مدیران خودروعصر اعتبار

در اردیبهشت ماه؛

میانگین قیمت مسکن در تهران به متری ۶ میلیون تومان رسید

عصر ساختمان- بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به طور میانگین ۵ میلیون و ۹۸۴ هزار تومان بوده است.

میانگین قیمت مسکن در تهران به متری ۶ میلیون تومان رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی آمار خام معاملات مسکن در اردیبهشت ماه امسال را منتشر کرد.

    بر اساس این آمار، در اردیبهشت ماه 97 مجموعا 19 هزار 442 معامله انجام شد که افزایش حدودا 3 هزار فقره ای نسبت به تعداد معاملات اردیبهشت ماه سال گذشته دارد که در مدت مشابه سال 96، مجموعا 16 هزار و 724 فقره مبایعه نامه در سامانه املاک به ثبت رسیده بود.

    این در حالی است که در ماه قبل از ماه مورد نظر در آمار منتشره از سوی وزارت راه و شهرسازی (فروردین 97) تعداد مبایعه نامه ها 5 هزار و 335 فقره بود که افزایش چشمگیر حدودا 400 درصدی را نشان می دهد ضمن اینکه معمولا کارشناسان اقتصاد مسکن، تعداد معاملات فروردین ماه را به دلیل تعطیلات طولانی در بررسی های بازار محاسبه نمی کنند.

    افزایش نیم میلیون تومانی میانگین قیمت مسکن تنها در یک ماه

    همچنین بر اساس آمار منتشر شده، قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در اردیبهشت ماه امسال، 5 میلیون و 984 هزار تومان بود. این شاخص در اردیبهشت ماه سال گذشته 4 میلیون و 510 هزار تومان در هر متر مربع اعلام شده بود. همچنین متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در فروردین ماه امسال متری 5 میلیون و 584 هزار تومان برآورد شد. این شاخص نشان دهنده ادامه روند افزایش قیمت مسکن در تهران نسبت به ماه های گذشته است.

    پررونق ترین و کم رونق ترین مناطق پایتخت

    منطقه 5 تهران با داشتن 2 هزار و 296 فقره معامله، پررونق ترین منطقه پایتخت از نظر تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت ماه امسال بود. این منطقه، در ماه گذشته (فروردین 97) نیز پرمعامله ترین منطقه تهران بود.

    کم رونق ترین منطقه پایتخت از نظر تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت ماه سال جاری، منطقه 19 با 112 فقره معامله بود. جالب اینکه همین منطقه (19) در اردیبهشت ماه سال گذشته نیز با 120 فقره قرارداد، کم معامله ترین منطقه تهران از نظر تعداد مبایعه نامه های امضا شده در بازار مسکن پایتخت بود.

    گرانترین و ارزانترین منطقه تهران

    گران ترین منطقه تهران در معاملات مسکن اردیبهشت ماه، منطقه یک با میانگین قیمتی 12 میلیون و 600 هزار تومان در هر متر مربع برآورد شده است. ارزانترین منطقه نیز منطقه 18 با میانگین متری 2 میلیون و 693 هزار تومان محاسبه شده است.

    در اردیبهشت ماه سال گذشته نیز منطقه 18 با متری 2 میلیون و 229 هزار تومان ارزان ترین و منطقه یک با میانگین متری 9 میلیون 959 هزار تومان گران ترین مناطق پایتخت بودند.

    به عبارت دیگر افزایش قیمت در منطقه یک در اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 2.5 میلیون تومان در هر متر و در منطقه 18، کمتر از متری 500 هزار تومان بوده که نشان دهنده نامتوازن و ناهمگن بودن افزایش قیمت مسکن در بخش های مختلف پایتخت است.

    افزایش قیمت مسکن در منطقه 22 در اردیبهشت 97 نسبت به فروردین 97؛ متری 930 هزار تومان

    بیشترین افزایش قیمت مسکن از فروردین تا اردیبهشت امسال (بازه زمانی یک ماهه) در منطقه 22 تهران با حدود 930 هزار تومان در هر متر مربع رخ داده که از متری 4 میلیون 700 هزار تومان در فروردین 97 به متری 5 میلیون و 630 هزار تومان افزایش یافته است. در این شاخص، منطقه یک تهران با افزایش 830 هزار تومانی میانگین قیمت مسکن در هر متر مربع در همین بازه زمانی، در رتبه دوم قرار دارد.

    منطقه 12؛ رشد منفی 140 هزار تومانی در اردیبهشت 97 نسبت به فروردین 97

    همچنین منطقه 12 تهران تنها منطقه پایتخت بود که در اردیبشهت ماه امسال با کاهش قیمت مسکن نسبت به فروردین ماه مواجه شده بود. میانگین قیمتی منطقه 12 در فروردین 97 متری 3 میلیون و 570 هزار تومان بود اما در اردیبهشت ماه امسال این شاخص به رقم 3 میلیون و 430 هزار تومان در هر متر مربع رسید که کاهش 140 هزار تومانی قیمت مسکن در هر متر مربع در مرکز تهران به عنوان اصلی ترین منطقه استقرار بافت فرسوده و نابسامان پایتخت را نشان می دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو