیریت و اجرای ناکارآمد ثروت های میلیاردی  را برای مدیران عامل تعاونی های مسکن مهر ایجاد کرد که این ثروتها را باید ساکنان محروم مساکن مهر به صورت اقساط بپردازند.
    نبی الله احمدی

     

    ضرورت تسریع دراتمام پروژه های مسکن مهر

    طرح مسکن مهر که منتقدان بسیاری به علت معایبش دارد به گفته کارشناسان با کمی اغماض از مشکلات این طرح می تواند معضل مسکن را برای بسیاری از خانوارها حل کند البته با این پیش شرط که توجه به این طرح قبل از آغاز هر طرح دیگری مدنظر دولت باشد که در این رابطه؛" نبی الله احمدی"-عضو کمیسیون عمران مجلس-با تاکید بر ضرورت تکمیل و رفع مشکل واحدهای مسکن مهر در کشور، می گوید: در حال حاضر بسیاری از واحدهای مسکن مهر درنقاط مختلف کشور نیمه تمام مانده از این رو ضروری است دولت با تزریق بودجه کافی این پروژه ها را تکمیل کند.

    نماینده مردم داراب و زرین دشت درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت در خصوص مسکن مهر باید راهکاری ویژه  را در دستور کار خود قرار دهد، افزود: با توجه به اینکه طرح مسکن مهر برای خانه دار کردن اقشار آسیب پذیر جامعه اجرایی شد،اما هنوز دربسیاری از مناطق کشور با مشکلات عدیده مواجه است.
    محسن نریمان

     

    افزایش قیمت در بحث مسکن مهر نداریم

    عمده مشکل جدید درحوزه مسکن مهر تجمعاتی است که به علت افزایش مجدد قیمتی بدون درج در قرارداد است که در این رابطه "محسن نریمان"-معاون وزیر راه و شهرسازی- می گوید: افزایش قیمتی در مسکن مهر نداریم و تجمعات سیاسی است.

    وی می افزاید: با متقاضیان مسکن مهر رقم ثابتی قرارداد بسته نشده است،آنها قرارداد علی الحساب بسته اند و زمانی که هزینه مسکن را پرداخت نکنند خود به خود به سال های بعد احاله می شود که با افزایش تورم هر سال میزان پرداختی نیز افزایش می یابد.
    بائوج لاهوتی

    متقاضیان مسکن مهر از دهک های پایین جامعه هستند

    متقاضیان مسکن مهر که اغلب از اقشار ضعیف جامعه و نیازمند هستند از روند ساخت این پروژه راضی نبوده و معتقدند دولت باید در ساخت واحدهای این پروژه بیش از پیش حساس بوده تا خانه دار شدن مردم را منجر شود که در همین رابطه "مهرداد بائوج لاهوتی"- دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس- می گوید: بیشتر افرادی که در مسکن مهر ثبت نام کرده‌اند،جزو دهک‌های کم درآمد جامعه به شمار می‌آیند، از این جهت باید میزان هزینه ها بر اساس میزان درآمد این دهک ها درنظر گرفته شود.

    حال با وجود اظهارنظرهایی که از سوی مسئولان درخصوص بررسی وضعیت مسکن مهر می شود؛این پروژه هم اکنون بعد از گذشت چندین سال هنوز تکمیل نشده درهمین راستا بارها نشست هم اندیشی وزارتخانه‌های کشور، نیرو، نفت، اقتصاد و راه و شهرسازی با موضوع حل مشکلات مسکن‌مهر برگزار شده اما خروجی این موضوع تاکنون مشاهده نشده است.

    گزارش‌های مکرر مردمی،بیانگر آن است که کارهای عمرانی در برخی پروژه‌های مسکن مهر تقریباً تعطیل شده و تنها چند کارگر از جمله نگهبانان در محوطه‌های کارگاه‌ها حضور دارند.
    سید احسن علوی

     

    10 هزارمیلیارد تومان اعتبار برای تکمیل واحدهای مسکن مهر لازم است

    نکته قابل تامل در موضوع مسکن مهر به اذعان بسیاری از کارشناسان کمبود منابع مالی بوده که اجازه اتمام و تحویل واحدهای مسکن مهر به صاحبانش را نمی دهد که در این راستا "سید احسن علوی "با بیان اینکه کمبود منابع مالی چوب لای چرخ تکمیل واحدهای مسکن مهر گذاشته است،می گوید: 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مراحل ساخت واحدهای مسکن مهر نیاز است.

    نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی،می افزاید:در صورتی که تزریق اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل واحدهای مسکن مهر در سال جاری از سوی دولت جدی گرفته شود؛بسیاری از این واحدها آماده تحویل خواهند شد در غیر این صورت هزینه بیشتری برای ساخت آن ها نیاز است.

    به نظر می‌رسد درنهایت،بدقولی وزارت راه و شهرسازی درخصوص اتمام به موقع پروژه‌های مسکن مهر پشیمانی مردم مشارکت کننده در این طرح ملی را در پی داشته، این در حالی است که از دست رفتن اعتماد مردمی که به اعتبار نهاد دولت در این طرح مشارکت کرده‌اند، بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی است.

    حال با این تفاسیر و درک مشکلات مسکن مهر امید است،تعامل بیشتر دولت و مجلس درسال جدید بتواند گره کور مسکن مهر را باز کرده و به خانه دار شدن بسیاری از مردم منجر شود./

    پایان پیام

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی